Nekromanti Benämning på värde

Zadrith

Hero
I systemet jag jobbar med görs nästan alla slag med 2T10 som med hjälp av en tabell omvandlas till ett värde, detta värde adderas sedan med ett fast värde exempelvis ett attribut eller en färdighet då man ska se hur väl rollpersonen lyckas. Samma system används för förflyttning, initiativ och vapens. En rollperson kan exempelvis ha 5F som förflyttning och 4E som initiativ medan ett vapen skulle kunna ha 9CD eller 12B som skada. Siffran är den fasta delen och bokstaven eller bokstäverna talar om hur tabellen ska avläsas.

Det jag behöver hjälp med är hur jag ska benämna ett sådant "värde" jag har övervägt "flytande värde", "rörligt värde", "tärningskod" och "tabellkod" men är inte nöjd med något av dem så nu hoppas jag att någon här på forumet har ett bättre förslag.

Om ni är nyfikna på tabellen så finns den i dokumentet som jag satte ihop för att testa layouten och har bifogat här också. Texten på den sidan är dock ett tidigt utkast eftersom reglerna är långt från färdigskrivna. Jag blev bara sugen på att testa layouten eftersom jag hade fått den första bilden till reglerna.

Attachments

zonk

muterad
Försök själv att beskriva termen i så få ord som möjligt, om du skulle förklara den för någon. Typ 2-3 ord, max 5.

Rent spontant tänker jag genomslag, impact, tröskelvärde, eller nåt i den stilen. Synonymordlistan kan nog vara till god hjälp här.

Rhodryn

Hero
Kanske något som dessa?

Framgångs Modifikation (FM)
Resultats Modifikation (RM)
Slags Modification (SM)
Tärnings Modifikation (TM)
Tärningslags Modification (TS, TSS)
Värde Modifikation (VM)

Fast... jag är inte helt såld på någon av dem... är mer såld på något från grejerna nedan dock. XD

Dessa nedan kan ju antingen vara att det du använder bara en av varianterna för allt som är kopplat till det... eller... så kan det kanske vara vad varje del kallas för (så bokstavs koderna är känd som "[incert ord] Kod" då, och själva värdet som koden pekar på är "[incert ord] Värde", och att tabellen i sig heter "[incert ord] Tabell"). Den första biten, där order står själv, är inte tänkt som en variant... bara som en "detta är order som jag arbetade från för att få fram ett namn"... XD

Framgång - Framgångs Kod (FK), Framgångs Värde (FV), Framgångs Tabell (FT)

Förvandling - Förvandlings Kod (FK), Förvandlings Värde (FV), Förvandlings Tabell (FT)

Justering - Justerings Kod (JK), Justerings Värde (JV), Justerings Tabell (JT)

Jämkning - Jämknings Kod (JK), Jämknings Värde (JV), Jämknings Tabell (JT)

Modifiering - Modifierings Kod (MK), Modifierings Värde (MV), Modifierings Tabell (MT)

Omvandling - Omvandlings Kod (OK), Omvandlings Värde (OV), Omvandlings Tabell (OT)

Variation - Variations Kod (VK), Variations Värde (VV), Vartiations Tabell (VT)

Variering, Varierings Kod (VK), Varierings Värde (VV), Varierings Tabell (VT)