Nekromanti Benämningar

Big Marco

Läskig
Som en del av er säkert har märkt håller jag på att skriva ett nytt rollspel för privat bruk. En sak slog mig - vad kallar man Rollpersoner, SLPer osv idag? Vad gillas?

Själv är jag svag för Huvudroll (rollperson), Biroll (Namngiven SLP), Statist (namnlös SLP), men det är kanske för mycket film/bok över det? Vad burkar ni säga?

Johan K

Gammal & dryg
För min del så kallar jag just dem för rollperson, SLP & sådant. Enkelt & bra.
Varför krångla till det för ?

PAX

Jordisk Äventyrare
Som gammal räv så föredrar jag Rollperson. Både till spelare och spelledares rollpersoner. Sen funkar ju Karaktär ganska så bra också och ordet används friskt i vårt eget spelgäng. Kanske mer än Rollperson när man talar om rollpersoner och deras äventyr. Men att läsa i en text så föredrar jag kort och gott Rollperson.

Krille

Super Moderator
Vad som helst så länge det inte förkortas!

Själv har jag använt figur, rollperson, rollfigur och protagonist i diverse spel som jag har skapat. Rollperson känns rätt bra för min del.

Av någon anledning så har jag fastnat för de två spelledarrollskategorierna biroll och statis (med ungefär samma definitioner som du har).

Och jag kommer dunka dig i huvudet med en Andra Imperiet (den har hårdpärm) på GothCon om du förkortar dem! Trobergs hat mod d20 matchas endast av mitt hat mot förkortningar i rollspel! :gremgrin:

Big Marco

Läskig
Re: Vad som helst så länge det inte förkortas!

Och jag kommer dunka dig i huvudet med en Andra Imperiet (den har hårdpärm)

Aj!

Innebär det att jag får ett ex? ,-)

Nej, inga forkortningar. Behövs inte. Jag vill inte förkorta något, annat i eventuella formler. (Förutom "T" dårå - för tärning, men det kanske är accepterat?)

Troberg

Sinister eater
Hat [OT]

Trobergs hat mod d20 matchas endast av mitt hat mot förkortningar i rollspel!
Ska vi dela på en order, det verkar som om de bara säljer dem dussinvis?

Jag tänkte passa på att lära mig lite mexikanska för att smälta in i rollen bättre. Användbara småfraser, som till exempel "Una cervesa por favor, mi burro es mucho cold". Vilka är med?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tycker det låter mycket bra med Huvudroll, Biroll och Statist. Ger en klar indikation beskrivning om vad det rör sig om - även för personer utanför hobbyn.

Och som Krille säger - man slipper förkorta det, vilket är ett plus.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En sak slog mig - vad kallar man Rollpersoner, SLPer osv idag? Vad gillas?
Jag kallar rollperson för roll i mina spel (speciellt i dogmaspel då jag tjänar hela 6 bokstäver på det!) -- det är samma benämning som man använder på det en skådespelare spelar i en film eller på teater, vilket känns vettigt. Dessutom betyder det att rollerna inte nödvändigt måste vara personer. :gremwink:

Spelledarperson har jag inte kommit på något bättre ord för, men dina förslag är bra.

Och precis som Krille ogillar jag förkortningar i löpande text.

/tobias

Saxifrage

Hero
Vad som helst utom "karaktär"! [ANT]

Jag irriterar mig till vansinne på folk som varken kan engelska eller svenska, och därmed förvanskar befintliga ord för att få det att låta finare. Men det är högst personligt.

Helmgast
Roll och rollperson

Roll känns mer som ens uppgift i ståryn, som hjälte, skurk, vägvisare, älskarinna eller nåt sånt. Rollpersonen är själva individen; Hjälten Hjalmar, Skurken Skurt, Vägvisaren Vägvar och Älskarinnan Älsa.

Alltså tycker jag att rollperson känns bättre om individualiteten är viktig.

solvebring

Superhero
Jag kallar använder orden: Rollpersoner, SLP's och karaktärer. Enkelt som sjutton, varför göra det svårt när det lätta sitter i ryggmärgen sedan förr? :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Om du använder begrepp som "rollpersoner" och "spelledarpersoner" (som jag antar att SLPs betyder), vad 17 är då "karaktärer"? Är det ett samlingsbegrepp för de ovan?

/Anders (som använder RP och SLP och är nöjd med det)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kroppsligt våld

Enkelt som sjutton, varför göra det svårt när det lätta sitter i ryggmärgen sedan förr?
Jag tycker att ryggmärgen bör få några rejäla örfilar med jämna mellanrum så att den blir påmind om att det är hjärnan som bestämmer! :gremwink:

/tobias

Snow

Swashbuckler
Re: Vad som helst utom "karaktär"! [ANT]

jag irriterar mig inte fullt så mycket kanske... men fel låter det i mina öron också...

för att svara på frågan ovan: Rollpersoner, Spelledare

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Roll och rollperson

Roll känns mer som ens uppgift i ståryn, som hjälte, skurk, vägvisare, älskarinna eller nåt sånt. Rollpersonen är själva individen; Hjälten Hjalmar, Skurken Skurt, Vägvisaren Vägvar och Älskarinnan Älsa.
Och någon annan kan hävda att de förknippar roll med en akrobatisk manöver som utförs av ett flygplan snarare än med skådespelande. :gremwink: Det är dock väletablerat att använda ordet roll om en person som spelas av en skådespelare.

/tobias

Selly

Level 5 Laser Lotus
¬_¬ [ANT]

"Jag irriterar mig till vansinne på folk som varken kan engelska eller svenska, och därmed förvanskar befintliga ord för att få det att låta finare. Men det är högst personligt."

Uh-huh. Vilket dock inte har något med bruket av ordet karaktär att göra. Det är fullt korrekt, och det här har varit uppe förut. Nej, jag orkar inte länka, för jag blir rätt grinig av omotiverad horseshit.

Rising

Vila i frid
Jag tycker "rollperson" är en bra term, som går att byta ut mot "karaktär", medan "spelledarperson" kan tas bort helt och hållet.

Det går utmärkt att bara tala om "varelser" eller "personer" och då prata om alla varelser i spelsessionerna, oavsett om de styrs av spelarna eller av spelledaren. "Spelledarperson" behöver man liksom aldrig skriva.

Att jag skriver om "spelledarpersoner" då och då på forumet är mest av gammal vana. Man behöver aldrig använda detta speciella ord (eller något begrepp för det) i ett modernt rollspel.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: ¬_¬ [ANT]

och det här har varit uppe förut.
..och folk var oense om saken då också. :gremwink:

Men vad gäller huvudfrågan är jag en gammal dinosaurie och kallar dem "rollfigurer". Fast i dagligt tal blir det oftast "gubbar".

/Mikael

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vad är det för fel på litterära personer?

Efter en enkel sökning på en synonymordbok så finner man detta om ordet "Karaktär". Observera att all kursivering är min.

karaktär

1
läggning, själsläggning, natur, skaplynne, lynne, kynne, sinnelag, sinne, personlighet, egenart; moralisk styrka, moral, viljekraft, förmåga att motstå frestelser; litterär person, person, figur, gestalt, roll 2 typiskt drag, prägel, art, slag, särdrag, stil

Hoppas att den här gamla "Det är svengelska, svengelska är dåligt, ni är dåliga"-manin dör ut någon gång vad gäller ett fullgott svenskt ord.

/Naug

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Vad är det för fel på litterära personer?

Hoppas att den här gamla "Det är svengelska, svengelska är dåligt, ni är dåliga"-manin dör ut någon gång vad gäller ett fullgott svenskt ord.
Eftersom jag personligen skyr det bruket av ordet karaktär, vill jag gärna försvara manin något.

I rollspelandets begynnelse användes nästan uteslutande svengelska ord. (Men det är det väl ingen som gör längre? :gremgrin: ) Den betydelse av ordet "karaktär" som du ger belägg för här var det säkert ingen i vår omgivning som var medveten om. För mig har ordet fortfarade inte samma betydelse som det engelska "character" i det här sammanhanget. Så för de flesta som brukade ordet på den tiden var det säkert svengelska - en så kallad "falsk vän".

Det finns uppenbarligen belägg för betydelsen "karaktär" = "figur, gestalt, roll" inom svenskan (fast du bör notera att Walters Lexicon kom ut 1992 och kan ha blivit påverkad av vår svengelska), men för mig, som aldrig hade hört ordet användas på det viset tidigare, skorrar det fortfarande falskt och påminner om vår språkliga misshandel i ungdomligt oförstånd.

Så jag låter bli det. Men det är ju bara jag. Ni som gillar det gör ju som ni vill.

/Mikael