Nekromanti Beowulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
Någon här som har sett den senaste versionen av Beowulf? Det som fångat mitt intresse är framförallt att Neil Gaiman är inblandad. Samtidigt så tyckte jag inte att filmatisering av "Stardust" ens kom i närheten av boken. Så vad ska man förvänta sig av Beowulf? Lättsam action och inget mer?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Är det inte den där där folk fått för sig att det blir snyggt om man byter ut alla skådespelare i alla scener mot datoranimerade versioner av sig själva?

Mitt intryck: Det ser ut som ett enda långt datorspelsintro, utifrån de bilder och trailers jag sett. Och datorspelsintron kan jag se ändå.

solvebring

Superhero
Jag håller med Krank. Hela Beowulf är förstörd för att man lagt detta jäkla filter över allt, eller vad man nu gjort, så att allt ser ut som något jävla dataspel. Hur fult som helst... Snacka om att förstöra film totalt.

Brior

Swordsman
Jag tycker också att detta ser väldigt träigt ut.

Rekommenderar istället John Gardners roman "Grendel" som beskriver historien ur monstrets synvinkel.

Arfert

Facit
De har inte använt nåt filter, utan hela filmen är datoranimerad... skådisarna är inblandade på samma sätt som när de gjorde Gollum.. alltså de har gått omkring i en dräkt med sensorer, som sen överfört deras rörelser till en dator.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Beowulf (ot)

Samme John Gardner som skrivit om James Bond?

/Anders

Big Marco

Läskig

Samme John Gardner som skrivit om James Bond?

Om så blev jag genast nyfiken, jag tycker att hans romaner om 007 är rätt bra.

Brior

Swordsman

Nej, det är dessvärre inte samme person men intressant ändå. Den Gardner jag syftar på var en ganska excentrisk amerikansk författare och essäist, mager med silvervitt hår så att han närmast liknade en alv. Han var definitivt på väg upp när han plötsligt dog i en motorcykelolycka.

Se bild och läs ett avsnitt ur "Grendel" här

Mycket bra fantasy enligt min mening!

solvebring

Superhero
Oj, fyfan! Det är ju ännu värre!!!!!!!! :gremooo: :gremmad: :gremcrazy: :gremconfused: :zeppelinare:...

Jag menar, det är ju en sak att göra en karaktär på det viset, för att man måste, det finns inget annat sätt som kan bli lika verkligt om man säger så.
Att göra t.ex. Gollum eller Dooby i HP2 är ju ett måste den här vägen. Men samtidigt försöker man ju ordna animeringarna så verklig som möjligt och allt runt om det animerade försöker man ju hålla så hög kvalitet på som möjligt. Oftast går ju en filmers layout ut på att se så "verklig" ut (samtidigt häftig och stämningsfull dock) som möjligt, vi skall ju uppfatta det så verkligt som möjligt kan man säga. Man strävar ju hela tiden efter det vad det kommer till grafik...

Visst, filmer kan ju dock vara konstnärligt gjorda och ligga en bit bort från vårt kräsna verklighetsseende... Dock kommer det aldrig att vara konstnärligt med pc/tv-spel, enligt mig. Filmen är ju förstörd tycker jag, det ser ju förjävligt ut, filmmässigt sett. Grafikmässigt sett är den ju hur bra som helst, men vad fan, det är ju film!!!

Nej nej... Hur kan man göra så?!

Lindenius

Swashbuckler
Filmen är ju förstörd tycker jag, det ser ju förjävligt ut, filmmässigt sett. Grafikmässigt sett är den ju hur bra som helst, men vad fan, det är ju film!!!

Nej nej... Hur kan man göra så?!
Ja… :gremconfused:
Så Pixars filmer är inte filmer bara för att de är datoranimerade?
Så alla andra storfilmer är inte heller filmer bara för att de går igenom digitala finjusteringsprocesser?

Om man resonerar som du är det ju bara teater som gäller.

//erik. tycker man ska titta på ståryn först och främst.

Rickard

Urverk speldesign
Är detta bidraget i "VM i misstolkning"? :) [NT]

/Han som hade formulerat det annorlunda om han hade fått plats med fler tecken

solvebring

Superhero
Nej självklart inte.
Som jag säger så är det okej när man behöver, eller så länge det inte syns så väl, eller så det blir ett måste för att snygga upp lite för stämningen. Om man säger så, i en _spelfilm_, tillägger det så att inga andra tar allting man säger överdrivet bokstavligt. :gremtongue:

Det är väl ändå väldigt stor skillnad på en helt animerad film som spelar an på den tecknade filmvärlden vilket detta växt fram ifrån och en film som borde vara en spelfilm... Jag hade nog inte haft någonting emot det om man sagt att "Beowulf kommer bli en helt animerad film", så kunde man ju struntat i skådisar överhuvudtaget, kört kroppssynkardräkt på någon anställd animstudiosnubbe och sedan kastat på en stor blandning kända röster, liksom kört en Shrek... Jag kan inte förklara riktigt varför förutom att jag tycker allt jag sett från filmen är fult som fan, PC-spels är det enda man tänker på, jag tappar helt suget att se filmen för att man hela tiden störs utav grafiska "fulheter" eller "snyggheter". Det blir mer en studie i grafik än att njuta av en gammal "saga" på film.
Att göra på det här sättet anser jag fan i mej som hädiskt, både mot den animerade filmen och spelfilmen. Jag står fast vid det jag sagt, att det ser ut som ett jävla dataspel, inte en skön snygg helanimerad rulle, eller en bra spelfilm. Det är som att kolla på en filmsekvens från Balders Gate, fast med jävligt bra grafik.

Har jag förklarat mig väl nu?
Finjusteringar, ljusjusteringar, roller som annars inte kan göras, effekter som också är omöjliga att göra snygga utan datorer - ja, det blir ju oftast så snyggt att det knappt märks i dessa dagar, och det blir ju alltid en del som bara flyter in i det färdiga resultatet, så man bryr sig inte så mycket. Men en film utformad som ett PC-spelsklipp, njaaaaa, jag är skeptisk!

Lindenius

Swashbuckler
Re: Är detta bidraget i "VM i misstolkning"? :) [N

Sojakorv? Ja tack, men då ska det vara med senap.

//erik. bestämd på den punkten.

Arfert

Facit
Nu förstår jag inte... det är ju alltså en HELT animerad film, som Toy Story eller Rädda Nemo. De har alltså inte lagt in figurerna i animerade bakgrunder (ungefär som den äldre animerade tekniken rotoscoping som användes till Snövits dans med dvärgarna eller den tecknade Sagan om ringen)... Det är rörelserna man spelat in, huvudpersonen Beowulf och skådisen som gör honom är inte helt lika, till exempel, även om andra figurer, som Grendels mamma, är mer lika skådisarna som gör dem. Men de är, som sagt, animerade, inte avfilmade.

Arfert

Facit

jag har läst "Grendel" och tyckte den var väldigt bra.. men det var typ 20 år sen, så jag vet inte om jag skulle tycka det nu.. men antagligen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om vi bortser ifrån alla vilda spekulationer och åsikter om tekniken bakom filmen så är det alltså ingen som faktiskt har sett den? :gremsmile:

Eksem

Champion
"Snövits dans med dvärgarna "

Wow, visste inte att den var rotoscopad. Fan, då är det ju vassare genomfört än både Sagan om Ringen och A Scanner Darkly! Jag upphör aldrig att förvånas över att en av de första animerade långfilmerna fortfarande är den tekniskt kanske bästa.

Krille

Super Moderator
Lite filmhistoria

Jag hade nog inte haft någonting emot det om man sagt att "Beowulf kommer bli en helt animerad film"
Det var precis det man sade när filmen annonserades för ett par år sedan.

så kunde man ju struntat i skådisar överhuvudtaget, kört kroppssynkardräkt på någon anställd animstudiosnubbe och sedan kastat på en stor blandning kända röster, liksom kört en Shrek...
Skådespelande är inte bara talande av repliker. Ett av mina favoritexempel är en gammal klassisk svartvit rulle, The Three Faces of Eve, om en tjej som liter av personlighetsklyvning och har tre distinkta personligheter.

Jag hade turen att råka se en intervju med skådespelerskan som spelade Eve, Joanne Woodward (hon fick en Oscar för insatsen). Där talade intervjuaren om en massa skådespelarmetoder och undrade vilken av de formella metoderna som hon använde i den filmen. Svaret var ingendera: Joanne hade istället fått ett tips från sin danslärare. "Att röra på kroppen är ett sätt att uttrycka sig" sade dansläraren, "så tänk på det när du skådespelar". Så istället för att applicera någon av de formella skådespelarmetoderna på sitt agerande så utvecklade hon tre distinkta rörelsemönster - danser - för sin rolls tre personligheter.

Det vill säga, för att karaktärisera en roll så måste man röra sig som sin roll. Det är viktigare än man tror i filmsammanhang, vilket The Three Faces of Eve visar med stor tydlighet. Och en anställd animstudiosnubbe tror jag inte klarar av den distinktionen. Det krävs en skådespelare eller dansare för att vara medveten om det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är inget fel att göra animeringar så länge det görs bra. Oftast misslyckas man med att låta objekt interagera med varandra. Golum tyckte jag var väl utförd, det lurade mitt öga.
Själv är jag emot när man använder animeringar istället för modeller och dockor. Säga vad man vill, men Gollum såg helt sjukt animerad och inklippt ut. Animation funkar för vissa grejer - explosioner, visst omgivningsgrejs i rymdfilmer - men som de nya Star Warsfilmerna visade så funkar dockor ofta bättre i och med att de åtminstone känns levande.

I Beowolf har man gjort motsatsen; man har genom att datoranimera verkliga människor tagit bort känslan av liv, av tyngd, av "verklighet".

Blä för folk som tror att datoranimation blir snyggare än modeller.