Re: Bepansrade fordon artikel
1. Ett sådant system blir inte kompitabelt med det övriga stridssystemet i Neotech. Exempelvis så fungerar inte reglerna för att sikta på målområde då du blandar målområden och något som hör till skadetabellen i samma tabell.
Jag tycker att det ser precis ut som i neotechs träfftabell..
eller har jag missat något? har bara inte skrivit i normalt. högt eller lågt.
2. Hur löser du en kraftig träff i de små målområdena? Tänk dig t ex en robot. Ett slag på träfftabellen visar att den träffar förarens prismor. Ett prisma kan inte mycket mer än gå i sönder och explosionen från roboten lyckas nog ganska bra med det. Resultat ett sönderslaget prisma. Hade roboten träffat det målområdet som prismat sitter monterat på så hade nog hela vagnen gått åt skogen.
Modulen är igentligen inte gjord med tanke på pansarvärnsvapen, men med i ditt scenario så mosar roboten helt enkelt prisman och forsätter rakt ner i pansaret under (eller oftast luckan)
. Vad händer med det som är bakom pansarplåten. Det varierar ju det med. Om vi t ex tar förarens prismor. De ligger lösa i din träfftabell eftersom föraren kan sitta i mitten, till vänster eller till höger. Hur löser du då en träff i det träffområde där föraren är placerad. Du måste ju ha ett system som hanterar att föraren kan sitta på olika ställen. Då får du alltså två olika system som löser precis samma sak. Det känns för mig i alla fall ganska klumpigt.
Jag som just gjorde tabellerna men det i tanken, om man träffar den del där föraren sitter så åker prismor och hela tjotta med (om det är en robot du talar om fortfarande).
Som jag sa förut, det är helt WIP.
Jag ska förklara det jag tycker är fördelar, nackdelar med de två olika lösningar jag funderar på just nu.
Den som vi talar om nu.
Fördelar
1. Man kan träffa tex skyttens/commanderns prismor/periskop UTAN ätt skada resten av fordonet (som i verkligheten)
2. Olika fordon har olika prismor/periskop lite här och där, då blir det väl mycket enklare att kolla på en lista vart respektive sitter (om vi talar om tornet)
3. vissa fordon har GALNA panorama prismor. då är det väl enkelt att bara slå "träff" prisma, ok vilken prisma, slå en d12.
Nackdelar
?
Nästa system är ganska enkelt men kanske inte.
Alla detaljer stryks ut tabellerna (tornring är ingen detalj)
Istället görs en liten referenslista för varje fordon tex förarens prismor finns på Fi3, skyttens sikte FC1, fordonets motor SH2/OH2.
Detta kanske blir enklare, men det känns bara FEL, och då vissa fordon har konstiga tillbehör kan det också blir svårt
Detta är ett periskop. Som tillsammans med skyttens sikte oftast är elektroniska, vilket har fått mig att lägga ihop både.
Som du ser är detta från en LEO2
Och denna från ett företag som gör periskop till tex HMMWV's
Antaligen kommer allt att kunna pentrera djupare in i fordonet beroende av typ och kraft OSV.