Nekromanti Beräkning av FÖR

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Hur beräknar ni förflyttningen i Eon? Avrundar (trunkerar) ni FÖR innan ni multiplicerar det med 2 (språng) och 3 (spurt), eller trunkerar ni värdena när de väl är uppmultiplicerade. Alltså, avrundar ni FÖR innan eller efter att ni använt det för att beräkna förflyttning för språng och spurt?

Anledningen till att jag frågar är att min spelgrupp är splittrad i frågan (och jag som SL måste då ta ställning), så jag vill ha andras åsikter. Finns det nåt "officiellt" svar på frågan (dvs. hur gör ni på NG?)

/Yvian, frågvis som vanligt

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Båda är korrekta

"Finns det nåt "officiellt" svar på frågan (dvs. hur gör ni på NG?)"

Inte vad jag vet.

Personligen så har jag använt båda dom där metoderna under åren. Men med facit i hand så kan jag säga att det inte gör särskilt stor skillnad om man har ytterligare 2 i Spurt eller inte. Är man snabb så är man, är man långsam så är man.

Men visst. Att avrunda efter multiplikationen till språng och spurt ger en större variation i antalet olika FÖR/språng/spurt-tripplar och det har ju "fördelen" att det händer mer sällan att två personer har exakt lika snabb förflyttning. Å andra sidan ser jag inget problem med att två personer har lika hög förflyttning, då gör det bara eventuella jakter mer spännande när det istället handlar om vem som kan använda sin omgivning på bästa sätt.

/Naug, avrundar innan multiplikationerna

Foggmock

Myrmidon
Nummer ett, tycker du att det är så förbenat viktigt? Det slår på vad, en meter max? Och seriöst, hur ofta använder man de där siffrorna slaviskt?

Nummer två, för att svara på din fråga så avrundar vi först, sen multiplicerar vi. Fast det är Neotech. Eftersom jag inte spelar Eon.

Hartland

Warrior
Man ska trunkera först. Betänk detta: Vad står det på rollformulären viod rutorna för spurt pch språng?

Jo nämligen FÖRx3 och FÖRx2. Vad är då FÖR? Jo det är ju (RÖR + TÅL + 10)/4

Alltså har om (RÖR + TÅL + 10)/4 = 6,75 så är FÖR=6 enligt eons trunkerings regler. Vad är då Språng och Spurt? Jo de är ju Förx2 och FÖRx3 dvs 6x2 och 6x3.

/Hartland - säger hur man ska göra men lever inte som han lär

Azdeus

Veteran
Vi trunkerar inte förflyttning över huvud taget, det blir mer intressant så. När två personer springer brevid varandra så kan ju person nr 2 dra ifrån 75 cm varje "runda".