Oj, kul med denna uppvaktning! Jag ska väl försöka hålla mig relativt kort*. Webbplatsen Måns länkar till innehåller material och nyheter och kommer att uppdateras vartefter jag hinner skriva.
Grunden i Classified Information är att spelarna gestaltar agenter eller kanske mer korrekt uttryckt underrättelseofficerare i fält, som arbetar för en (vanligtvis existerande, men möjligt även påhittad) organisation. Deras arbetsuppgifter varierar med organisationens mål, och kan inkludera defensiva uppdrag så som att stoppa paramilitära hot mot landets säkerhet eller spola ut mullvaden; offensiv uppdrag som exempelvis smuggla ut avhopparen ur fientligt territorium eller bygga upp ett eget agentnätverk.
Andra tänkbara sätt att spela Classified Information är med starkare militärt fokus eller mer polisinriktat, eller varför inte omvänt med professionella gangsters? Systemet håller för alla dessa spelstilar.
När det kommer till rollpersonerna så spelar man proffs. De har rätt höga spelvärden och är skickliga redan från början. Utvecklingsmöjligheterna av deras spelvärden är ganska begränsade men ändå existerande, medan fokus ligger på att återställa de resurser som spenderats under uppdraget.
Rollpersonerna skapas utifrån ett av spelledaren skapat äventyrs-/grupptema, vilket bidrar med gemensamma kärnfärdigheter som alla behärskar. Temat hjälper till att skapa trovärdighet bland gruppmedlemmarna och blir en naturlig inkörsport till att börja skapa sin rollperson ifrån. Från temat går man vidare till att välja sitt fokus för att passa den valda grupprollen. Rollpersonsskapandet görs därför både på en gemensam och individuell nivå, med viss begränsning i temat till stor frihet (men tydlighet) efteråt.
Varje rollperson har dessutom upp till tre övertygelser, vilka definierar personligheten på spelbara sätt. Spelar man på dessa, belönas man med förbättringspoäng, som sedan kan användas till att återställa eller förbättra egenskaper, reducera skador mellan spelmöten eller slå om misslyckade tärningsslag. Förbättringspoäng ges även för deltagande. Gruppens samlade poäng delas sedan lika mellan gruppmedlemmarna i sann kommunistisk anda!
Classified Information sorterar alla egendomar, tillgångar och pryttlar under en egenskap kallad resurser, vilket abstraherar bort pengar i systemet. Spelet handlar inte om att vara eller bli rik, eller stryka 59 spänn för en burgare när man är på stakeout och pröjsa ytterligare 27 för att åka tunnelbana. Har du tillräckliga resurser, ja, då gör du saker automatiskt. Ett parallellt värde till rollpersonens personliga resurser är uppdragsresurserna. Dessa styr gruppledaren över och fungerar på samma sätt som de vanliga, bara med undantaget att "firman betalar". Uppdragsresurserna är dock begränsade till olika områden beroende på vem man jobbar för, vad man gör och var man är, till exempel militärt understöd eller teknisk hjälp.
Då organisationer är en viktig del av spelet, finns även en egenskap kallad status, vilken beskriver rollpersonens förmåga att utöva inflytande i olika organisationer. Rollpersonen har även ett kontaktvärde, som talar om hur många kontakter som kan trollas fram och hjälpa gruppen när de ligger pyrt till eller behöver speciell hjälp.
Grundmekaniken bygger på ett "slå lika eller över"-system med 1T10, vilket är den enda tärning som behövs i spelet. Högt är alltid bra, oavsett spelteknisk situation, vilket bidrar till spelets "intuitivitet". Rollpersonernas grundförmåga består av grundegenskaper (7 till antalet) och färdigheter (totalt 25, men 6-8 stycken hos varje rollperson); höga färdigheter belönas även med specialiseringar. Utöver detta har man expertis, som är mer teoretisk kunskap än praktisk förmåga, och fungerar genom att man antingen är expert på området eller inte kan det alls. Inga mellanting eller halvmesyrer här inte.
När det kommer till våld och död så löser systemet närstrid genom motståndsslag (slå högre än din motståndare). Eldstrid behandlas med lite högre detaljnivå och innehåller element som exempelvis stridsmetod (beskriver hur du strider men sker rätt osynligt), olika eldgivningssätt (givetvis kan man skjuta nedhållande eld!) och eldavbrott. Skador bedöms under striden enbart med om man kan fortsätta strida eller inte. Vad de leder till löser man efteråt. Skador är endast siffervärden från att rollpersonen träffats tills striden är över då de omvandlas till en beskrivning. Det kan låta mycket, men möda har lagts på att göra det smidigt och naturligt. Spelledarpersoner agerar alltid under färre regler och spelledarpersoner i grupp hanteras ihopklumpat; fokus är på spelarna.
Classified Information är i grund och botten ett tradspel (vad det nu innebär efter parallellt pågående tråd). Spelledaren finns där i sin traditionella roll och spelarna styr sina rollpersoner som "vanligt". Spelet har dock ett system för så kallade händelsekort, vilka fungerar som en sorts kanal för både spelledare och spelare att utöva makt i den andres sfär, skulle man lite kryptiskt kunna säga. Korten skapas av spelledaren men delas ut i början eller under spelmötet vid "triggande" tillfällen. De kan fungera på så sätt att spelledaren vill sätta en viss prägel på rollpersonen eller äventyret som helhet och planterar därför frön, egenskaper eller bakgrundshändelser hos rollpersonerna. De kan också ge spelarna inflytande över händelser i äventyret, direkt eller indirekt, och kan dessutom vara villkorsuppställda ("du kan undgå en träff i strid, om du skriver över den på någon annan istället", "du får hitta på hur ni tar er bort från era förföljare, om du skapar tre hinder först"). Händelsekorten kan kort sagt användas på många olika sätt för att skapa stämning, höja oddsen och öka spelarinflytandet.
Boken hamnar på 200 sidor totalt, där den sista tredjedelen främst är till för spelledaren och handlar om hur man spelar spelet och skapar äventyr. Det finns inget introduktionsäventyr i boken men väl nio grundläggande beskrivna idéer att bygga egna äventyr på. Jag håller på att skriva ett äventyr just nu, men vågar inte säga exakt när det kommer läggas upp på webbplatsen.
Hoppas att det gav dig svar på några av de mest akuta frågorna om vad Classified Information är för rollspel. Personligen tycker jag om regler som håller sig i bakgrunden, är enkla i sin utformning och lätta att hantera för alla inblandade, men samtidigt gör sitt jobb rättvist och konsekvent. Det är utifrån sådana tankar jag designat, men det är väl upp till bektraktaren att avgöra om jag lyckats.
*Jo, det gick ju bra, så här i efterhand.