För tillfället är marknadsföring inte vår (i och med att vi är en grupp, även om ansvarsfördelandet är "lite" skevt, vilket för övrigt känns rätt bra då det innebär att jag har kontroll) starka sida, det erkänner jag villigt. Kan försöka ge lite information dock (självklart gör jag även ett ostigt försök att få det att låta bra).
Neo Terra utspelar sig på en postapokalyptisk Jord, centrerat runt Eden, - en till ytan utopisk stad, där katastrofens överlevare bosatt sig. I Eden går den nya kyrkan och staten hand i hand, och runt omkring väver de sina bländverk. Men under ytan verkar mörka krafter, och rebellerna som nått insikt är inte ensamma om att försöka störta det rådande samhället.
Neo Terra är ett rollspel om vår tro och våra rädslor; hur de påverkar inte bara oss utan också världen runt omkring oss. Du tar dig rollen som en av kämparna i kriget mellan rebellerna och den rådande ordningen, men världen är mörk och om du inte är försiktig är det lätt att falla i en svindlande spiral tills du helt tappart bort dig, och allt som kvarstår är mörka känslor: allt det som du försökte undertrycka från början. Allt detta är förpackat med action, i ett snyggt paket med ett mörkt inre.
Rent informationsmässigt har jag också svårt, då jag inte har hundra koll på exakt vad olika termer betyder, men det är tänkt att vara ett till viss grad immersionistiskt rollspel. Borde såklart nämna att teknologin är framskriden (sci-fi), men egentligen endast ingengörskonsten; den (teoretiska) kunskapen har inte utvecklats speciellt mycket. Tekniken som används känns som en väldigt integrerad del av rollspelet dock, och framförallt Bionätet minskar för oss hur mycket som behöver sägas utanför rollspelet, vilket höjer inlevelsen. Magi finns också (fantasy), och förhoppningsvis går allt ihop till en enhet (speltesten hittills har varit väldigt regelfokuserade).
Regelsystemet (baserat på tärningspölar) ska vara snabbt och smidigt, samtidigt som det ska ge ett ordentligt ramverk och intresse för striderna (då striderna till stor grad är tillfällen att visa upp sin rollperson, och kan fungera lite i kontrast med det mörka runt omkring). Magisystemet är flexibelt (och för oss lätt att förstå, men det kan kräva lite arbete för att få ned det snyggt i text). Till ytan påminner det en del om vad jag sett av Matinés system (vet inte hur unikt det är, eller exakt hur det fungerar under ytan) - dvs med kreativitet kan man komma långt, även om effekten är reglerat inom ett system.
Regler för sociala konflikter är för tillfället mindre formulerade, men bygger på rena resolutionsslag(?) som kan kopplas ihop för att skapa/hantera mer "invecklade" situationer.
Den andra delen av regelsystemet, det vill säga den som hanterar tron, mörkret etc. har speltestats i mindre grad men hittills verkar det rakt inte omöjligt att få det att fungera. Det skapar redan nu intressanta situationer, och intressant rollspelande, men det måste förbättras (mer information om delar av detta problem finns
här).
Kan också citera:
mig said:
Spelvärlden är centrerat runt en till ytan utopisk stad, som dock på många sätt är dystopisk och styrs av fascismens järnhand. Det är tänkt att vara hyffsat cineastiskt med mycket spelarfrihet (men jag tror inte det skulle klassificeras som samberättande, annat än på en narrativ nivå, utan det är istället tänkt att vara immersionistiskt för spelarna). Temat är på många vis hur våran tro påverkar oss, och i rollspelet även världen runt omkring oss (i direkt mening). Personerna själva skulle jag vilja klassificera som klassiskt gotiska (jag tänker på verk som »Wuthering Heights«). I det stora hela är förhoppningarna att det blir en mörk värld med ett flashigt yttre.
Inspirationskällor skiljer sig lite från person till person inom gruppen, men för mig är Equilibrium , Wuthering Heights och till viss del »Evolutionens Barn« (av krank, även om de som spel blir tämligen olika) viktiga.
Okej, jag är officiellt sämst på det här! Känns mest som att jag tryckt ut mig en massa vag information, men samtidigt finner jag mig oförmögen att bättra på det utan att behöva skriva på tok för mycket.
/Nabu, måste dock iväg och avsluta speltestet, så ni får hålla er
![Wink :gremwink: :gremwink:](/wrnu/smilies/gremwink.png)
. Om det är något specifikt ni är intresserade av så kan det kanske vara en bra idé att fråga (även om jag egentligen inte har rätt att kräva det). Kan ju även nämna att Neo Terra i stort sett är skräddarsytt efter vår spelstil (...min?..) och därför inte tar populära trender i beräkningen annat än när de har påverkat oss.