Berätta för mig om Paladin warriors of charlemange

Dr_Dängrot

Myrmidon
Såg spelet Paladin warriors of charlemange som jag förstått är Pendragon med samma regler fast i medeltidens Frankrike .Någon som sitter på mer info om spelet , är det det nya lilla svarta om man gillade pendragon ?

Leon

Leo carcion
Jag backade, har läst kanske 10% av PDFen. Mitt intryck är ganska detaljorienterad Pendragonimplementation runt just premissen att man spelar aspirerande paladiner vid karl den stores hov. Jag älskar premissen, men kom aldrig riktigt in.

Khan

Kondottiär
Det är Pendragon, fast med mytologin från Karl den store istället för Kung Arthur. Det finns lika många legender om hans riddare (på ett ungefär) som om Knug Arthur men eftersom de inte är på engelska...

Det finns tre målgrupper:
1 - De som gillar Pendragon, men känner sig mätta på just Arthurmyten (men inte riddare och hovliv)
2 - De som gillar Karl den store, och vill simulera just hans liv och leverne (framför allt fransoser)
3 - Folk som gillar ordet Paladin och inte vet vad de köper.

Khan

Kondottiär
Läs gärna på historierna om Karl den store och hans paladiner om du vill. Danmarks nationalgestalt Holger Danske är en av de tolv paladinerna, tex. Legenderna om honom är rätt balla. Han slår ihjäl Karl den stores son med ett schackbräde, äger ett magiskt svärd, brottar ihjäl en jätte och blir fosterbror med kungen av Mauretanien. Bland mycket annat.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Jag googlade lite och jag ser att det var Stewart Wieck som låg bakom Paladin. Han var ju kompetent under white wolf-åren. Tråkigt att Stewart Wieck gått och dött dock. Både det faktat och Paladin hade jag missat :(

Detta spel hamnade plötsligt högt upp på önskelistan till jul.

Leon

Leo carcion
Han dock under pågående kampanj, tror jag, som slutfördas av hans polare typ.