Nekromanti Berätta om: äventyr i andra världar!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
För ett tag sen återvände jag till vår värld igen. Jag hade varit på äventyr med Jirel av Joiry*, en hårdför kvinna med ett skarpt svärd, en egen borg, och svallande rött hår.

Flera gånger under våra äventyr så förde hon mig med till fjärran världar på olika sätt. Vi passerade portaler, blev bortrövade av gudar, osv. Men! Allt detta var ju bara i en bok och inte på riktigt.

Därför är jag nyfiken på om du besökt andra världar på riktigt (ja, i rollspel alltså)!

Har du passerat någon portal? Trätt in i de dödas rike, eller något annat plan av existensen? Kanske har en rymdäventyrare trillat ner i ditt fantasyäventyr?

Berätta om det! Berätta om era äventyr i andra världar!

*= Berättelserna om Jirel är från 30-talet och skrevs av Catherine Lucille Moore. De finns samlade i en volym som fått namn efter den första av berättelserna: Black God's Kiss.

Lukas

Mannen i Gult
Jag citerar det jag skrev i tråden "det konstigaste som hänt dig hobby väg" där jag bärretade om ett äventyr i en annan värld.
Allting började med att vi spelare fick ett varsitt mästersmitt vapen som berättade delar ur någon gammal historia (Vi fick dem av den 14åriga flicka som var en handelskvinna som vi följde).

Det dröjde inte länge fören vi vaknade en morgon och upptäckte att vår vagn stod still (och med oss så menar jag två av oss, de andra två var borta). Vi gick ut ur vagnen och spelledaren ord löd ”världen ser ut som om en treåring har ritat den” efter lite lirkande fick vi fram att gräset var en enda grön klump (inga strån) träden bestod av bruna klumpar med en grön klump uppe på. Och himlen var en blå klump.
Utanför vagnen stod en demon och några jättespindlar. Demonen höll just på att suga ut den 14åriga flickans själ och gjorde sen samma sak med hennes 12åriga son.

Demonen sprang sen i hög hastighet iväg och det enda vi hade att göra var att följa hennes spår. Snart upptäckte vi fler skumma saker med världen. Den verkade bebos av tre olika varelser (förutom demonen och spindlarna) de var Hoppande bananer, flygande blåbär och uttrar som var lika smarta som människor.

Sen sprang vi efter spåret i flera timmar (verkliga spel timmar) utan att något viktigt hände. Vi sprang förbi vår egen vagn två gånger (demonen sprang verkligen skumt) .Vi kom till spelledarnas kartas slut där vi upptäckte att vi inte kunde gå ut från den (det var en osynlig vägg). Vi hamnade i flera olika illusioner varav i en var vi spädbarn och pappan kom in och varnade oss från att dricka mordens mjölk samtidigt som vår nallebjörn blinka åt oss. För att komma ut ur den illusionen var vi tvungna att slå sönder nallebjörnen (det kom vi INTE på).

Nästa spelmöte börjar med att vi alla spelare mötts igen så ger vi oss av mot demonens gömställe (plötsligt dög visst inte spåren längre) och efter att vi har dödat demonen, tagit själarna, gått tillbaka, så vaknar vi och upptäcker att allt bara var en illusion, vi har sovit hela tiden.

Jag vet än idag inte riktigt vad det var som hände eller vad det handlade om. Spelledaren säger bara att vi inte förstod eftersom de andra två inte berättade något för oss, men efter att ha frågat dem så verkar de inte ha någon aning om vad spelledaren tror att de vet.

Det enda jag har fått veta om vad som hände det andra spelarna (det här har spelledaren berättat eftersom han tycker att de var jävligt dumma) De mötte en Stor gulddrake som låg på en stor mynt hög, draken berättade att han var magisk och visste ALLT så om det hade några frågor så var det välkomna att ställa dem, spelarna frågar ”kan vi få lite guld” och när draken svarar nej så går spelarna iväg.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
När jag tänker efter så har jag ju ett äventyr i en »annan värld« på mitt samvete jag med.

Grundförutsättningen var en riddare som var på väg från typ Tyskland mot Burgund för att delta i tornerspel. När han och hans kamrat (en simpel tjuv som utger sig för att vara en rånad adelsman) övernattar i Schweiz så vaknar de på morgonen och inget är sig likt. Den något björnlike värdshusvärden är en björn, den irriterande humlan som surrat i deras rum under natten visar sig vara en fé, och så vidare.

Tanken var att köra »Kalle Anka-fantasy«, det skulle vara lättsamt och sagoaktigt och så blev det. Under natten passerade de in i en förtrollad skog istället för det verkliga Schweiz som liksom låg kvar där det skulle, i nån parallell tillvaro.

Riddaren och tjuven stötte på lite allt möjligt om jag minns rätt, bland annat stortrollet (som visade sig vara ett litet troll med en enorm tratt som han skrek i för att låta större) och ett torn mitt i den tjocka skogen som bara kunde skådas genom kikaren de hittade.

Jag minns faktiskt inte hur det gick till för dem att lämna den magiska skogen och återvända till sin vanliga värld. Jag får nog ta och höra med någon av dem som var med och spelade.

Rickard

Urverk speldesign
Jag spelledde DoD -91 och ville att rollpersonerna skulle ta en tur i Chronopia. Dock så ville jag inte att Chronopia skulle finnas i Ereb Altor, så jag placerade staden i en parallelldimension. Rollpersonena skulle hämta upp en tårta och leverera den. Ett rätt konstigt uppdrag, kan tänkas. Grejen var den att personen som gjorde dekorationen var en symbolist som tappat minnet och råkat göra en teleporteringssymbol som kastade rollpersonerna till Chronopias gator. Där fick de möta på gobliner i kloakterna som slogs om lösskägg (för den med störst skägg var ledaren), de hade en jakt mellan husen på flygödlor och mötte på en dvärg i ett drakdödargille som var den enda överlevande från senaste mötet. Fick idén om symbolisten från Stadsintermezzon.

En annan gång var vi på Titanic där det ibland hände mardrömsliknande saker. Alla som dansade pardans blev till schackpjäser som försökte sluka rollpersonen etc. Det visade sig vara en simulation som shadowrunkaraktärer var inne i, där datorn ibland hade en glitch. Tror brorsan tog idén från ett Red Dwarf-avsnitt.

/Han som gillar sättet trådstarten var skriven på