Katla (Järn)
Trollkungen har många barn, de flesta undfallande, dumma, viljelösa och kraftlösa, men han har bara en Katla. Katla är trollkungens dotter, och de äldsta trollen säger att hon är som trollkungen var för hundra år sedan: envis, listig och urstark.
Katla är nog den enda person som trollkungen faktiskt håller av, men hon är smart nog att inte reta upp honom. Om hon skulle göra det är sannolikheten stor att trollkungen skulle äta upp någon annan istället för henne (det är så trollkungen hanterar aggressioner, genom att äta upp den som retar upp honom), men det är dumt att chansa. Istället bidar hon sin tid och bygger sakta upp en maktbas för sitt framtida övertagande.
För Katla vill bli trollkung istället för trollkungen. Trollkungen är galen, och för klanens bästa måste han dö. Men Katla kan inte göra det själv, eftersom hon inte kan lägga hand på sin egen far. Det är mest av lagliga skäl – en kungamördare kan inte leva i klanen – men också för att trollkungen är galen och äter upp folk. Av samma skäl är det ingen annan som har lust. Så Katla letar efter någon som skulle kunna göra jobbet åt henne.
---
Katla kom till i en av speltestkampanjerna i Järn, och hon blev så kul att jag snodde henne av mig själv till Utgårdsstartmiljön. I den kampanjen hälsade hon personligen på rollpersonernas klan och anlitade dem för att ha ihjäl hennes far. Sen när Katla blev trollkung istället för trollkungen skulle trollen och rollpersonernas klan ingå en allians så att de kunde kasta ut de läskiga forlänningarna som kom med sina långskepp.
Och för att stadfästa alliansen krävde trollisk lag att någon från rollpersonernas klan skulle gifta sig med trollkungen. Sa hon i alla fall – det visade sig vara totalt bogus och något som Katla hittade på bara för att jävlas.
Jag gestaltade Katla lite som en illvilligare korsning mellan Ronja Rövardotter och Pippi Långstrump, och hon gav upphov till många glada skratt.