Nekromanti Berätta om din SLP

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
(Eftersom Rangertheman sörjde att inte kunna delta i tråden Berätta om din rollperson.)

Rangertheman

Myrmidon
wilper;n204625 said:
(Eftersom Rangertheman sörjde att inte kunna delta i tråden Berätta om din rollperson.)
En av mina favorit-SLP sedan jag återvände till rollspelandet är Van-Rogan, som bl.a. är med i Det förlovade landet till Symbaroum. Tar mig friheten att klippa in beskrivningen av honom från äventyret:

"Drottningens pansár Rogan av huset Gorinder dog i kriget mot mörkermästarna. Han fick en arm avhuggen i strid, röta satte sig i såret och helarna var maktlösa mot den nattsvarta blodförgiftning som snabbt spred sig. Men istället för att dö reste sig Rogan som vandöd med vardroppande armstump och svartnade vener på hals och tinningar. Varför? Ingen vet, men Rogan tolkade det som ett mörkt bevis på den utvaldhet han alltid känt innerst inne. Nu leder rovriddaren som kallar sig Van-Rogan ett banditgäng i bergen där han växte upp, och drömmer om ett banditkungarike värdigt en styggelse som honom. Om inte rollpersonerna stoppar den korrumperade ädlingen kommer han att göra sig ett namn i södra Ambria som en vandrande fasa som förhäxar dem han möter och lämnar skändade lik omkring sig där han drar fram."

Rollpersonerna stoppade inte honom utan han poppar upp lite då och då när det behövs en tuff fiende. Hans taktik är att i första hand skicka fram sina hantlangare, vilket gör att det finns en chans att kommer undan fler gånger.

Honorable mention: Jag gjorde en My Little Pony-variant av Äventyr. När den lilla gruppen (spelad av min dotter och min sambo) letade efter prinsessan Celestias tiara, som blivit stulen av den elaka Discord, fick de råd av några väldigt trötta träd. De talade vääääääldigt långsamt och somnade till mitt i meningen. Det var kul att rollspela den konversationen :)

Celledor

Hero
Jurgor (Eon)
En återkommande SLP som jag hade med i alla fall 2-3 gånger i olika utsträckning. Han är en predikant i en egen religion som dök upp på de mest konstiga ställena, han var alltid lite kraftigare varje gång rollpersonerna träffade honom och de visste aldrig om han hade riktigt makt eller bara var tokig.

Krille

Super Moderator
Katla (Järn)

Trollkungen har många barn, de flesta undfallande, dumma, viljelösa och kraftlösa, men han har bara en Katla. Katla är trollkungens dotter, och de äldsta trollen säger att hon är som trollkungen var för hundra år sedan: envis, listig och urstark.

Katla är nog den enda person som trollkungen faktiskt håller av, men hon är smart nog att inte reta upp honom. Om hon skulle göra det är sannolikheten stor att trollkungen skulle äta upp någon annan istället för henne (det är så trollkungen hanterar aggressioner, genom att äta upp den som retar upp honom), men det är dumt att chansa. Istället bidar hon sin tid och bygger sakta upp en maktbas för sitt framtida övertagande.

För Katla vill bli trollkung istället för trollkungen. Trollkungen är galen, och för klanens bästa måste han dö. Men Katla kan inte göra det själv, eftersom hon inte kan lägga hand på sin egen far. Det är mest av lagliga skäl – en kungamördare kan inte leva i klanen – men också för att trollkungen är galen och äter upp folk. Av samma skäl är det ingen annan som har lust. Så Katla letar efter någon som skulle kunna göra jobbet åt henne.

---

Katla kom till i en av speltestkampanjerna i Järn, och hon blev så kul att jag snodde henne av mig själv till Utgårdsstartmiljön. I den kampanjen hälsade hon personligen på rollpersonernas klan och anlitade dem för att ha ihjäl hennes far. Sen när Katla blev trollkung istället för trollkungen skulle trollen och rollpersonernas klan ingå en allians så att de kunde kasta ut de läskiga forlänningarna som kom med sina långskepp.

Och för att stadfästa alliansen krävde trollisk lag att någon från rollpersonernas klan skulle gifta sig med trollkungen. Sa hon i alla fall – det visade sig vara totalt bogus och något som Katla hittade på bara för att jävlas.

Jag gestaltade Katla lite som en illvilligare korsning mellan Ronja Rövardotter och Pippi Långstrump, och hon gav upphov till många glada skratt.

Khan

Kondottiär
Kreti och Pleti

I Mutant år Noll finns det ofta konflikter i rollpersonernas hem, Arken. Det behövs därför någon eller några som är neutrala och oantastliga. Dessa personer är i vår ark Kreti och Plet, två kurirer. De springer med bud mellan de olika bossarna och andra makthavare och har visat sig gå att lita på över tid. De springer kvickt och hanterar värdesaker om det behövs. Ingen skjuter budbäraren - i alla fall inte än.

De har ett allmänt gott humör, något mycket ovanligt i den postapokalyptiska världen. De brukar sjunga stämsång tillsammans, Kreti med en ljus tenor och Pleti med en mörk bas. De brukar umgås mycket med fixaren Göte och har tillsammans med honom arrangerat täclingar och festligheter i Arken som moralhöjare. De vill inget hellre än att alla i Arken bara ska bli sams och lita på varandra. Varje steg de tar är alltså enligt dem en liten hjälp på vägen mot enighet och grannsämja.

---

Kreti och Pleti dök egentligen upp först som en ordvits. När en av spelarna nämnde att de var tvungna att bevisa något för kreti och pleti dök det spontant upp två karaktärer i salen. Ordvitsar är ju en del i Mutant och orden Kreti och Pleti låter rätt bra som mutantnamn dessutom.