soda_UBBT
Warrior
Happ,
vad har ni fått för uppslag och idéer efter att ha kikat in DnD4. Vad har ni tänkt använda för setting och kampanjpremiss i kommande kampanjer? Berätta och dela med er av era godsaker...
För min egen del så är min spelgrupp 2 spelmöten in i KotSF. Vi lär oss reglerna as-we-play. PDF-läckan gjorde att vi kunde börja testa grupp- och karaktärsbyggen lite tidigare så varje spelmöte har i princip haft en ny uppställning PC:s.
Fluffen i DnD4 är ju rätt blodfattig och vagt skriven samt HELT oberoende och fristående från crunshen. Skitbra tycker jag. All fluff är helt frivillig och ändras till att passa den kampanj vi spelar. Istället för Eldarin, Warlock, infernal pakt blir det 'Älvblod, Eldhäxa' osv... eller vad nu mina spelare vill gillar.
När vi är klara med KotSF har jag (för tillfället) 3 olika förslag på DnD4 kampanjer:
1. Low-key-sagospel i en människocentrerad variant utav Trudvang, Paul Bonners art book - 'Out of the Forests' kommer att ligga uppslagen mitt på spelbordet varje möte och ge visuell vägledning. Ättetvister, svärd i sten, urgamla troll, onda väsen, undersköna jarldöttrar, mossa, förbannelser, magiska skogar och bottenlösa tjärnar ramar in sagospelet. Tänkte frame:a kampanjen i sagostil. Varje saga tar 1-3 spelmöten och sagoföljen behöver absolut inte vara kronologisk eller logisk. Bara temat och dramaturgin känns bra.
2. En hårdkokt pulpfantasy-noir. Blandning utav Pratchets Diskworld utan alla roligheter, Shadowruns spelupplägg med runners, corp's och Mr. Johnssons samt Millers Sin City. Blodigt och vackert. Det blir väldigt mycket karaktärdrivet spel med uppdragen som kulisser och de små mänskliga eller hobgoblinska öden som fokus allt utspelat i en jättelik pulpfantasy stad.
3. 'Back to basic'-old school-PoL-spel. Lättsamt äventyrande spelat i episodisk-tvserie tappning med vinjett, 'vad händer nästa vecka' samt 1 äventyr per session. Har som förslag att starta upp med gamla Ärans Väg här. Vi upptäcker världen och protagonisterna medan vi spelar.
vad har ni fått för uppslag och idéer efter att ha kikat in DnD4. Vad har ni tänkt använda för setting och kampanjpremiss i kommande kampanjer? Berätta och dela med er av era godsaker...
För min egen del så är min spelgrupp 2 spelmöten in i KotSF. Vi lär oss reglerna as-we-play. PDF-läckan gjorde att vi kunde börja testa grupp- och karaktärsbyggen lite tidigare så varje spelmöte har i princip haft en ny uppställning PC:s.
Fluffen i DnD4 är ju rätt blodfattig och vagt skriven samt HELT oberoende och fristående från crunshen. Skitbra tycker jag. All fluff är helt frivillig och ändras till att passa den kampanj vi spelar. Istället för Eldarin, Warlock, infernal pakt blir det 'Älvblod, Eldhäxa' osv... eller vad nu mina spelare vill gillar.
När vi är klara med KotSF har jag (för tillfället) 3 olika förslag på DnD4 kampanjer:
1. Low-key-sagospel i en människocentrerad variant utav Trudvang, Paul Bonners art book - 'Out of the Forests' kommer att ligga uppslagen mitt på spelbordet varje möte och ge visuell vägledning. Ättetvister, svärd i sten, urgamla troll, onda väsen, undersköna jarldöttrar, mossa, förbannelser, magiska skogar och bottenlösa tjärnar ramar in sagospelet. Tänkte frame:a kampanjen i sagostil. Varje saga tar 1-3 spelmöten och sagoföljen behöver absolut inte vara kronologisk eller logisk. Bara temat och dramaturgin känns bra.
2. En hårdkokt pulpfantasy-noir. Blandning utav Pratchets Diskworld utan alla roligheter, Shadowruns spelupplägg med runners, corp's och Mr. Johnssons samt Millers Sin City. Blodigt och vackert. Det blir väldigt mycket karaktärdrivet spel med uppdragen som kulisser och de små mänskliga eller hobgoblinska öden som fokus allt utspelat i en jättelik pulpfantasy stad.
3. 'Back to basic'-old school-PoL-spel. Lättsamt äventyrande spelat i episodisk-tvserie tappning med vinjett, 'vad händer nästa vecka' samt 1 äventyr per session. Har som förslag att starta upp med gamla Ärans Väg här. Vi upptäcker världen och protagonisterna medan vi spelar.