Nekromanti Berätta om Fading Suns

Andy

Vila i frid
Jag ska vara spelare i ett gäng som ska spela rollspelet Fading Suns för första gången.

Berätta allt jag behöver veta?

(Men inte så mycket spoiler kanske eftersom jag inte ska SL:a)

Mogger

Hipsteranka
Medeltidaktigt i rymden. All teknologi är glömd. Invånarna är indelade i olika falanger - aristokrater, slavjägare o.dyl. Det finns rymdbarbarer som hotar (Kurgans, tror jag). Rymdfärd går genom teleporter och ingen vet hur de funkar eller de relativa avstånden.

Det finns nog mer och intressantare info att hämta från Holistics egna sida (om de fortfarande äger spelet?) eller på nåon fan-site eller nått.

Andy

Vila i frid
Ja, jag har kollat hemsidan och det finns en del info att hämta.

Men jag har hört ryktena om att det ska komma en ny utgåva snart. Är det någon som vet något mer om det?

Sen, har Tomas Arfert gjort illustrationer till Fading Suns? (Kanske Tomas själv kan svara bäst på). :gremwink:

PAX

Jordisk Äventyrare
Du får botanisera en del i deras hemsida och det forum som finns där... http://www.fading-suns.com

Se även forumet på http://forums.holistic-design.com/default.asp

Fadings Suns finns i en reviderad utgåva på Second Edition. Troligen är det 2nd Ed som ni kommer använda. (och jag hoppas ni inte kör D20-versionen)

Sen har det skrivits på 3d edition en lång tid men det verkar som att författarna har tappat intresset eller är upptagna med andra spelmakare...

Fading Suns är ett av de spel jag gärna skulle vilja starta upp en kampanj i. Mina första tankar gick till Dune, Warhammer 40.000 och Mutant Chronicles när jag läste spelet.

Civilisationen har kastats in i en mörk period där kyrkans makt åter igen är stor. Adelsmän och Borgare regerar genom makt och rikedom. Kampanjer kan spelas på olika nivåer i samhällsskiktet beroende på intresse hos spelgrupp.
Spelet blandar den mörka medeltidens värsta sidor med mystik och en stor portion Sci-Fi / Space Opera.

Hoppas ni får en bra kampanj...

Jonqen

Veteran
Verkar grymt intressant
Ni som har spelet det, hur skulle ni beskriva spelets regelsystem?
Föredrar spel med en lite lättare touch när det gäller regelbiten

Torbjörn

Swordsman
För att fatta mig kort...

Stort grattis! Du kommer att få spela ett underbart rollspel.

Miljön är: Sci-Fi, med en mängd koloniserade (och en del borttappade) planeter. Ett universum där stjärnornas ljus falnar. En stark kyrka och feodalsamhälle, förbjuden teknologi och inkvisition.

Fading Suns är en av favoriterna i bokhyllan. Tyvärr har det spelats alldeles för lite.

Torbjörn

Andy

Vila i frid
JA, vi ska använda det system som hör till spelet (inte D20 varianten).

Jag tycker att det verkar vara en riktig cool värld.

Men kan man få insperation från Alien, Aliens och Alien 3 och kanske lite Slipstream?

Hur är det med skjutvapen? Finns det automatgevär eller kanske till och med laser/plasma eller är det svärd och pilbåge som gäller?

Finns det robotar?

PAX

Jordisk Äventyrare
Alienfilmerna kan säkert ge inspiration men spelvärlden är inte präglad av samma technohångel som exempelvis Aliens visar upp. Filmer som Dune, Pitch Black och Star Wars ligger mer nära.

Beträffande vapen så finns allt från enkla vapen till tunga energivapen. Enligt mitt tycke så var vapenlistan lite för förenklad. Men vi är en spelgrupp som sätter stort värde vid hög detaljrikedom i våra vapen och dess utrustning. Därför ser jag inget som helst problem med att plocka in vapen från både Mutant Chronicles och Warhammer 40k. Inte minst för den bildmässiga "punchen" då vapnen i FS var något torftigt designade.

Betänk dock att spelvärlden präglas av en lågt hållen nivå för teknologi trots att man flyger omkring i rymdskepp och liknande. Det är en motsägelse men fungerar. Lite som i serien Firefly och filmen Serenity.

Be din SL ta en titt här: Strontium Dog för husregler och annat som kan vara till nytta.

Andy

Vila i frid
En riktigt bra sida. Men aktiviteten runt FS verkar vara lite lam.

Man kanske ska slopa Alien-filmerna (1-3 i alla fall) men få lte insperation från 4:an.

Det var kul att se att Gene Wolfe böckerna om Severian kan funka som insperation, jag håller på att läsa dom nu. :gremwink: