Nekromanti Berätta om Lone Wolf Multiplayer eller Dragon Age

Botulf

Hero
Funderar på en födelsedagspresent till mig själv och funderar på Lone Wolf Multiplayer eller Dragon Age. Båda är relativt nya fantasylir som ska vara rätt regeltunna av vad jag hört vilket passar mig just nu. Jag har ingen egentlig relation varken till Dragon Age PC spelet och har bara spelat Ensamma Vargen soloäventyr en gång för flera år sedan och har ingen större nostalgi kopplat till det. Jag vill veta vad som är speciellt med de båda och varför det ena eller andra är bra, intressant, charmigt, lättanvänt, har någon rolig feature eller bara bra i största allmänhet. Andra förslag (på fantasy rollspel) från utomrikes kan vara välkomna men om det är lättanvänt. Små snabblärda spel alltså och inte allt för knepiga att få tag på.

CapnZapp

Myrmidon
Bägge har fått ett bra mottagande.

Även om en grundläggande kritik mot Lone Wolf är att du faktiskt inte behöver det, inte för reglerna iallafall (huruvida boken har bra SL-tips och kampanjideer vet jag inget om).

Detta för att reglerna i princip är identiska med de från gamebooksen, och gamebooksen finns i sin helhet utlagda gratis (och legalt) på webben!

-=-=-=-=-

Vad gäller Dragon Age fick det en väldigt positiv respons. Regellätta strider som ändå innehåller variation.

Kritiken där kan sammanfattas i två punkter:
1) Folk vill ha mer världs- och kampanjinformation. De gillar inte att Dragon Age mer eller mindre förutsätter att du spelat dataspelet, vilket jag ju kan tycka är ett naturligt sätt att inte behöva återupprepa information iallafall till en början i ett spels livstid.
2) Folk vill ha alla regler nu. Spelet är ju uppdelat i fyra lådor med fem levlar vardera, och när låda 2 blev försenat surnade de spelare som redan levlat till level 5 till. Situationen just nu underlättas av att förlaget lagt ut reglerna för level 6-10 som "offentligt speltest" på sin sajt.

Nåt mer du vill veta? :gremsmile:

Botulf

Hero
Det tycker jag låter som en bra sammanfattning. Alltså är nog inte Dragon Age något för mig just nu, men något jag misstänkte.

Hade varit intressant dock det här med Lone Wolf hur lättanvänt det är eller om det har någon speciell feature. Är det egentligen bara ett klassikt äventyrarrollspel i Magnamund baserat på Lone Wolf-reglerna från soloäventyren på ganska traditionellt vis eller är det något som är byggt mer för säg, understödja att sabbt köra komma igång med ett äventyr som ska likna upplägget i soloäventyren och om då har regler understödjer detta på något intressant sätt eller är det mer som vanligt SL fixar allt i detalj på förhand så att säga. Att det är rätt regeltunt har jag förstått vilket underlättar improvisation men stödjer man det även på något annat sätt?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Skulle nog vilja påstå att lone wolf är ett toppen nybörjareollspel med bra tips till både spelare och sl

Arfert

Facit
Lone Wolf recenserades i Fenix för nåt nummer sen... och jag gillar det också: lätt att lära sig, lagom kort, lite oldschool. Fast inte direkt snyggt, och designen skulle vara mer retro kanske, om det är det man var ute efter... nu är det varken eller.

Dragon Age känns mer som "bra och enkelt och kommersiellt".. känner däremot inte att man behöver så stora förkunskaper om världen.

anth

Vetefan
Lone Wolf Multiplayer Game Book är PRECIS som Ensamma Vargen-soloböckerna.
Man har 2 värden som inte blir bättre: stridspoäng och kroppspoäng.
Man slår med en 10-sidig tärning (eller använder den fin-fina slumptabellen).
Man börjar som 5:e nivåns kai-herre och kan stiga till 10:e nivån.
Ens nivå talar om hur många färdigheter man har:
De klassiska kai-färdigheterna är: kamouflage, jakt, sjätte sinne, spåra, läka, vapenskicklighet, sinnessköld, sinnesstöt, frändskap med djur, makt över materia.
Ens rollperson kan inte lära sig något annat över huvud taget.
M.a.o. ett busenkelt rollspel.
Boken innehåller alla klassiska Ensamma Vargen-monster.

Boken Heroes of Magnamund är intressant för den innehåller ett dussin nya yrken/klasser (med nya förmågor): Border Ranger of the North, Brother of the Crystal Star, Dwarven Hunner of Bor, Herbwarden of Bautar, Ice Barbarien of Kalte, Kloon Sage of Chaman, Knight of the White Mountain, Magician of Dessi, Buccaneer of Shadaki, Sommerlending Knight of the Realm, Telchoi Warrior, Vakeros Warrior-Mage.
De flesta yrkena borde vara bekanta för den inbitne Ensamma Vargen-spelaren.
Om man köper denna bok också får man betydligt mer variationsrika rollpersoner (man tröttnar faktiskt efter ett tag om alla rollpersoner är Kai-herrar).

Av vad jag vet finns det ännu inga regler för Magna-Kai.

CapnZapp

Myrmidon
Wulfrik said:
Hade varit intressant dock det här med Lone Wolf hur lättanvänt det är eller om det har någon speciell feature. Är det egentligen bara ett klassikt äventyrarrollspel i Magnamund baserat på Lone Wolf-reglerna från soloäventyren på ganska traditionellt vis eller är det något som är byggt mer för säg, understödja att sabbt köra komma igång med ett äventyr som ska likna upplägget i soloäventyren och om då har regler understödjer detta på något intressant sätt eller är det mer som vanligt SL fixar allt i detalj på förhand så att säga. Att det är rätt regeltunt har jag förstått vilket underlättar improvisation men stödjer man det även på något annat sätt?
Anthraxus said:
Lone Wolf Multiplayer Game Book är PRECIS som Ensamma Vargen-soloböckerna.
Just.

(Jag har inte fått känslan av att spelet på något vis stödjer annat än traditionellt äventyrande (rätta mig om jag har fel) - som jag har förstått det strävar Mongoose mycket mer efter nostalgi än att ge moderna GM-tips.)