Du borde skaffa det
Borde jag skaffa det? Jag är främst ute efter smarta regellösningar, innovationer och sådant från en rollspelsmakarsynvinkel.
I så fall tycker jag att du ska skaffa det. Det är, som du säger, forgespelens gudfader, och många av teknikerna som diskuteras på Forge (relationskartor, bangs, osv) har sitt ursprung i Sorcerer. Regelsystemet är annorlunda i sin syn på hur stridsrundor fungerar, där alla börjar med att enas om vad de vill försöka göra under rundan och sedan avgör tärningarna i vilken ordning saker händer. Jag kan säga "Jag vill övertala vakten", och du säger "Jag vill klippa Jonas på käften", varpå jag svarar "Ehh, jag vill göra ett fullt försvar i stället" och sen slår vi tärning. Eller så försöker jag ändå övertala vakten och hoppas på att rulla så bra att jag hinner före ditt slag, för att sedan hinna försvara mig.
Men vad är poängen, vad är det som gör det så bra?
Den största poängen ser jag i att spelet är helt kompromisslöst när det gäller att rollpersonernas historier är det viktiga. Alla spelledarens förberedelser syftar till att låta spelarna spela sina rollpersoner, och inte att få dem att följa en tänkt handling.
Reglerna är som sagt också skoj, med skillnaden mellan "deklarationsfasen" och "handlingsfasen", och bonustärningar från tidigare konflikter som ger bonus eller avdrag på den nuvarande.
Interaktionen mellan magiker och demon blir ofta väldigt spännande eftersom demonerna alltid är "onda", hur det nu definieras i just din setting. Det gör att man ofta binder något jäkligt stort och läskigt och försöker få det att göra goda saker, samtidigt som spelledaren försöker komma på sätt att driva demonens agenda. Eller så använder man demonen för att göra onda saker och driver sin rollperson över ruinens brant, det har jag testat.
"Humanity" är ett centralt begrepp, och också något som definieras från setting till setting. Att utöva magi och umgås med demoner gör att man ofta utför handlingar som sätter ens humanity på prov. Spelledaren ska försöka försätta rollpersonerna i situationer som kräver tuffa val när det gäller humanity.
Om du vill läsa ett spelexempel har jag skrivit om ett scenario på Forge i tråden
Parasites, Possessors and Trolls. Jag spellede i Linköping med bland annat Gurgeh, och settingen var svensk 1800-talsmiljö i en liten gruvby med en skog full av troll och annat otyg. Forge-tråden är för gammal för att kommentera i, så om du har frågor går det bra att ställa dem här.
Självklart kan man fundera över vilka böcker man behöver. Grundboken behövs om man vill ha själva spelet, sen beror supplementen lite på vad man är intresserad av. Jag köpte allt på en gång och har inte ångrat mig en sekund, det är såpass bra.