Nekromanti Berättandeimpro via Skype, någon?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har länge funderat på att omvandla improvisationsteater till något som är mer till nytta för rollspelare: något som fokuserar på berättande. Jag är inte helt säker på hur det skulle gå till, men Han har en idé här på hur det kan se ut.

Själv har jag hittat på ett par lekar, men de ligger fortfarande rätt nära teatern, i det att de inte innehåller beskrivande, utan bara förstapersonssnack.

Four Yorkshiremen
Baserat på Monty Python-sketchen (YouTubea den själva). Spelare ett beskriver något (i sketchen hur fattig han var som ung, men det kan vara vad som helst, som hur bra älskare man är eller vilka galna TV-program de har i Japan). Nästa spelare måste berätta på samma tema, men bräcka den föregående. Upprepa tills det inte går att toppa längre.

NileCity
Jupp, också baserat på humorprogram. En spelare är radiopratare och presenterar sina gäster. Spelarna som är gäster måste hoppa in i rollen genast. Typ "Och här i studion har vi med oss Fredrik Halm, som startat ett eget företag som säljer ordböcker för hundar. Berätta om det, Fredrik."

Men jag är säker på att man kan komma på en hel del övningar som ligger närmare spontanberättandet. De flesta improvlekar går nog att bygga om så att man beskriver vad man gör istället för att mima, och en spelledare beskriver omgivningen.

---

Nå, anledningen till att den här tråden ligger i kontaktforumet är såklart att jag undrar om några är intresserade av att prova på detta. Tänkte köra det via Skype, alltså. Vad sägs till exempel om nästa söndag? Eller kanske till och med imorgon kväll, om någon har tid? Det är ju trevligt att man inte behöver gå hemifrån, och det tar nog bara en timme, om ens det.

Förslag på lekar är också välkomna, såklart.

Simon

Swashbuckler
Re: Jag är på, som sagt [NT]

Hm, jag tror man behöver ändra ett tänk gentemot teaterförebilden, i det att man vill ha mer handlingar beskrivna i ord. På en scen blir det ju lätt mest prat uppblandat med enkla mimade handlingar, men när man är befriad från scenen och sina kroppar och kan berätta i ord så är man ju fri att hoppa mellan hustak och dylikt hur mycket man vill. Det tror jag man vill eftersträva. Mer handlingar alltså.

Genesis

Ni dés ni maître

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Simon</div><div class="ubbcode-body">Hm, jag tror man behöver ändra ett tänk gentemot teaterförebilden, i det att man vill ha mer handlingar beskrivna i ord. På en scen blir det ju lätt mest prat uppblandat med enkla mimade handlingar, men när man är befriad från scenen och sina kroppar och kan berätta i ord så är man ju fri att hoppa mellan hustak och dylikt hur mycket man vill. Det tror jag man vill eftersträva. Mer handlingar alltså. </div></div>

Det tror jag också. Har du några förslag? Munchausen är ju i princip en improvberättandeövning redan. Man kan nog köra på liknande principer med en kreativ utmaning som skall lösas. Jag tror även på att man slänger in grejor mitt i. Typ:

Episk fajt: Två spelare spelar personer som håller på med en episk slutstrid. De andra spelarna kan kasta in händelser som de två kombattanterna måste ta hänsyn till. Så det kan låta såhär:

A: Jag kastar mig framåt med värjan i högsta hugg!
B: Jag slänger mig åt sidan och rullar runt, samtidigt som jag drar min egen värja!
C: Ninjor anfaller!
A: Haha! Här är mina hantlangare. Attack, mannar!
B: Tror du att en bunt ninjor kan ...
D: Huset börjar rasa!
B: ... kan besegra mig? Ah! Det trillar ned en bit tak i huvudet på mig, och jag vinglar till.
A: Jag kastar mig ut ur huset medan det rasar ihop.
C: Polisen har omringat huset!

Och så vidare.

Simon

Swashbuckler

Bra förslag! Eventuellt skulle man ha ett slags end turn-markering. Det är ju drygt annars när man skriver i mun på varandra, så att säga. Ett exempel är en viss halv mening som avbryts av en ellips. Säg att det ska vara en oavslutad mening som innehåller ett subjekt som inte är någon av de inblandade personerna, och max fyra-fem ord. Sen börjar nästa person med att avsluta meningen.

Genesis

Ni dés ni maître

Alltså, jag snackade inte om att skriva. Det är ju hur trist som helst, ju :gremwink:. Jag talar om att prata via Skype. Berättande som skrivet medium är jag inte alls intresserad av, faktiskt.

Simon

Swashbuckler

Jahaaa, då var det ju en annan femma. :gremsmile:

Då måste jag tänka en stund till på om jag har nåt vettigt att komma med.

Pilzefrau

hon/henne
Verbal Combat, inte sista natten på GothCon, 12:00

Det känns som att du verkligen borde kollat in Verbal Combat på GothCon. Jag borde också gjort det, men om jag minns rätt satt vi och spelade InSpectres med Han då. Jag har aldrig sett det själv heller, men det är precis det, fast på en scen. Med halva GothCon där som publik. De har varit vakna ett helt konvent och vill se blod.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Verbal Combat, inte sista natten på GothCon, 12:00

Mmm, nå't sån't. Jag har en känsla av att det finns en hel del sån't här där ute, och jag vill också syssla med det. Jag vill få mer verbalt flyt, liksom. Kunna dra till med en stämningsfylld platsbeskrivning utan förberedelser, och sådana saker. Jag tror att det skulle förbättra mig oerhört som rollspelare, och förbättra både min och mina medspelares upplevelser när jag spelar.

Så vad säger du, Pilze? Är du gejm? Är du på? Är du fluga (som vi sade på min tid)?

Jag är inte helt främmande inför vanligt rollspelande via Skype, heller.

Pilzefrau

hon/henne
Meh!

Har varken Skype-konto eller mick i dagsläget. Det ena är lätt att råda bot på, men jag ska dels få för mig att jag har råd och dels pallra mig ner och köpa en mick. Men annars är jag lätt gejm!

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Meh!

Vafan! En mick kostar femti spänn nuförtiden. Jag skickar dig en hundring via post eller bank om du är med!

Genesis

Ni dés ni maître
Ett par övningar till

Okej, här kommer några eventuellt vettigare övningar:

Tre spelledare
I den här leken så har man tre spelledare och en spelare. De tre spelledarna har varsitt område att råda över. En råder över miljöbeskrvningar utomhus, en över miljöbeskrivningar inomhus, och en tredje spelar spelledarpersoner. Varje spelledare har en känsla som de skall försöka förmedla. Efter en liten stunds spel så skall spelaren gissa på känslorna. Är man bara tre så delar man upp det i två spelledare: en för beskrivningar och en för spelledarpersoner.

Utlevelse
Varje spelare utom en spelledare får en roll i hemlighet. De skall inte presentera sig själva, utan bara beskriva handlingar och uttala repliker. Spelledaren skall gissa vilka deras roller är (typ "En swashbuckerpirat" eller "En A-lagare").

Personlighetsklyvning
Film noir. Tre spelare. En spelare beskriver rollpersonens handlingar, en säger vad rollpersonen säger, och en är rollpersonens voiceover.

Fast talk
Ni vet frågan om hur man bör hantera situationer när rollpersonen är mycket bättre på att snacka än spelaren? Det skulle bli mindre och mindre sådana problem om man tränade upp sin silvertunga. Så: två spelare. Den ene spelar en vakt, poliskonstapel, anklagande gangster eller vadhelst scenen kräver. Han börjar sätta press på spelaren, som måste hitta på ursäkter och slingra sig ur situationen.

Mycket av det här kommer att bli humor och kanske en del flams, men det tycker jag inte gör något. Färdigheterna övas nog upp ändå, och det är ju aldrig fel att ha kul, liksom.

Rising

Vila i frid
Så här gick det!

Okej. Jag, Dnalle och Genesis träffades över Skype och bestämde oss för att prova lite improvisationslekar.

Efter en snabb presentation och några hälsningsfraser så började vi överlägga vad vi skulle inleda kvällens spel med. Vi valde att prova en ren form av samberättande. Inga regler, ingen spelledare, bara ett gemensamt berättande. Jag föreslog att vi kunde prova en kalejdoskopisk fantasysetting i obestämd nutid, där allt kunde vara möjligt. Satyrer, magi, alver, mantikoror, you name it. Och i denna värld kunde vi berätta om en cirkusförsamlings eskapader, strapatser och göromål. Vi bollade några idéer om möjliga rollpersoner; Genesis pratade om en apa som uppträdde med ett jongleringsnummer, Dnalor tänkte sig en elegant och pompös cirkusdirektör som försökte vara aktoritär men som var känslig innerst inne, och jag tänkte på en liten flicka som deltog i ett familjenummer av akrobater, men som bar drömmen om att få uppträda som trollkarl.

Efter en minst sagt tafatt inledning från min sida, där det etablerades att cirkusen stannat på något fält intill någon sorts byhåla, och förberedde sig inför kvällens föreställning. Flickan misströstade efter ett uselt uppträdande den föregående kvällen, och sällskapade lite med apjonglören, som blev så distraherad att han råkade tappa en av knivarna han jonglerade med på sin svans, varpå den började blöda. Direktören kom förbi och svimmade nästan vid åsynen av blod, men fann sig ändå till sist och skickade apmannen till sjuksyster. Sedan hördes det ståhej från lejonburen, där någon sorts jeppe från byn stod och lekte med sin arm inne i lejonburen. Han presenterade sig som Brynolf - den legendomspunne hjälten - som dock ingen av cirkusuppträdarna kände till. Plötsligt chockades alla, då något magiskt spektakel ägde rum, och en man i svart slängkappa kom förbi, som omedelbart började utföra olika typer av magiska konstnummer inför de samlade åskådarna. Cirkusens egen illusionist lockades dit av deras blandade flämtningar och jubel, och efter att de båda trollkarlarna presenterat sig för varandra, tycktes en prestigekamp mellan de båda oundviklig.

Den nyanlände trollkarlen i slängkappa demonstrerade sin skicklighet genom att frammana en illusion av ett lejon som uppenbarade sig inne i lejonburen - till det riktiga lejonets stora förtjusning och nyfikenhet - och när det blev upp till cirkusens egen illusionist att försöka kontra detta, så drog han ut ett par näsdukar i olika färger ur sin rockärm. Det hela blev mycket komiskt.

Sedan, öh, efter en kort scen hos sjuksyster - där apmannen blev omplåstrad och drack ett smärtstillande elixir (med lite dåliga skämt om fantasyläkekonst ("Vad det luktar! Vad har du haft i den här soppan, egentligen?" "Tja... Grodögon och spindelväv..." "Ja, ja, men har du haft något konstigt i grytan?") - så hoppade vi vidare till kvällens föreställning. Direktören gjorde en strålande introduktion, och man började med kvällens första nummer - den psykokinetiske hästtämjaren. Han kunde med tankens kraft få hästarna att utföra de mest sanslösa och extraordinära konster, tills plötsligt något mycket märkligt skedde. Utan förvarning tog nämligen en av hästarna och galopperade mot hästtämjaren och bet av honom armen!!!

Full kalabalik utbröt, och direktören sökte lugna publiken genom att kalla in apjonglören. Fortfarande lite knäpp av brygden så hamnade knivarna han jonglade med lite varstans - de flesta ute bland publiken - medan hästtämjaren skickades till sjuksyster, som omedelbart svimmade vid åsynen av blod. Hennes hjälpreda var inte mycket till hjälp, och mannen dog inför deras ögon.

Inne i cirkustältet fortsatte konstiga saker att ske, ty plötsligt så hängde apmannens knivar stilla i luften. Clowner kom ut och försökte bringa ordning i oredan, och även lejontämjaren kom ut och försökte fånga knivarna i sin hatt. Det blev knappast lättare av att knivarna plötsligt inledde en virvlanda dans runtom i luften och dra blod från såväl publik som cirkusuppträdare, och blodstänk föll på cirkusgolvets sågspån där de långsamt började bildade ockulta mönster. Publiken försökte fly, men tältduken var plötsligt omöjlig att rubba, och de tycktes infångade i detta makabra cirkusnummer.

Ner från taket svävar då magikern i slängkappa, skrattandes ett lika stereotypt som ondskefullt skratt. Allt hopp tycks vara förlorat, då plötsligt hjälten Brynolf uppenbarar sig och meddelst en serie imponerande hjälteprestationer tar sig upp i trapetser och tvingar ned den hemske magikern med en lång, krökt järnstav avsedd att dra ut usla uppträdare från cirkusgolvet. Men väl nere på marken så lyckas trollkarlen försvinna bland publiken, och snart återgår allt till det normala.

I efterspelet till dessa hemska upplevelser så hålls en enkel begravningsceremoni till hästtämjarens minne, där trollkarlen återigen uppenbarar sig inför cirkusdirektören, och vi får veta att denne hemske trollkarl en gång i tiden uppträtt på cirkusen som assistent till cirkusens egen trollkarl, men att en olycka skedde - som trollkarlen nu söker hämnas för. Direktören bönar och ber om förlåtelse, och menar att han har lärt sig av sina misstag och nu tar bättre hand om sina uppträdare, men han talar för döva öron.

Efter en kort scen där den lilla flickan hänger med in till apmannens tält och tittar i ett gammalt fotoalbum från tiden då apmannens nu bortgågne far uppträdde i cirkusen, så gjorde vi en flashback där vi fick se det ödesdigra trollkarlsnumret. Det visade sig att trollkarlen försökte såga itu sin assistent, men att något gick fel och sågen började dra blod. Detta utan att direktören avbröt föreställningen... Domm domm domm...

Vi fortsatte en stund till efter det, med en komisk scen där cirkusen begav sig upp mot Vättetandsbergen för sin nästa föreställning, då direktören sitter i sin vagn och dricker whisky, samtalandes med några av sina främsta uppträdare, och ojar sig för att han nu inte längre har något öppningsnummer, då plötsligt Brynolf hoppar upp ur en koffert och säger att han minsann är en hejare på att tämja hästar, och gärna ansluter sig till cirkusen. Öppningsnumret är räddat!

Vi avbröt där. Nöjda med att det gick att samberätta fritt på detta sätt, men också samtalandes lite om Skypemediets tillkortakommanden. Med blodad tand gick vi vidare till att prova de lekar Genesis föreslagit i tråden.

Four Yorkshiremen
Vi började med temat "bra älskare". Jag började med att berätta våndan av att älska med ett par tvillingnegresser, då jag förväxlade de bådas namn med varandra. Genesis sade att älskog med tvillingar visserligen inte är dumt, men att han minsann älskat med ett helt trillingpar och fått dem alla tre till en simultan orgasm via sina förfinade älskogsfärdigheter. Dnalor sade att kvantitet inte var allt, utan att han minsann excellerade i kvalitet, vilket han demonstrerade med en historia om hur han fått självaste Moder Teresa att överge katolicismen för en kort stund tack vare hans skicklighet med smekningar och sin viga tungspets.
Jag sade att Moder Teresa visserligen är ett bra ligg - men att jag minsann gått lite längre än så, då jag minsann fick henne att bli satanist genom att fista henne i munnen och trycka på alla hennes erogena zoner samtidigt från hennes innanmäte så att hon till sist exploderade.
Genesis invände med att det väl inte var någon konst, ty han hade nämligen legat med hela Szechuanprovinsen och fått dem alla att skaka i en gemensam fontänorgasm bara genom att kliva av flygplanet - eller något sådant - och Dnalor hade minsann legat med självaste moder jord och skapat allt liv i naturen.
Sedan blev det ett par skrönor om hur vi hade haft sex med hela galaxer och fått hela rymdtidväven att skakas av orgasmer i form av supernovor, och Dnalor slutade med att berätta om hur han minsann spräckt alla svarta hål i hela rymden med sin jätteballe, typ, innan vi avrundade med att beklaga oss inför dagens ungdomar som bara tittar med porr och därför får sig en så skev och verklighetsfrånvänd bild av sex. Det var hur kul som helst.

Vi provade ännu en omgång - där vi sökte avgöra vem utav oss som hade den bästa idén. Dnalor hade minsann hittat på både matematiken och orgasmen, men hans bästa idé var Genesis själv...

På minuten
Sedan provade vi att leka På Minuten, á la radioprogrammet. Med ämnen såsom "jordnötter i world of darkness", "när jag var gatupojke i 1800-talets London" och "min tid som lejonförsäljare" så påminde det dock inte mycket om radioprogrammet. Jag förlorade stort.

Nilecity
Sedan provade vi att leka radioprogram. I "sen show med Simon" så besöktes studion av strykjärnsmannen (=Dnalor) och dennes sidekick strykbrädesmannen (=jag) och vi pratade om våra respektive förmågors ursprung, och råkade nämna något om hur vi träffats på bastuklubb som sedan hastigt korrigerades till att vi träffats under ett pågående bankrån, och att vi minsann inte alls hade något annat än ett rent professionellt förhållande till varandra.
I "Kulturnytt med Rising" så blev det en hetlevrad debatt mellan kultursnobbsförfattaren Genesis och bondkomikern Dnalor, som visade sig problematiskt eftersom bondkomikern minsann visade sig vara en fint skolad dekonstruktivist, medan snobbförfattaren förfasade sig över att bondkomikern inte gjorde några skämt om pruttkuddar.
Och i "Debatt hos Kalle Bergman" så ställdes pensionären Simon mot ynglingen Rising, där jag ondgjorde mig över att pensionärer lyssnar på hiskelig oompa-oompa-storbandsmusik utan några av de fina melodier som kännetecknar den progressiva trancen, samt att de missbrukar svenska språket med sina meningslösa slanguttryck såsom eljest och enär. Simon å sin sida beklagade sig för att inga ungdomar lyssnar på deras problem, att de inte förstår gamlingars situation och att flera pensionärer idag skär sig i armarna och blir slagna av sina barnbarn med livremmar om de inte uppför sig. Typ.

Utlevelse (hoppas jag att leken heter, den står i inlägget längre ner) lekte vi sedan. Två personer bestämmer sig för varsin roll i hemlighet, sedan blir det upp till den tredje att iscensätta en situation som får pågå tills denne tror sig kunna gissa vilka roller de tu spelarna gestaltar.

Först var det ett möte i natten på en brygga, där Simon och jag möttes. Han försökte bjuda mig på öl ur en fickplunta, men jag svarade med rumänsk accent att jag inte dricker... öl. Sedan kom någon främling med pistol som jag förklarade att jag minsann inte var rädd för, medan Simon högg av pistolmannens arm med en yxa. Kalle kunde förstås räkna ut att jag var vampyr, men gissade att Simon var en viking, medan han egentligen var en homosexuell (om jag minns rätt?) dvärg.

När det var min tur så var situationen en balmiddag, där värdinnan bjöd in två gäster. Den ena (=Genesis) frågade om det fanns någon scen, och gick sedan raskt upp på denna och fick en morot att försvinna i sin hatt. Dnalor teoriserade lite med tysk brytning om att ibland är en morot bara en morot, och något om att itusågningsnummer var en symbol för mannens längtan efter livmodern eller något. Det gick lätt att plocka dem såsom varandes Freud respektive en trollkarl.

Slutligen satte Genesis scenen ombord på en rymdbas under attack av robotninjor, där jag med jamande röst förklarade hur jag undvek ninjasparkar med omänsklig vighet, om hur min svans fastnade i rymdskeppsporten, och om hur jag ville åka till någon plats där det fanns kattmynta. Det var inte direkt några problem att räkna ut vad jag var för något. Dnalor däremot ville vara en replikantjägare ur Blade Runner - vilket var svårare att gissa.

Vi hade iaf väldigt kul, och kunde konstatera följande:

1. Det går snabbt och lätt att ordna spelmöten på detta sätt.
2. Det är lätt hänt att man pratar i mun på varandra - givetvis beroende på vilken lekform man använder - vilket man bör vara medveten om när man hittar på lekar.
3. Det blir en del missljud och skevheter av olika slag, vilket man får jobba lite med för att minimera.
4. Det är kul. Särskilt roligt var det kanske att prova på de improvisationslekar som man sett proffs utföra i radio och teve, eftersom man då har något att jämföra sig med. Jag tyckte att man märkte snabbt hur man blev bättre när man väl blev ledig i rollen, och skulle gärna vilja öva upp mig ytterligare i den här konsten. Så jag deltar gärna i fler liknande spel och lekar.

Over and out.

Pilzefrau

hon/henne
Re: Så här gick det!

Känns definitivt som att jag skulle ha velat vara med. Vad tror ni om antalet personer, kändes det bra/för få/för många med tre?

Genesis

Ni dés ni maître

Pilzeman said:
Känns definitivt som att jag skulle ha velat vara med. Vad tror ni om antalet personer, kändes det bra/för få/för många med tre?
Tre funkade. Två funkar nog inte särskilt väl. Fyra kan jag tänka mig funkar, men risken att tala i mun på varandra ökar. Fem eller fler, så måste man köra lekar där det är tydligt vems tur det är att prata, tror jag. Och alla kanske inte kan vara med i alla lekar, men jag tror inte att det gör så mycket, för det är kul att lyssna.

Jag hoppas att du kan vara med nästa gång. Frågan är om man borde bara spontanköra när folk som har lust råkar vara online, eller om man skall försöka bestämma tid i förväg?

Johan K

Gammal & dryg

Låter som ni har haft det kul riktigt kul !!
Nästan så man blir lite sugen här på att skaffa skype & testa det här, faktiskt.

Pilzefrau

hon/henne

Jag borde kunna vara med nästa gång, micken och skypet är up and running (jonatan.kilhamn)
Dock gör jag sakerna i helgerna som kommer, LAN nu närmast (Iofs har jag ju datorn med mig då), men annars. Dessutom börjar det ju bli sommar och allt annat långsamt löser upp sig, så vi är kanske inte bundna till helger.

Genesis

Ni dés ni maître

Pilzeman said:
Jag borde kunna vara med nästa gång, micken och skypet är up and running (jonatan.kilhamn)
Dock gör jag sakerna i helgerna som kommer, LAN nu närmast (Iofs har jag ju datorn med mig då), men annars. Dessutom börjar det ju bli sommar och allt annat långsamt löser upp sig, så vi är kanske inte bundna till helger.
Nä, precis. Jag börjar få igång "riktigt" rollspel på vardagarna nu, men sådär på kvällar ibland, eller nå'n helg nå'ngång. Eller så kan vi boka en tid att hålla oss till.

Genesis

Ni dés ni maître

Johan K said:
Låter som ni har haft det kul riktigt kul !!
Nästan så man blir lite sugen här på att skaffa skype & testa det här, faktiskt.
Bara nästan?

Genesis

Ni dés ni maître
Så här gick det igen!

Har inte tid att skriva en lång rapport om det andra försöket, men ville uppdatera vilka lekar som provats. Jag och krank och Pilzeman lirade en kort stund (alldeles för) sent igår kväll.

Vi drog igenom ett par varv med I Completely Disagree, som fungerade väl, även om det tenderade att leda till en hel del väldigt politiskt inkorrekta uttalanden. Höjdpunkter var kranks ständiga uttalanden om att folk är får och behöver någon som bestämmer över dem, Pilzes "Folk får ju inte tro att man får ha vilka åsikter man vill, bara för att man sätter toner till dem" och mitt argument att utan krig skulle alla män bli homosexuella.

Efter det så provade vi även Chekhov's Gun. Det fungerade också, men vi fick anpassa den till att man turades om att lösa problemen, men tilläts passa (för att undvika imunnenpåvarandratalandeproblemet). Problemet som uppstod var att det blir svårare och svårare ju färre föremål man har kvar. Jag kan dock tänka mig det som en feature, eftersom man får större och större kreativa utmaningar och vildare och vildare historier. Höjdpunkter ikluderade när krank, i rollen som Frankensteins monster, slog ihjäl ninjor (jepp, ninjor igen) på Titanic med deras egna avslitna lemmar, samt när Pilze, i rollen som prinsessan Victoria, strippade och hoppade i sjön för att avleda terroristernas uppmärksamhet, och tragiskt dog av ett flygplan i huvudet.