Nekromanti Berörd - Pillar på nytt spel

w176

Förlorad dotter
Spelskaparnerven mig har kliat ett bra tag nu, och eftersom jag har en brist på lajvarrangörs grupp och för att de roligt att skriva något coolt bordsrollspel så har jag nu börjat arbeta på ett spel. Det här är ett utkast på vad jag vill testa under första speltestet.
Setting
Settingen är Sverige efter att övernaturliga element kataklysm. Kris råder. Samhället knakar i fogarna. Politisk instabilitet, flyktingströmmar, och undantagstillstånd. Ekonomin är i fritt fall. Rättsstaten räcker inte till. Militären har utökade befogenheter man kan inte hantera situation. Som efter en naturkatastrof, eller som för ett land i ett krig. På samma sätt som under dom situationer finns det en vardag, med tvättstugetider, arbete eller familjeliv. Samhället fungerar fortfarande om än haltade Men det fungerar på opålitligt, instabilt och farligt sätt. Som i ett land drabbat av krig, naturkatastofer eller korruption
För en tid sen, veckor, månader eller år beronde på när man vill sätta handlingen sköljde en kataklysm över världen. Det började nästan omärkligt. Ett par obehagliga youtube klipp eller nyhetsinslag som inte kunde stämma… Eller hur? Sen växte det. Kröp närmare och närmare in i vardagen. Vissa individer fick plötsligt makt. Makt som verkade förvrida själva verkligheten. Övernaturliga krafter.

Stämningsmässigt är inspirationskällan anime där psychic powers ofta är skildrade på ett obehagligt och oförutsägbart sätt, snarare än de tydligt definierade, begränsade och konsekventa och häftiga superkrafter man ofta ser urban fantasy eller superhjälte genren.

Rollpersonerna är självklart sådana som utvecklat sådana krafter. Haken är att de är middle managment. De har fått makt, men den är bara till låns från högre makter. Rollpersonerna är villiga tjänare eller slavar till än mäktiga väsen som inte är fullt fysiskt närvarande i denna värld. Utan rollpersornerna är deras härförare eller marionetter i denna värld. Just nu kallar jag desto högre makter Demoner, för det ordet funkar.

Desto mer rollpersonerna drar av den kraft de har tillgång djupare står de skuld till och binds de till de makter de tjänar.
De berättelser jag vill bättre ligger nära rollpersonerna. De handlar inte om att rädda eller ta över världen. Utan vad som händer mer till exempel uppsamlingsläger 176 när demoner och deras marinetter kommer i konflikt där.

w176

Förlorad dotter
Systemet
Systemmässigt är inspirationen Den Yttersta Domen, Svavelvinter, Svart av Kval Vit av Lust, Dogs in the Vinyard och Ars Armandi.

Kort beskriver är de viktiga elementen konfliktresultion utan slump, med eskalering och taktilt spel. Efterson det saknar slump i systemet, utan ofta är enda sättet att vinna att eskalera genom att använda av övernaturliga krafter. Och den eskaleringen har alltid ett högt pris.

Kraftanvänding kommer också representerats av taktilt spel, inspirerat av Ars Armadi, men snarare än att simulera sex blir det taktiska spelet att simulera övernaturliga krafter.

Och vad menar jag med det. Jo. Såhär...

Regler
Alla rollpersoner och NPCs har fyra stats.
  • Skada (orsaka fysik skada)
  • Såra (Såra någon emotionellt)
  • Svika (Manipulation och lögner)
  • Skrämma (Hot m.m.)
Som ni sker finns det bara destruktiva saker på listan. Enda sättet man kan “tvinga” fram en vinst är genom destruktiva handlingar. Är man konstuktiv till exempel genom vara snäll, ärlig eller vänlig kan man bara vinna om motparten väljer att ge sig.

Det finns tre nivåer man kan ha på dessa egenskaper. Bättre, Sämre och Medel. För att du ska vara Bättre på en sak, måste du vara sämre på en annan. Snittet måste alltså vara Medel.

När roller hamnar i konflikt ser man vad de olika rollerna försköer uppnå och hur. Vilken egenskap använder dom?
  • Den som har högst stat vinner konflikten
  • Är de lika uppnår bägge sina mål, helt eller delvis
  • Är fler än två roller inblandad i konflikten vinner den sida med numerärt överläge.
Men....
Här kommer det viktiga i systemet.
Den som först väljer att eskalerar konflikten och använda övernaturliga krafter vinner konflikten. Punkt slut. Instant win.
Men väljer den andra sidan att också använda sina krafter får de lägga till ett ”Men....”. Ett villkor på den andra sidan vinst.
Att använda sin krafter däremot har alltid ett pris. Spelledaren får antingen lägga till direkt bieffekter av kraftanvändningen i scenen. Obehagligt skit. Kaos. Det här man som spelledare ler, gnuggar händerna och får vara riktigt ond.
Eller så ler man lika ontsint, men mer tålamodigt som spelledare och tar plupp och lägga det i den spelarens ”Så fuckad kommer du bli av demonen pool”. Den poolen kan användas av Demonena för att agera mot rollen.

Demonen kan också välja att neka rollpersonen att använda några krafter när rollpersonen kallar på dom.

Rollpersonen
Systemmässigt är rollpersonen definierad av sina fyra stats ovan. Men också av par egenskaper som är skrivna.

Det rollen håller Kärt
Rollpersonen har ett antal saker som denna bryr sig om. Det ska vara personer eller i vissa fall saker. Till exempel kan en man hålla en rollsperson, någon spelledareperson, sitt hem,, sin familj, sitt husdjur eller sjukhuset där man arbetar Kärt. När man skapar rollpersonen ska man ha åtminstonde 3 saker rollperspnen bryr sig om och minst en ska vara en annan person. Rollperson eller spelledarperson kvittar.

Varje sak rollpersonen håller Kärt definieras med tre meningar.,
  • Jag bryr mig om......
  • För att…
  • Utan det skulle jag….
Demonen alltid känner till vad rollpersonen bryr sig om, och använder den vetskapen för att hota och manipulera rollpersonen.
Ambitioner
I Berörd spelar man inte ärliga rollpersoner, man spelare roller som försöker vara ärliga. Som har Ambitionen att vara ärliga. Eller som försker vara starka. Eller försker undvika att skada oskylida. Eller försöker få respekt.
Varje rollperson har ett antal såna Ambitioner. Ambitioner defineras av tre meningar
  • Jag försöker.....
  • För att….
  • Jag skulle aldrig....
Här är Den Yttersta Domen en inspirationskälla. Varje rollperson ska gärna ha Ambitioner som kan ställas mot varann och hamna i konflikt. Både med med sina egna Ambitioner, och andra rollers Ambitioner.

Speciellt sista punkten “Jag skulle aldrig….” ska skrivas så att rollpersonen mycket väl skulle kunna tvingas bryta mot den.

Demon poolen
Varje gång en rollperson använder sina krafter kan spelledaren antingen välja att ge kraftanvändingen en direkt bieffekt i scenen, eller ta en plupp och lägga den i spelarens demonpool.

Demonpoolen repsenterar hur starkt grepp demonen har över rollpersonen just nu. Den växer och växer till dess att rollpersonen har en ny scen med sin demon. Efter scenen med demonen nollställs polen.

Så fort du har….
  • 1 plupp i demonpoolen så är demonen medveten om vad rollen gör och se höra de rollpersonen ser och hör.
  • 2 pluppar kan demonen påverka världen kring rollen på små sätt.
  • 3 pluppar är demonen med sig i ditt huvud och kan viska och tala till dig.
Poolen byggs upp till dess att rollpersonerna har en scen med sin demon. I den scenen kan demonen spendera sina pluppar på....
  • Kräva att rollpersonen svara ärligt på alla frågor den ställer,
  • Ge rollen en order att utföra, om rollpersonen accepterar att utföra ordern.
  • Angripa rollpersonen.
  • Förändra rollpersonen kropp och utseende.
  • Få rollen att hungra efter något.
  • Hålla rollen fången.
När som helst under spel, både när rollen är i samma scen med rollpersonen, eller när den inte är det kan demomen angripa de saker rollen håller Kärt. Angreppet är indirekt. Demonen agerar inte själv i världen. Men mystiska olyckor kan inträffa. Rollpersonerna äskade kan bli uppsökta av hallucinationer eller mardrömmar, bli sjuka eller även de råka ut för någon olycka.

w176

Förlorad dotter
Taktilt spel
Jag lajvare och jag gillar den fysiska aspekten av rollspel. Däribland beröring.

Ars Amandi är en lajvteknik som används för att simulera sex. Man berör partnerns händer och armar. Som teknik är det skitbra sätt att spela ut och väcka känslor, och du kan lika gärna använda den för att spela ut andra saker. Eller det är min hypotes, som jag vill pröva.

I Berörd kommer man använda den varje gång man använder sina krafter. När man beskriver mentala tentakler som slingrar in i någons huvud och drar ut sanningen ur dem, låter man samtidigt fingrar slingra över hens arm. När man använder sina krafter för att manipulera någons känslor kanske man ömt stryker betryggande över deras handflata.

Det det jag vill testa i alla fall