Nekromanti Berätta för mig om... drakar!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Drakarna i Moorcocks Elric-värld är också coola. De sprutar inte eld, utan ett gift som tar eld i kontakt med syre eller brännbara föremål. Så, typ, napalmdrakar. De har ett eget språk, baserat på toner och frekvens. Så de sjunger, lite som valsång kanske? De är odödliga, men måste sova ett sekel (!) för varje dags aktivitet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Blir milt kränkt av att ingen nämnt Council of Wyrms: https://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Wyrms

Nu är det såklart "standard"-drakar för AD&D, men det är ändå förskräckligt coolt med en produkt där spelarna själva gestaltar drakar.

Idémässigt är de demokratiska drakarna riktigt coola, och att människor främst kommer till deras lilla övärld som drakjägare eller äventyrare reflekterar antagligen vad rollpersonerna normalt hade gjort.

Genesis

Ni dés ni maître
Bra drakar har mustasch och inga vingar. Jag diggar österländska drakar mycket. Tycker att de är assköna att ha med i rollspel, men har nog gjort det för lite!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag måste ju i och för sig också erkänna att jag tycker en del av idéerna bakom Skyrims drakar också är jäkligt coolt, om än kanske inte alltid skälva genomförandet; Det här att med att drakarnas språk i sig är magiskt och att det för dem inte är någon skillnad mellan debatt och strid.

Nu väljer ju Skyrim tyvär (men förståerligt) att fokusera på just strid då (antagligen mycket enklare att genomföra i ett dataspel), att helt enkelt slåss men gör det genom att skrika ord på varandra.

Men jag tycker ju att det hade varit så mycket coolare om man istället gått på den andra vinkeln och faktiskt fokuserat drakar som debaterar med varandra, men att själva debatten ger upphov till eld och storm och blixt och aska. Istället för att de bara slåss, och det är slagsmålet som ger upphov till ord...

Sen kopplar ju det också till "det höga språket" från Drakar och Demoner, vilket ju inte alls är fel =D

Det är också ett jäkligt coolt sätt att få in en allterantiv form av magi ett spel tänker jag. Typ man kan lära sig utvalda ord, typ "eld", och när man säger det högt så får man slå ett fysikslag eller något för att inte ta en jäkla massa skada själv =)

En idé som jag inte vet vad jag gör med. Kanske hittar en plats i något rollspel någon gång.

I Draklandet är det Draken som är kung.
Drakens lag säger bland annat att alla åtråvärda föremål tillhör Draken och skall förvaras i Drakens skatthög i huvudstaden där Draken sover. Huvudstaden ligger exakt mitt i Draklandet, vars yta också är en cirkel.
Drakens lag säger att det är dödsstraff för människor på att utöva våld och att provocera någon annan att utöva våld.
Det är också förbjudet att försöka göra karriär eller söka mer makt än man redan har.
Den enda tillåtna religionen i Draklandet är en synkretism av alla religioner som fanns i landet tidigare, fast nu med drak-flavour. Religionens högtider är alla högtider som någon av de tidigare religionerna hade. Detta innebär t ex tre olika vårhögtider med 1-2 veckors mellanrum.
Trummor, cymbaler och flera blåsinstrument är också förbjudna.
Draken sover för det mesta på sin skatthög, men flyger ibland iväg för att äta upp lagbrytare, som han alltid hittar med osviklig precision, eller utplåna en inkräktande fiendearmé som aldrig kommit mer än någon timmes marsch över gränsen.

Bakgrunden till allt detta är att Draken har magisk hörsel. På grund av detta kunde han aldrig sova i lugn och ro när människorna bråkade inom hörhåll. Draken såg ingen annan lösning än att ta ifrån människorna allt de kunde tänkas bråka om – makt, värdesaker och skillnader i livsåskådning. Att Draken själv var tvungen att lägga beslag på detta var ju en trevlig bonus.
På grund av sin magiska hörsel håller inte Draken några rättegångar mot brottslingar. Han har redan hört vad som hände och dömer utifrån det. Politiska motståndsrörelser blir inte långlivade heller eftersom Draken hör deras hemliga möten och strax knaprar i sig ledarna. (Undantaget en gruppering, som listat ut att det är Drakens hörsel som är hans mäktigaste sinne, och kommunicerar inbördes med teckenspråk. De har dock fortfarande inte knäckt hur de ska störta Draken från makten.)
Draklandets gränser definieras av hur långt Draken hör från huvudstaden.