Rising
Vila i frid
Vi borde nog ta det här i en helt ny tråd på rollspelsmakande, va?
Nå, kanske är vi snart klara. Jag tror man ska skilja på ärkefiender som är tuffare än en själv (Darth Vader) och de som visserligen är sämre än en själv, men som djävlas med en mha deras underhuggare eller någon form av irriterande specialförmåga. Den senare sortens fiende vill man nog bara få lägga ens vantar på, för så fort man får tag i honom så är det bara att spöa skiten ur honom tills han ber på sina bara knän. Darth Vader-skurkarna tycker jag däremot skall vara ens övermän i hela striden, men att man mot upplösningen ska få möjligheten att utdela den där sista, avgörande, dödliga träffen och avsluta striden hur mycket man än ligger nere.
Den skurk du berättade om lät dock som en sådan där jobbig fuling. Du skrev "rygghuggare" så jag antar att han snarare var en Joker-typ än en Darth Vader-typ.
"2. Man vill att reglerna ska göra det möjligt att klå sin hatade ärkefiende."
Det här var bra skrivet. Ja, det ska vara möjligt att vinna över ens ärkenemesis, även om denne egentligen är överlägsen. Men om vi pratar om usla rygghuggare och Jokern-skurkar, då tycker jag det motsatta ska gälla; det ska vara möjligt för dem att klå dig. Hur mycket du än har tränat upp dig så kan de överraska dig med en ful manöver när du tror att du har segern som i en liten ask.
Det är väl de två olika fall jag kan föreställa mig. I övrigt tror jag att praktiska skäl väger tyngst; man vill använda regler som är enkla och strömlinjeformade. I den mån man ändå vill ha några specialregler för livsmål så tror jag personligen att en sorts "vadslagningsregler" är bäst. Liksom, om min rollperson blir förälskad på ett passionerat sätt; då kan jag göra en "vadslagning" tillsammans med spelledaren. Ju högre jag värderar rollpersonens förälskelse; ju högre bonus får jag på alla mina slag (eller så får de bli en generell bonus på något annat sätt, via hjältepoäng, XP eller whatever), men om förälskelsen skulle få sig en allvarlig törn så får jag istället så mycket minus på alla mina slag tills jag kunnat få upprättelse. Med den approachen kan man skaffa sig nya livsmål på stående fot, och de är både bra att ha och hemska att riskera.
Nå, kanske är vi snart klara. Jag tror man ska skilja på ärkefiender som är tuffare än en själv (Darth Vader) och de som visserligen är sämre än en själv, men som djävlas med en mha deras underhuggare eller någon form av irriterande specialförmåga. Den senare sortens fiende vill man nog bara få lägga ens vantar på, för så fort man får tag i honom så är det bara att spöa skiten ur honom tills han ber på sina bara knän. Darth Vader-skurkarna tycker jag däremot skall vara ens övermän i hela striden, men att man mot upplösningen ska få möjligheten att utdela den där sista, avgörande, dödliga träffen och avsluta striden hur mycket man än ligger nere.
Den skurk du berättade om lät dock som en sådan där jobbig fuling. Du skrev "rygghuggare" så jag antar att han snarare var en Joker-typ än en Darth Vader-typ.
"2. Man vill att reglerna ska göra det möjligt att klå sin hatade ärkefiende."
Det här var bra skrivet. Ja, det ska vara möjligt att vinna över ens ärkenemesis, även om denne egentligen är överlägsen. Men om vi pratar om usla rygghuggare och Jokern-skurkar, då tycker jag det motsatta ska gälla; det ska vara möjligt för dem att klå dig. Hur mycket du än har tränat upp dig så kan de överraska dig med en ful manöver när du tror att du har segern som i en liten ask.
Det är väl de två olika fall jag kan föreställa mig. I övrigt tror jag att praktiska skäl väger tyngst; man vill använda regler som är enkla och strömlinjeformade. I den mån man ändå vill ha några specialregler för livsmål så tror jag personligen att en sorts "vadslagningsregler" är bäst. Liksom, om min rollperson blir förälskad på ett passionerat sätt; då kan jag göra en "vadslagning" tillsammans med spelledaren. Ju högre jag värderar rollpersonens förälskelse; ju högre bonus får jag på alla mina slag (eller så får de bli en generell bonus på något annat sätt, via hjältepoäng, XP eller whatever), men om förälskelsen skulle få sig en allvarlig törn så får jag istället så mycket minus på alla mina slag tills jag kunnat få upprättelse. Med den approachen kan man skaffa sig nya livsmål på stående fot, och de är både bra att ha och hemska att riskera.