Nekromanti Besättningskostnader

antorax

Swordsman
Hejsan hoppsan,
Mina spelare har kommit över ett skepp :p, och jag har precis fixat besättningslistan över den tremastade karacken. Dock så blev kostnaden för de 23 besättningsmännen samt 6 soldater 120 silver, men är det per dag eller på vecka eller?

Jag har läst men hittar inte detta. Alltså, vilken tidsperiod som HYRAN av besättningen anger.

k7e9

Hero
Enligt Sjöfarare & Pirater... En bok som jag antar att du kanske har..?
Sidan 47 står det som följer:
'Hyra' är i silver per dag, men kost och logi tillkommer.

Det betyder att om du använt tabell SP-29 på sidan 48 i Sjöfarare & Pirater för att räkna fram hyran så är det per dag...
Och ytterligare kostnad för mat och boende...
Kort och gott... Har du inte Sjöfarare & Pirater men ändå tänker ta kampanjen till sjöss... Skaffa boken... Lycka till!

antorax

Swordsman
Tack

haha, har boken, men missade visst det du skrev där... men då kostar det skiiiiitmycket med besättningen iaf :gremlaugh:...

tack så mycket

Den dära...

Veteran
I samma veva kan jag passa på att fråga:

Hur mycket kostar mat & dryck? Det står bara i boken att provianten räcker i 300 mansdagar och väger 1 ton (vilket jag tolkar som både mat & dryck)?

k7e9

Hero
Jo, om man kollar i boken Riddaren så finner man att ett så kallat bas räcker för att en människa ska överleva ett år, dvs. mat, dryck, kläder, logi och allt det där... En adelsman som håller sig med slavar måste spendera ett bas per år dom har slavarna... En bas kostar 360 silver att köpa tror jag det är. Och man kan sälja en bas för 270 silver...
Men, även om det är slavlön med en bas, så får ju faktist sjömännen lön för att de jobbar... Utöver maten, så det är nog inte helt fel ändå!

Vilket torde betyda att om man köper in mat, dryck, lite kläder och sådant så kan man nog göra det för runt en 300 silver per besättningsman för dessa 300 mansdagar som man kan trycka in i skeppet...
De behöver ju inte speciellt mycket kläder, utrustning för deras arbete är inkluderat i skeppet och allt sådant. Så man borde kunna räkna på en bas tycker jag... Dessutom är ett år lite längre än 300 dagar...

Vill man vara riktigt snäll kanske man kan gå för 250 silver per besättningsman och år i proviant och logi, men det tycker jag är lågt räknat, definitivt existensminimum. Kom ihåg att sjömän gärna vill ha sig en brännvin, då och då... :gremwink: Men en silver per dag är lätt att räkna med, dessutom troligt, tror jag iallafall! :gremwink: