Nekromanti Beskriva Rollspel

Lukas

Mannen i Gult
Rätt ofta får jag frågan "Vad är rollspel" och varje gång blir jag helt kofund och vet inte vad jag ska svara.

Jag brukar känna mig stressad och börja bubbla på om att berätta en gemensam berättelse där spelarna är huvudpersonerna, men jag känner att budskapet inte brukar gå fram (de tomma blickarna säger allt).

Så min fråga är " om ni ska förklara rollspel hur förklarar ni det?"

//Lukas som en gång blev kallad kinky när han sa att han gillade rollspel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag brukar beskriva det som radioteater, fast där manus har blanka sidor en bit in, så skådespelarna måste börja hitta på sina repliker. Och man spelar för skådespelarnas nöje snarare än några åhörare.

De flesta har en relation till radioteatern, antingen att själva ha hört på julkalender eller liknande, eller att deras barn har gjort det.

Tärningar och regler och sånt tar jag inte upp alls, om den som frågar inte redan har sett rollspelare på TV eller något liknande.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det här beskriver iofs inte den variant av rollspel som tex Vitulv pysslar med, där man slår tärningar, levlar gubbar och bankar monster.

Men det passar rätt bra för flummiga indie-samberättarspel.

Rollspel som rollspel. När de väl har fattat iden som sådan kan man gå in och börja prata stilskillnader och varianter, om det inte är dags för diskussionen att gå vidare till något annat ämne.

Ofta är folk rätt nöjda där. :)

Lukas

Mannen i Gult
wilper said:
Jag brukar beskriva det som radioteater, fast där manus har blanka sidor en bit in, så skådespelarna måste börja hitta på sina repliker. Och man spelar för skådespelarnas nöje snarare än några åhörare.

De flesta har en relation till radioteatern, antingen att själva ha hört på julkalender eller liknande, eller att deras barn har gjort det.

Tärningar och regler och sånt tar jag inte upp alls, om den som frågar inte redan har sett rollspelare på TV eller något liknande.
Det här var intressant och jag ska prova den här liknelsen nästa gång jag får chansen,
men jag tror ett problem kan uppstå pga att jag tvivlar på att så många i min ålder har någon relation med radioteater. jag är född 93 och har hela livet vuxit upp med TV och aldrig förstått gjejen med radio (om man inte åker bil), jag skulle tro att så är fallet för många i min ålder.

Wilmer

Hero
Det lättaste är att visa! Be om 5 minuter och spelled ett kort scenario som personen kan känna igen sig i (dvs något som går på TV eller i böcker) och bryt efter 5 minuter. Friforma med några regler vid konflikter, en som jag gillar (minns inte vem som kom på det, typ Jason Morningstar eller någon) är scenariot att spelaren är en polis som ska förhöra en misstänkt mördare, bror till offret. Den misstänkte jobbar i ett eget garage och brodern blev dödad av en mattkniv i garaget, kniven hittades i ett dike i närheten. SL spelar misstänkte snubben och en stor brutish poliskollega.

Det är uppenbart att den misstänkte är stressad och döljer något och när spelaren börjar pressa honom på svar säger du "om du använder någon sorts hot kan du få fram ett sant svar ur honom upp till 3 gånger men varje hot måste vara värre än det förra".

Sanningen: den misstänkte vet vem mördaren är: hans fru. Hon var otrogen med brodern och mördade honom pga någon sorts bullshit som att han hotade avslöja dem om hon inte skiljde sig.

Obs. håll koll på tiden: när 5 minuter gått så bryter du och insisterar spelaren på att fortsätta så gör ni det. Dra absolut inte ut på saker, ge raka uppriktiga svar.

Appropå kinkygrejen hände något liknande, vi skulle rollspela på en byggdegård precis efter ett barnkalas och en av föräldrarna frågade oss vad vi skulle göra, när vi sade rollspela rodnade han och undrade skämtsamt om han kunde vara med.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Wilmer said:
Det lättaste är att visa! Be om 5 minuter och spelled ett kort scenario som personen kan känna igen sig i (dvs något som går på TV eller i böcker) och bryt efter 5 minuter. Friforma med några regler vid konflikter, en som jag gillar (minns inte vem som kom på det, typ Jason Morningstar eller någon) …
Det är John Harper du tänker på. Rekommenderas varmt, även om det inte blivit att jag testat själv.

Jag brukar nog mest säga att vi sitter och ljuger för varandra vid ett bord. Eller nåt. Jag får inte frågan så ofta nu för tiden.

Lukas

Mannen i Gult
Wilmer said:
Det lättaste är att visa! Be om 5 minuter och spelled ett kort scenario som personen kan känna igen sig i (dvs något som går på TV eller i böcker) och bryt efter 5 minuter. Friforma med några regler vid konflikter, en som jag gillar (minns inte vem som kom på det, typ Jason Morningstar eller någon) är scenariot att spelaren är en polis som ska förhöra en misstänkt mördare, bror till offret. Den misstänkte jobbar i ett eget garage och brodern blev dödad av en mattkniv i garaget, kniven hittades i ett dike i närheten. SL spelar misstänkte snubben och en stor brutish poliskollega.

Det är uppenbart att den misstänkte är stressad och döljer något och när spelaren börjar pressa honom på svar säger du "om du använder någon sorts hot kan du få fram ett sant svar ur honom upp till 3 gånger men varje hot måste vara värre än det förra".

Sanningen: den misstänkte vet vem mördaren är: hans fru. Hon var otrogen med brodern och mördade honom pga någon sorts bullshit som att han hotade avslöja dem om hon inte skiljde sig.

Obs. håll koll på tiden: när 5 minuter gått så bryter du och insisterar spelaren på att fortsätta så gör ni det. Dra absolut inte ut på saker, ge raka uppriktiga svar.
Jag gillar den här iden.
Den ska jag prova nästa gång någon frågar.

Krille

Super Moderator
The One Ring said:
What is a Roleplaying Game?

Thanks to video, computer and online games, millions of people today are familiar with the roleplaying games. Players create fictional heroes and explore shared worlds populated by computer-controlled creatures, and, in online games, accessed by a multitude of other players. The One Ring is a pen-an-paper version of the same type of game, with players meeting face-to-face around the table and the computer replaced by one person - the Loremaster - acting as narrator and referee.
Vi har gått varvet runt. Nu används datorspel för att beskriva vad bordsrollspel är.