Nekromanti beskriva spelvärld - med frågor

Snow

Swashbuckler
eller iallafall med svar på frågorna.

Den här tråden 20 frågor fick mig att börja fundera på att beskriva en spelvärld med hjälp av frågor som stöd. Inte nödvändigtvis så att man skriver frågorna och svaren i ett dokument, men att frågorna och svaren trigger rätt sorts information att skriva om. Man kommer på mer detaljer som kan ge roligare spel. Detta är ju antagligen mest passande för tradspel. Genre spelar mindre roll, men frågorna får anpassas. I samberättarspel kanske man svarar tillsammans eller turas om. Eller att man kan offra någon resurs för att svara på en fråga, när den kommer upp i spelet. Men primärt tänker jag mig att en författare använder frågorna för att trigga rätt sorts info att skriva om.

Jag tänker mig inte att man svarar på frågorna för ett område stort som midgård eller faerun. Snarare ett litet kampanjområde där all information kan användas direkt. Rollpersonerna rör sig i en stad med omnejd eller i ett litet land. En hel del av frågorna från listan fungerar bättre då. Sen kommer antagligen spelstilen att göra att uppsättningen frågor ändras.

Jag ska försöka beskriva en kampanjplats med svar på frågorna. Jag ska också försöka kolla på frågorna för att se om de passar eller om jag kommer på fler frågor. En fråga som direkt kommer upp som saknad är "Vad händer om en person blir mördad?".

God45

#PrayersForBahakan
Det här låter väldigt intressant. Jag tänker mig direkt att man gör det här runt bordet med alla spelarna innanför vissa ramar och med ett veto hos GM:en. Sedan går man runt bordet och ställer frågor.

Så rammarna kan tex vara: "Vi ska spela urban fantasy" eller "vi ska spela D&D i en fantasy värld."

Och sedan har man en lista med frågor. Så om vi utgår från att det är urban fantasy har man med saker som "vilka övernaturliga saker finns? Gå runt bordet och välj en sak var."

Jag tror det här kan fungera! Jag vet inte om man bara ska ha fasta frågor eller om GM:en ska kunna ställa följdfrågor och saker också...