Nekromanti Beskriva världar i rollspel

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag håller på att skriva en standard-mall för mig själv att använda när världsbeskrivningar skall skrivas. Det är trad-rollspel som gäller skall väl sägas.

De kapitel jag har hittills är:
Tema - Temat eller premissen för världen, typ en kort meta-beskrivning av den.

Känslan - Känslan som försöks ingjutas.

Världen - Beskrivning av världen i stora drag, exempelvis vilka nationer som är allierade med vilka.

Nationer - Nödvändigtvis inte nationer, men de största spelarna och relationer med varandra.

Städer - Som för nationer fast ett steg ner.

Fraktioner - Som för städer fast ett steg ner.

Grupper - Som för fraktioner fast ett steg ner.

Individen - Livet för den enskilda personen, hur vardagen ser ut och dess perspektiv på tillvaron.

Speciella platser - Vad det låter som, olika platser som är speciella av olika orsaker.

Frågan är då, har jag glömt något?

För att förtydliga, detta gäller endast världen, rollperson och regler håller jag också på med, men det är en annan mall.

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar detta :gremsmile: Raser, magi och teknologi skulle jag nog haft med om det är fantasy.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Magi och teknologi ska med förstås. Raser ser jag mer som grupper eller fraktioner tbh. Tackar tackar.

RasmusL

Champion
Vad är syftet med all denna information? Jag menar nu heller inte "all" som helhet utan istället att bryta ner varje kategori och fråga sig själv "Varför ska jag ha med den här informationen? På vilket sätt påverkar den själva spelandet? Kommer verkligen all information att påverka spelet? Ligger denna påverkan i linje med mina designmål?"

Det känns säkert fint att vara heltäckande men blir det för uppstaplat så kommer nog många att skygga. Jag har något minne av något som kanske hette "Geografika Mundana" (?) som kändes ungefär lika spännande som en telefonkatalog.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Syftet är mest att jag inte ska stå inför ett tabula rasa. Självklart måste man skära i vilken information som skall med.

RasmusL

Champion
Tony.M.Meijer said:
Syftet är mest att jag inte ska stå inför ett tabula rasa. Självklart måste man skära i vilken information som skall med.
Jag tänkte att även kategoriernas uppdelning bör styras mot att gå i linje med designmålen.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jättebra, sånt här diggar jag skarpt!

Om inte annat är det ju kul att skriva sånt här tycker jag, plus att jag är en sån som freestylar bättre ju mer jag har på fötterna. Det är när jag är helt blank som jag börjar ta till klyschor och floskler om jag spelleder.

Det här tänker jag knycka till mitt världsbygge. Jag har nog börjat i andra änden, på lite mindre nivå, till exempel att Tyanalos Tårar är vita blommor som man traditionellt ger till den man älskar.

Jag har liknande mallar för de olika nationerna i min värld och min första rubrik där är pitch, alltså att med en eller två meningar på ett kärnfullt sätt sälja in nationen.

Jag har även templates för religioner och organisationer.

Edit: Jag menar väl egentligen att dina två första rubriker kan slås ihop till en som mer kan liknas vid en kortare pitch av världen.

God45

#PrayersForBahakan
Tony.M.Meijer said:
Jag håller med. Jag har tex kategorier påminnandes om de här när jag skriver fokusartiklarna av exakt den här anledningen. Ett vitt blad är lite skrämmande.

God45

#PrayersForBahakan
stenhöna said:
Och religion och ideologi. Kanske överklass, medelklass och underklass också.
Ideologi och religion borde nog vara med ja. Jag hade inte haft med klass grejerna, de kommer inte finnas i de flesta settings i den formen. Medelklassen är en ganska ny uppfinning.