Nekromanti Beskrivning av scener (Dread?)

fadren

Veteran
Jag tycker det vore intressant att läsa hur ni andra beskriver scener. Hur ni får flyt i ert berättande och skapar ett intressant spel. Gärna med någon form av suspense eller dread. Jag behöver lite mer inspiration för att utveckla mitt egna berättande.

Jag går först ut med en klassisk SL-Spelare dialog.

SL: Ni öppnar dörren och tittar ner för en lång och mörka korridor. Ljuset av er ficklampa fladdrar ifrån ena dörren till den andra. Det luktar svagt av svavel. Svarta vattenpölar har ansamlats på golvet tillsammans med gamla bokrester. Bokhyllor och rostiga plåtskåp står mot väggarna. Vad gör ni?
Spelarna: Vi går långsamt framåt och kollar in i första rummet till höger.
SL: Ficklampan lyser på dörren ni ska till, långsamt rör ni er framåt. Lukten av svavel blir starkare. Ni stannar framför dörrhålet och lyser in i rummet. En skugga fladdrar förbi ficklampskenet och något försvinner iväg. Vad gör ni?
Spelarna:Vi ställer oss på varsen sida av rummet med dragna vapen. Lyser runt i rummet.
SL: En kort humanoid varelse rör sig snabbt och svepande igenom ljuskäglan. Den ser ut att gömma sig bakom en soffgrupp som står i mitten av rummet. Svavel doften är påträngande och obehaglig. Tapeterna hänger ifrån väggarna, sönderslagna och vattenskadade möbler ligger spridda i rummet. Vad gör ni?
Spelarna: Vi avvaktar en stund med lampan mot soffgruppen.
SL: Ingenting händer.
Spelarna: Vi pratar in i rummet. “Ingen fara. Du kan komma fram, vi vill dig ingenting illa.”
SL: Inget händer.
Spelarna: Vi börjar långsamt gå in i rummet med vapen och ficklampa riktade mot soffan.
SL: Slå vars ett ett slag för rörlighet.
Spelare 1: Jag misslyckas.
SL: Glassplitter och trärester knakar under dina fötter. I mörkret snubblar du till på möbelbråte och faller handlöst framåt och över soffan. Ett vansinnes skrik hörs bakom soffan när du ramlar i golvet. (Visa upp en utskriven handoutbild under ett par sekunder för spelaren som ramlade [url]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/99/d5/43/99d54337e32e63f5cec4c7e1aa33de8a.jpg[/URL]). Kvinnan glider skrikandes över soffan och mot er andra. Slå iaktagelseförmåga för att se hur tydligt ni ser henne i mörkret. (Dom som lyckas får se bilden under 1-2 sekunder). Vad gör ni? (Kan skapa spänning för den som inte får se bilden)
Spelare 2: Kastar mig åt sidan och försöker i panik komma bort ifrån varelsen.
Spelare 3-4: Skjuter mot varelsen,
SL: Hon flyger fram över soffan mot er. Ni riktar era vapen mot henne. Slå för pistol.
Spelare 4: Jag träffar i bröstet.
SL: Eldslågorna ifrån pistolmynningarna lyser upp hela rummet. I en slowmotion liknande rörelse i blixtljuset rör hon sig mot luckan där X stod innan han snubblade. En kula slår in i kroppen och går rakt igenom för att slita upp ett stort hål i ytterväggen. En andra kula träffar ytterväggen direkt, träflisor flyger åt alla håll. Hon verkar inte vara berörd av träffen och rör sig snabbt ut genom dörren och ner till höger i korridoren. Allt blir tyst.