Nekromanti Beskrivningar

forum_romanum

Veteran
Hej!

När jag spelleder min grupp in i en stad så brukar jag ha lite svårt att beskriva stan utan att spelarna tycker att det är tråkigt att jag bara rabblar upp en massa onödiga detaljer när dem bara vill hoppa förbi allt sånt och logga in på ett värdshus, har även lite svårt för värdshus, kan inte få dem så stämmningsfyllda som jag skulle vilja med en massa sång och skrål och öl. Skulle gärna vilja ha lite tips om hur jag kan göra beskrivningarna mer levande och flytande i spelet.

Sadaigh

Swordsman
Hmm, ja, asså, det gäller ju bara att tänka efter noga redan innan du börjar spela. Skriv ner på ett A4, vad och hur skall jag berätta, sen pluggar du in det, så när du väl kommer till t.ex. att du skall förklara stämningen på ett värdshus, så vet du ungefär vad du skall beskriva för att få det att låta intressant. Men om inte det skulle funka så får du väl säga till spelarna att inte avbryta dej när du pratar, SL bestämmer ju, eller hur? Och att dem skall försöka ta till sig den informationen som du säger till dem. Ett tips till är att kanske ta med nåt när du berättar om staden, som de måste komma ihåg sen för att kunna komma vidare i spelet... jaja, hoppas det blev lite klarare iaf. godnatt! =)

Eksem

Champion
Du kanske kan prova att beskriva händelser istället för miljöer? Någon försöker norpa deras pengapungar, någon annan rider nästan omkull dem i en lerpöl, horan på hörnet flirtar med dem, någon spiller något på en rollpersons jacka, ett gäng småungar kastar gammal frukt på dem och gömmer sig på ett tak. Berätta även om saker som händer andra. De kanske ser någon måla om sitt hus, varpå han drattar ner för stegen och spiller färg över hela huvudet? Någon kanske misshandlar en ung grabb?

Jag tänkte prova en variant på ett fylleslag nu på torsdag. Återkommer om det blev stämningsfullt.

Sadaigh

Swordsman
ja, det där med ändelser ka nju också funka, och eksem, du MÅSTE skriva hur det blir om du använder den metoden. Jag kan ju me testa, för jag ska me lira i helgen.. =) må väl

Rising

Vila i frid
Man skall aldrig börja med en massa beskrivningar som inte spelarna vill höra. Även om man inövat en fin beskrivning av floran och faunan som rollpersonerna skall få uppleva på sin resväg så måste spelarna ha rätten att spola förbi allt oväsentligt ålfiske om de inte vill lyssna.

Jag tycker det känns rätt obekvämt att beskriva miljöer medan spelarna bara sitter och väntar på att få göra något med sina rollpersoner. De kommer först. När jag beskriver ett värdshus (t.ex) börjar jag därför alltid med det som rollpersonerna på ett eller annat sätt kan interagera med. Vilka sitter inne i värdshuset? Hur ser värdshusvärden ut? Vad är det för sorts ställe? Är det en fin taverna där det serveras fina middagar eller är det en sunkig ölstuga med busigt klientel?

När rollpersonerna börjar interagera med värdshuset så försöker jag slinka in med allt fler stämningsbeskrivningar. När någon börjat flörta med servitriserna kan man beskriva henne utförligare, till exempel. Den som sätter sig bland det uppspelta gänget som lyssnar till den härjade fiskarens monsterskröna kan få en stämningsfylld beskrivning över hur eldstadens flackande sken speglar sig i ljugargubbens svettiga ansikte m.m. Vid det här laget tycker spelarna det är okej att lyssna på beskrivningar, de har ju redan fått agera på något vis. När spelarna satt in sig ordentligt i värdshuset med sina rollpersoner, så kan man slutligen ta till de långa beskrivningarna om värdshusets detaljer.

Japp, jag tycker det är bättre när man beskriver åt det hållet än genom att berätta allt som ska berättas först, och sedan låta rollpersonerna få agera först när man redan berättat allt klart. I vart fall i miljöer som värdshus, i vilka rollpersonerna förväntas spendera en del tid.

Vilka ord man ska beskriva med? Tja, återigen gillar jag handlingsbeskrivningar bättre än stela betraktelser. Jag tycker inte bara man ska berätta om hur värdshuset ser ut och beskriva interiörerna i detalj medan rollpersonerna bara står och tittar sig omkring. Nä, det är mycket roligare med beskrivningar där något händer. Ponera till exempel att du vill berätta om de uppstoppade djurhuvudena som sitter på ena värdshusväggen. Jag tycker det här blir trist:

"Längs ena värdshusväggen ser ni uppstoppade djurhuvuden av alla de slag; vargar, mårdar, björnar, järvar, krokmaror... De finaste exemplaren är en tolvtaggars älgtjur och en ullhårig snabeldrake. Vad gör ni?"

medan det här är mycket roligare:

"Plötsligt hör ni ett högt, kantigt skratt från ett långbord vid bortre värdshusväggen. Det låter som när man hugger med en hacka i solid granit, och det kommer från en ofantligt stor man med kopparrött skägg och ärrat ansikte som sitter djupt försjunken bland tre mörkhyade kvinnor i praktfulla sidenklädnader. De verkar leka med en liten vithårig mink av något slag och den kittlar mannen efter att ha krupit in under dennes tunika. Väggen bakom dem är beprydd med massor av uppstoppade djurhuvuden av olika slag, och när mannen plötsligt reser sig hastigt så slår han skallen i ett älghuvud och den faller ner och river ner ett mårdhuvud mitt bland kvinnorna som äcklat börjar skrika och gå därifrån. Mannen kliar sig i skallen och ni kan tydligt se hur minken klättrat upp på dennes nacke och hoppar upp i gapet på en uppstoppad björn och väntar där tills uppståndelsen lagt sig. Mannen tittar sig omkring förskrämt. 'Fabian? Fabian?"

En sådan där beskrivning kan rollpersonerna blanda sig in i när som helst och ge upphov till massor av kul spelsituationer. Det är framförallt mycket lättare för spelarna att avbryta spelledaren i en händelsebeskrivning. De kunde ju gå fram till mannen och fråga vad de pysslade med långt innan han slog huvudet i älgskallen. Det är dock också så att spelare mycket hellre lyssnar på en beskrivning där något händer än bara sådant som deras rollpersoner står och tittar på.

Händelser som direkt involverar rollpersonerna (någon som flörtar/bråkar/vill prata med rollpersonerna, t.ex) är på många sätt allra bäst, men de tar jag till först när inget annat fungerar.

Det är de tips jag kommer på spontant.

/Rising

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej där!

Jag är lika dålig som du på stämningsskapande beskrivningar, liksom de flesta spelledare! Som en ren försvarsreflex har jag därför formulerat följande lilla teori:

Det är inte beskrivningarna som skapar stämningen, utan händelserna, och framför allt: sakerna som drabbar rollpersonerna. Du kan sitta och förklarar hur mysigt det är i värdshuset hur länge som helst, men spelarna kommer inte att känna av gemytet förrän gästerna erbjuder dem att ta del i gemenskapen, föränn värdshusväden bjuder dem på varm mat för att de ser så trötta ut, föränn rollpersonerna får reducera sin köldskada på grund av värmen där inne. Likaledes kommer tortyrkammarens grymhet inte att märkas förrän rollpersonerna själva blir satta till sträckbänken.

Balderk

Swashbuckler
Men om inte det skulle funka så får du väl säga till spelarna att inte avbryta dej när du pratar, SL bestämmer ju, eller hur?

Det här är ingen bra metod. Jag som spelare skulle inte tycka att situationen blev särskilt mycket roligare om Sl sa åt mig att inte avbryta när jag försökte gå och prata med någen t ex.

Om ens Sl skulle göra så hela tiden skulle man nog bli väldigt leds. (Obs! annan sak om spelarna blir oseriösa! då ska SL säga till snabbt innan det urartar :gremwink: )

Sadaigh

Swordsman
Hej hej, ooh, gud vad jag diggar Risings förslag.. det måste jag bara ta med, inte just det med älghuvudet, utan idén att förklara saker å ting när det väl händer om inte bara till tidsfördriv! yey må väl

Johan K

Gammal & dryg
hmmm...

Bra fråga....
Försök att vädja till dina spealres fantasi & kanske ha lite bra stämmningsmusik i bakrunden. Det kan fungera..

Vindhand

Myrmidon
Faktiskt... Det fann sig en väg rakt in i mitt imaginära kapitel av spelledartips. Vill man visa att det är en trevlig stad, låt små lekande barn behandla rollpersonerna med tillit och nyfikenhet. Vill man visa att något är fel, låt en gubbe skälla på dem för att de knyter fast sin häst vid fel pinne ("Den på framsidan är inte till för patrask från gränslandet!") o.s.v...

Man gör ju sådant här redan, och filmer/mm är fullt av det, men det är en bra sak att vara medveten om och använda mer :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Beskrivningar [lång, edit]

"Skulle gärna vilja ha lite tips om hur jag kan göra beskrivningarna mer levande och flytande i spelet. "
Tänk igenom vilken sorts miljö och vilken sorts människor det finns där dina spelare rör sig..

Med miljö så menar jag områden och platser som ska finnas i äventyret innan du sätter igång spelmötet.. Tänk ut en krog ska se ut och vad som ska finnas i den.. Gör likadant för ett hus, lägenhet, kyrka, torg, osv.. Läsa fantasyböcker är också bra.. Där förekommer det alltid beskrivningar (t.ex. i Wheel of Time) om krogmiljöer, slott eller liknande..

Med människor så menar jag vilken sorts klädel som är vanlig och vilka färger som dominerar, både klädesmässigt som utseendemässigt. Tänk igenom lite vad som kännetecknar rikedom på klädsel, föremål och utseende och detsamma för fattigdom.. Läs igenom några yrken som kan finnas så att du kan slänga in de personerna som mindre viktiga personer.. Du behöver inte memorera yrkerna eftersom några av namnen kommer säkert fastna på ditt minne..

Sedan när du beskriver så gör det kortfattat medan rollpersonerna gör något.. Såhär beskrev jag sist när jag spelledde.. Det är inte lika detaljerat som [color:\\"blue\\"]Rising[/color], men det ska ju vara kortfattat.. [color:\\"blue\\"]Rising[/color] och jag skiljer oss på beskrivningssättet på det sättet.. Han aktiverar spelarna med beskrivningarna medan jag beskriver som en konsekvens av rollpersonernas agerande..

Kort sammanfattning varför detta sker:
Spelarna vill få tag på ett par dyrkar och har genom sin kontakt Arko Vesselspår fått reda på att man kan få tag på dyrkar på en krog som inte precis går under benämningen "en av de bättre i staden".

Spelare: "Vi drar till den krogen."
Jag: "Ni rör er från vimlet på stora torget, förbi drakgatan och draktorget och kommer till de lite mer sämre delarna av staden. Det är mindre trångt med folk här och det finns knappast några tiggare här, vilket det gjorde på torget. Ni kommer till slut fram till Fallande Hjulet som ligger vid tempelplatsen i östra delen av Kandra. Krogen har tre fönster på utsidan och dörren är öppen."
Spelare: "Jag tittar in genom fönstret."
Jag: "Fönstren har, precis som gamla fönster, 'vandrat'. Alltså, de är tjockare längre ner så därför blir det en förvrängning av allt därinne. Du ser att det finns folk där inne. Det ser säkert rätt fånigt ut att någon står och tittar in som du gör."
Spelare: "Äh, jag går in".
Jag: "Det sitter två grupper härinne på totalt 5-7 personer. Ena gruppen är bara på två personer. Det sitter facklor på väggarna som har sotat väggen.. Trots facklorna är det rätt dunkelt här inne. Det finns det några långbord med tillhörande bänkar. Framför er ser ni en bardisk och bakom den står det en smal man med stripigt hår. Givetvis så torkar han med en trasa på ett glas."
* ger en :gremwink: till spelarna då det är lite standard att det brukar stå en fet man som torkar ett glas på alla krogar. Här var det fattigt så jag gjorde honom mer fattig. *
Spelarna: "Jag går fram och beställer en öl."
Jag: "Visst.. En liter öl för 7 koppar."

Och så fortsätter det.. Ju mer spelarna gör, desto mer beskriver jag.. Spelarna kan avbryta mig när som helst. Gör spelarna inget så får jag börja beskriva och hitta på saker som händer. Lyckas jag inte komma på något så snabbspolar jag.. Miljöerna har jag klart för mig och ibland ändrar jag någon detalj. Jag kan göra lokalen rökig, lägga till en lukt (svettlukt), lägga till utkastare, tjänare, utstående personer (alver, råttmän, partymänniskor, gycklare, etc). Personerna har jag också rätt klart för mig.. Alla har vanliga grå eller bruna arbetarkläder (typ byxor, mjuka skor och tunika) där den. Ibland gör jag om klädseln till ett livre, sidenkläder eller något eller lägger till ett föremål som ett stort svärd och förändrar på så sätt den personen..

~Som vanligt så skriver [color:\\"green\\"]Han[/color] kortfattat så vill någon ha utförligare förklaring så är det bara att kräva det

<FONT SIZE=1>Relaterade trådar:
Strid i almännhet
Resor i kampanjer.</FONT>