Re: Beskrivningar [lång, edit]
"
Skulle gärna vilja ha lite tips om hur jag kan göra beskrivningarna mer levande och flytande i spelet. "
Tänk igenom vilken sorts miljö och vilken sorts människor det finns där dina spelare rör sig..
Med miljö så menar jag områden och platser som ska finnas i äventyret innan du sätter igång spelmötet.. Tänk ut en krog ska se ut och vad som ska finnas i den.. Gör likadant för ett hus, lägenhet, kyrka, torg, osv.. Läsa fantasyböcker är också bra.. Där förekommer det alltid beskrivningar (t.ex. i Wheel of Time) om krogmiljöer, slott eller liknande..
Med människor så menar jag vilken sorts klädel som är vanlig och vilka färger som dominerar, både klädesmässigt som utseendemässigt. Tänk igenom lite vad som kännetecknar rikedom på klädsel, föremål och utseende och detsamma för fattigdom.. Läs igenom några
yrken som kan finnas så att du kan slänga in de personerna som mindre viktiga personer.. Du behöver inte memorera yrkerna eftersom några av namnen kommer säkert fastna på ditt minne..
Sedan när du beskriver så gör det kortfattat medan rollpersonerna gör något.. Såhär beskrev jag sist när jag spelledde.. Det är inte lika detaljerat som [color:\\"blue\\"]Rising[/color], men det ska ju vara kortfattat.. [color:\\"blue\\"]Rising[/color] och jag skiljer oss på beskrivningssättet på det sättet.. Han aktiverar spelarna med beskrivningarna medan jag beskriver som en konsekvens av rollpersonernas agerande..
Kort sammanfattning varför detta sker:
Spelarna vill få tag på ett par dyrkar och har genom sin kontakt Arko Vesselspår fått reda på att man kan få tag på dyrkar på en krog som inte precis går under benämningen "en av de bättre i staden".
Spelare: "Vi drar till den krogen."
Jag: "Ni rör er från vimlet på stora torget, förbi drakgatan och draktorget och kommer till de lite mer sämre delarna av staden. Det är mindre trångt med folk här och det finns knappast några tiggare här, vilket det gjorde på torget. Ni kommer till slut fram till Fallande Hjulet som ligger vid tempelplatsen i östra delen av Kandra. Krogen har tre fönster på utsidan och dörren är öppen."
Spelare: "Jag tittar in genom fönstret."
Jag: "Fönstren har, precis som gamla fönster, 'vandrat'. Alltså, de är tjockare längre ner så därför blir det en förvrängning av allt därinne. Du ser att det finns folk där inne. Det ser säkert rätt fånigt ut att någon står och tittar in som du gör."
Spelare: "Äh, jag går in".
Jag: "Det sitter två grupper härinne på totalt 5-7 personer. Ena gruppen är bara på två personer. Det sitter facklor på väggarna som har sotat väggen.. Trots facklorna är det rätt dunkelt här inne. Det finns det några långbord med tillhörande bänkar. Framför er ser ni en bardisk och bakom den står det en smal man med stripigt hår. Givetvis så torkar han med en trasa på ett glas."
* ger en
till spelarna då det är lite standard att det brukar stå en fet man som torkar ett glas på alla krogar. Här var det fattigt så jag gjorde honom mer fattig. *
Spelarna: "Jag går fram och beställer en öl."
Jag: "Visst.. En liter öl för 7 koppar."
Och så fortsätter det.. Ju mer spelarna gör, desto mer beskriver jag.. Spelarna kan avbryta mig när som helst. Gör spelarna inget så får jag börja beskriva och hitta på saker som händer. Lyckas jag inte komma på något så snabbspolar jag.. Miljöerna har jag klart för mig och ibland ändrar jag någon detalj. Jag kan göra lokalen rökig, lägga till en lukt (svettlukt), lägga till utkastare, tjänare, utstående personer (alver, råttmän, partymänniskor, gycklare, etc). Personerna har jag också rätt klart för mig.. Alla har vanliga grå eller bruna arbetarkläder (typ byxor, mjuka skor och tunika) där den. Ibland gör jag om klädseln till ett livre, sidenkläder eller något eller lägger till ett föremål som ett stort svärd och förändrar på så sätt den personen..
~Som vanligt så skriver [color:\\"green\\"]Han[/color] kortfattat så vill någon ha utförligare förklaring så är det bara att kräva det
<FONT SIZE=1>Relaterade trådar:
Strid i almännhet
Resor i kampanjer.</FONT>