Nekromanti Besläktade färdigheter [Ny husregel]

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det finns ju redan ett liknande system i Neotech så jag tyckte det var på tiden att införa det även i Eon.
Tanken är alltså att du kan använda en färdighet med en svårighetsökning på +Ob1T6 för att kunna nyttja andra besläktade färdighetskunskaper (liknande reglerna för vapenfärdigheterna).
De besläktade färdigheterna skulle enligt mig kunna vara enligt följande:

Akrobatik
Besläktad med (+Ob1T6): Hoppa, Undvika

Anatomi (se Nekromanti & Vandöda sidan 10)
Besläktad med (+Ob1T6): Läkekonst

Astrologi
Besläktad med (+Ob1T6): Räkning, Spådom

Bergskunskap
Besläktad med (+Ob1T6): Metallurgi

Berättarkonst
Besläktad med (+Ob1T6): Skådespel, Historia

Bibliotekskunskap
Besläktad med (+Ob1T6): Bokbindare

Bokhållning
Besläktad med (+Ob1T6): Lagkunskap, Räkning

Boskapskötsel
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Jordbruk, Köra vagn, Rida, Slaktare

Dansa
Besläktad med (+Ob1T6): Akrobatik, Förföra

Diplomati
Besläktad med (+Ob1T6): Etikett, Kulturkännedom, Övertala

Djurlära
Besläktad med (+Ob1T6): Djurträning, Fiske

Djurträning
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Rida

Etikett
Besläktad med (+Ob1T6): Diplomati, Heraldik, Kulturkännedom

Filosofi
Besläktad med (+Ob1T6): Ockultism, Teoretisk magi

Fingerfärdighet
Besläktad med (+Ob1T6): Låsdyrkning, Spel & dobbel

Fiske
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Nätknytare

Flyga drake (se boken om Drakar)
Besläktad med (+Ob1T6): Rida, Djurlära, Djurträning

Förföra
Besläktad med (+Ob1T6): Dans, Etikett, Övertala

Förhöra
Besläktad med (+Ob1T6): Tortera, Övertala

Förklädnad
Besläktad med (+Ob1T6): Skådespel

Geografi
Besläktad med (+Ob1T6): Kalligraf

Gyckla
Besläktad med (+Ob1T6): Akrobatik, Dans, Fingerfärdighet, Musik, Sjunga, Skådespel

Gömma
Besläktad med (+Ob1T6): Smyga

Handel (se Sjöfarare & Pirater sidan 64)
Besläktad med (+Ob1T6): Geografi, Kulturkännedom, Räkning, Navigation, Värdera, Övertala

Heraldik
Besläktad med (+Ob1T6): Etikett

Historia
Besläktad med (+Ob1T6): Bibliotekskunskap, Geografi

Hoppa
Besläktad med (+Ob1T6): Akrobatik, Undvika

Jakt
Besläktad med (+Ob1T6): Körsnär, Slaktare, Smyga, Spåra

Jordbruk
Besläktad med (+Ob1T6): Boskapsskötsel, Mjölnare, Köra vagn, Växtlära

Kasta
Besläktad med (+Ob1T6): Alla olika sorters färdigheter för kastvapen

Klättra
Besläktad med (+Ob1T6): Hoppa, Repslagare

Krigsföring
Besläktad med (+Ob1T6): Krigsmaskiner

Krigsmaskiner
Besläktad med (+Ob1T6): Krigsföring

Kulturkännedom
Besläktad med (+Ob1T6): Diplomati, Etikett

Köra vagn
Besläktad med (+Ob1T6): Djurträning, Rida

Lagkunskap
Besläktad med (+Ob1T6): Bibliotekskunskap, Bokhållning, Kulturkännedom

Ledarskap
Besläktad med (+Ob1T6): Förhöra, Övertala

Låsdyrkning
Besläktad med (+Ob1T6): Låssmed

Läkekonst
Besläktad med (+Ob1T6): Anatomi, Växtlära

Marsch
Besläktad med (+Ob1T6): Geografi, Överlevnad

Matlagning
Besläktad med (+Ob1T6): Bagare, Slaktare

Mekanik (se boken om Dvärgar sidan 69)
Besläktad med (+Ob1T6): Byggare, Repslagare

Metallurgi
Besläktad med (+Ob1T6): Bergskunskap, Grovsmide

Musik
Besläktad med (+Ob1T6): Sjunga

Navigation
Besläktad med (+Ob1T6): Astrologi, Geografi, Sjömannaskap

Ockultism
Besläktad med (+Ob1T6): Filosofi, Teoretisk magi

Rida
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Djurträning, Köra vagn, Flyga drake

Räkning
Besläktad med (+Ob1T6): Bokhållning

Simma
Besläktad med (+Ob1T6):

Sjunga
Besläktad med (+Ob1T6): Musik

Sjömannaskap
Besläktad med (+Ob1T6): Navigation, Simma

Skidor
Besläktad med (+Ob1T6): Marsch

Skridskor
Besläktad med (+Ob1T6): Marsch

Skumraskaffärer
Besläktad med (+Ob1T6): Gömma, Låsdyrkning, Handel, Värdera

Skådespel
Besläktad med (+Ob1T6): Berättarkonst, Dans, Förklädnad, Gyckla, Sjunga

Smyga
Besläktad med (+Ob1T6): Gömma

Speja
Besläktad med (+Ob1T6): Spåra, Söka

Spel & dobbel
Besläktad med (+Ob1T6): Fingerfärdighet, Skumraskaffärer

Spådom (se Mystik & Magi sidan 77)
Besläktad med (+Ob1T6):

Spåra
Besläktad med (+Ob1T6): Speja, Söka

Stridsvana
Besläktad med (+Ob1T6): Krigsföring

Supa
Besläktad med (+Ob1T6):

Söka
Besläktad med (+Ob1T6): Speja, Spåra

Tortera (egenhändigt konstruerad färdighet)
Besläktad med (+Ob1T6): Förhöra

Undervisning
Besläktad med (+Ob1T6):

Undvika
Besläktad med (+Ob1T6): Akrobatik, Hoppa

Väderkännedom
Besläktad med (+Ob1T6):

Värdera
Besläktad med (+Ob1T6): Räkna

Växtlära
Besläktad med (+Ob1T6): Jordbruk, Läkekonst

Överlevnad
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Fiske, Geografi, Jakt, Väderkännedom, Växtlära

Övertala
Besläktad med (+Ob1T6): Berättarkonst, Diplomati, Förföra, Ledaskap


Vilka färdigheter som är besläktade är givetvis en tolkningsfråga så säg till om det är något ni inte håller med mig om eller om ni kommer på någon mer färdighet som borde vara besläktad.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Ahh

Jag gjorde något lite likande med hantverksfärdigheterna i detta inlägg.

Jag gillar det även om jag inte använder tortyrfärdigheten...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Intressant.

Jag har inte tittat igenom alla färdigheter invänder nog mot ett par av de besläktningarna du har gjort. T.ex. så tycker jag inte att djurträning ska vara besläktat med rida, klättra med hoppa. Framför allt så förstår jag inte varför Geografi är besläktat med Kalligrafi. Men behöver ju inte ens kunna skriva för att lära sig geografi!


/Naug, tänker kika igenom hela i lugn och ro någon gång
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Besläktade färdigheter är naturligtvis en mycket bra idé. Personligen tycker jag att det kan vara rimligt att slå ihop vissa färdigheter också, inte för realismens skull, men för att uppmuntra rollpersonerna att skaffa dem. Det är min erfarenhet att färdigheter som Hoppa , Klättra , Gömma och i viss mån Smyga glöms bort av de karaktärer som inte ser dem som sitt huvudområde. Detta resulterar exempelvis i att gruppen gör bäst i att slå somliga medvetslösa och bära dem, snarare än att låta dem smyga förbi vakterna.. Nu är det naturligtvis upp till spelare och spelledare att i processen med att skapa rollpersoner undvika problem av denna typ, men som uppmuntran slår jag vanligen ihop färdigheterna Smyga och Gömma till en (kallad Smyga i brist på bättre namn) och Hoppa/Klättra får tillsammans namn efter den gamla Mutant-färdigheten Rörliga Manövrer .

En annan variant på besläktade färdigheter är att låta rollpersonerna slå mot till exempel RÖR med +Ob1T6 istället för en RÖR-baserad färdighet som de saknar högre värde i. Nackdelen är dock att personer med hög rör då kan ignorera köpandet av färdigheter baserade på egenskapen helt. Därför använder inte jag det, men det är ett förslag för de som vill göra grundegenskaperna viktigare.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Diskussion om färdigheternas besläktning

Jag har inte tittat igenom alla färdigheter invänder nog mot ett par av de besläktningarna du har gjort. T.ex. så tycker jag inte att djurträning ska vara besläktat med rida, klättra med hoppa. Framför allt så förstår jag inte varför Geografi är besläktat med Kalligrafi. Men behöver ju inte ens kunna skriva för att lära sig geografi!
Faktum var att jag själv var rätt osäker över flera av besläktningarna. Det känns som flertalet verkligen är öppna för tolkning vilket också var anledningen till att jag postade regeln här så att en eventuell diskussion skulle kunna "förädla" materialet. Jag valde dock medvetet att ta med "lite i överkant" då jag anser det enklare att skära ned på urvalet än att fylla på det.

Så till färdigheterna du nämnt ovan.

Vad gäller Djurträning och dess koppling till Rida tycker jag den är ganska uppenbar. En djurtränare (där egentligen varje djur kanske borde vara en separat färdighet?) anses ju redan vara beskaffad med att träna i princip alla djur. Således har ju en djurtränare även koll på riddjur och nyttjas ju ofta för att rida in hästar och dylikt. Därav min förslagna besläktning.
En falkenerare kan dock också anses ha djurträning och att denna kanske inte borde vara lika bekant med att rida är ju självfallet. Därav är jag lite osäker på eventyuell besläktning eller inte. Vidare åsikter?

Vad gäller Klättra och dess koppling till Hoppa Så syftade jag på den grundläggande (vilken dock kanske är lite FÖR grunsläggande för att en besläktning skall anses som aktuell) motorik som nyttjas i de bägga färdigheterna. En person som klättrar borde dock kunna hoppa från klippa till klippa och kunna landa hyffsat om han hoppar ner från en högre höjd varvid besläktningen ändå kanske inte är helt orimlig?

Slutligen till beskäktningen mellan Geografi och Kalligrafi. Jag hade givetvis en kartritare i åtanke när jag tänkte mig detta (Kalligrafi är givetvis en nödvändig färdighet för en kartritare särskilt om man läser beskrivningen på alla moment som färdigheten innehåller). Å andra sidan så har du alldeles rätt i att man inte alls behöver kunna skriva eller alls vara särskilt skicklig med pennan för att förstå sig på geografi varvid jag skulle kunna tänka mig att stryka Kalligrafin som besläktad färdighet. Vad som dock talar emot detta är att du i regel bör kunna läsa för att kunna tyda en karta (för att kunna läsa namnen på platserna) och då Läsa och Skriva är en och samma färdighet i Eon så kan alltså en person som kan läsa också alltid skriva. Hänger du med i mitt resonemang eller är det för långsökt?


Ljusetsriddare - som helt klart är öppen för diskussion och som gärna tar emot mer problematiserande om vilka färdigheter som bör vara besläktade. För att det hela skall bli en diskussion så är dock givetvis en motivering VARFÖR eller VARFÖR INTE nödvändig!
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Ännu mer Ahh och lite tortyr

Faktum var att det var din föredömlighet i detta arbete som inspirerade mig till mitt!
Trevligt att få fart på folks inspiration för en gångs skull :gremlaugh:

Då har du helt klart missat charmen med lite gammal hederlig tortyr...
Nja... Tortyr har förekommit i mina äventyr men då som en speciallisering på förhöra. Jag tycker inte att det är rimligt med färdighet för ett sådant smat område. Fast när jag tänker på hantverksfärdigheterna som ofta är myket smala så kanske det är rimligt med en hantverksfärdighet vid namn torterare...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Diskussion om färdigheternas besläktning

"ad gäller Djurträning och dess koppling till Rida tycker jag den är ganska uppenbar. En djurtränare (där egentligen varje djur kanske borde vara en separat färdighet?) anses ju redan vara beskaffad med att träna i princip alla djur. Således har ju en djurtränare även koll på riddjur och nyttjas ju ofta för att rida in hästar och dylikt. Därav min förslagna besläktning.
En falkenerare kan dock också anses ha djurträning och att denna kanske inte borde vara lika bekant med att rida är ju självfallet. Därav är jag lite osäker på eventyuell besläktning eller inte. Vidare åsikter?"


Helst av allt så skulle Djurträning vara besläktad med Rida om och endast om personen i fråga faktiskt har tränat hästar. Men hur skriver man in detta på ett smidigt och okladdigt sätt i bland besläktningarna? Jag kan definitivt förstå resonemanget att folk som besitter djurträning kan ha tränat hästar och således är det naturligt att de även har ridit. Frågan är dock om man inte simulerar detta med att höja färdigheten rida istället?

Personligen tycker jag inte att specialiseringar ska vara sådant som man har gjort i anslutning till att använda färdigheten. Snarare är besläktningar sådana färdigheter som man kan substituera endast med sitt kunnande i den aktuella färdigheten. Nu vet jag förvisso inte hur mycket man rider på en häst när man tränar den (när jag tänker efter så inser jag att det troligtvis är en hel del), men jag tycker fortfarande inte att det har att göra med självaste träningsmomentet. Ridandet på hästen är snarare bara ett verktyg för att forma hästens beteende. IMO så klart :gremwink:


"Slutligen till beskäktningen mellan Geografi och Kalligrafi. Jag hade givetvis en kartritare i åtanke när jag tänkte mig detta (Kalligrafi är givetvis en nödvändig färdighet för en kartritare särskilt om man läser beskrivningen på alla moment som färdigheten innehåller). Å andra sidan så har du alldeles rätt i att man inte alls behöver kunna skriva eller alls vara särskilt skicklig med pennan för att förstå sig på geografi varvid jag skulle kunna tänka mig att stryka Kalligrafin som besläktad färdighet."

Man måste inte kunna läsa för att lära sig en karta utan och innan. Det räcker med vägar, bilder på skogar och städer. Dessutom behöver man inte ens ha en karta för att lära sig grundläggande lokalgeografi :gremsmile:


"Vad gäller Klättra och dess koppling till Hoppa Så syftade jag på den grundläggande (vilken dock kanske är lite FÖR grunsläggande för att en besläktning skall anses som aktuell) motorik som nyttjas i de bägga färdigheterna. En person som klättrar borde dock kunna hoppa från klippa till klippa och kunna landa hyffsat om han hoppar ner från en högre höjd varvid besläktningen ändå kanske inte är helt orimlig?"

Sant, men om en klättrare hoppar så gör han väl ändå det med färdigheten hoppa? Självaste hoppandet ingår ju inte i färdigheten Klättra utan snarare i klättrarens vardag. Att applicera sitt kunnande om klätterutrustning, vilka sprickor i berget som ser säkra ut samt hur högt man kommer med benet och fortfarande får bra fäste med tårna, till att kunna hoppa tycker jag personligen är lite långsökt. Det finns (enligt mig, återigen) inte många moment i det själva klättrandet som gör personen till en duktig hoppare (utöver den fysiska träningen av kondis, spänst och muskler. Men det simuleras av attributen). Jag vill nog använda samma poäng som jag gjorde vid första kommentaren, att besläktningar ska vara sådana färdigheter som man kan substituera med sitt kunnande i den aktuella färdigheten. Så tycker jag inte är fallet här.


/Naug, tycker till och väntar på replik
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag tycker att du har varit lite väl liberal i dina tolkningar.

Borde man verkligen kunna använda Metallurgi istället för Bergskunskap om nöden så kräver? Eller binda böcker med Bibliotekskunskap? Eller bestiga Berg med Repslagare?

Låt dem färdigheter som hade kunnat vara besläktade vara besläktade. Att anstränga sig för att para ihop så många som möjligt av färdigheterna fast de egentligen inte har med varandra att göra gör det hela bara löjligt.

För ärligt talat, man kan inte använda sina kunskaper i Förföra för att Dansa... Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle se ut :gremtongue:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Diskussion om färdigheternas besläktning

Nu vet jag förvisso inte hur mycket man rider på en häst när man tränar den (när jag tänker efter så inser jag att det troligtvis är en hel del), men jag tycker fortfarande inte att det har att göra med självaste träningsmomentet. Ridandet på hästen är snarare bara ett verktyg för att forma hästens beteende. IMO så klart
En häst är egentligen inte byggd för att bära personer eller andra bördor, därför bör man låta hästen bli åtminstone 3 år innan man börjar rida på den. Detta för att hästens muskulatur skall få byggas klart och orka hålla en ryttare utan att falla ihop i krämpor vid 5 års ålder.
Hästträningen börjar redan vid 6 månaders ålder, mest då att man vänjer hästen vid människor och ger den flockvana. Denna häst kommer att tränas i 2½ år utan att ridas på (om det hela sköts rätt)... nu var ju inte hästhållningen så bra på medeltiden (använder den som jämförelse med mundana just nu) och därför är det möjligt att man började rida hästarna redan vid 2 års ålder (den ålder där gallophästar börjar tränas idag)... det är alltså minst 1½ år där man inte rider hästen under träningen. Alltså är det ingen garanti att man rider under djurträningen, däremot är det nästan garanterat att för att klara av djurträning häst så skall man ha en mkt god hästvana... alltså kan härledningen fortsätta =)
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Besläktade färdigheter v.2.0

Ok, helt uppenbart hade jag varit lite för generell i min första version av vilka färdigheter som är besläktade även om jag som sagt medvetet valde att ta till lite i överkant.
Här kommer nu min något reviderade version där jag försökt att hålla mig till färdigheter vars band är mer uppenbara.

Om det är något ni fortfarande inte håller med om så är det bara att dryfta saken då jag är alltför väl medveten om tolkningsfaktorn i det hela...


Besläktade färdigheter v.2.0

Akrobatik
Besläktad med (+Ob1T6): Hoppa, Undvika

Anatomi (se Nekromanti & Vandöda sidan 10)
Besläktad med (+Ob1T6): Läkekonst

Astrologi
Besläktad med (+Ob1T6): Räkning, Spådom

Bergskunskap
Besläktad med (+Ob1T6):

Berättarkonst
Besläktad med (+Ob1T6): Skådespel

Bibliotekskunskap
Besläktad med (+Ob1T6):

Bokhållning
Besläktad med (+Ob1T6): Lagkunskap, Räkning

Boskapskötsel
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Slaktare

Dansa
Besläktad med (+Ob1T6): Akrobatik, Förföra

Diplomati
Besläktad med (+Ob1T6): Etikett, Kulturkännedom, Övertala

Djurlära
Besläktad med (+Ob1T6): Djurträning, Fiske

Djurträning
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära

Etikett
Besläktad med (+Ob1T6): Diplomati, Heraldik, Kulturkännedom

Filosofi
Besläktad med (+Ob1T6): Ockultism, Teoretisk magi

Fingerfärdighet
Besläktad med (+Ob1T6): Låsdyrkning, Spel & dobbel

Fiske
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Nätknytare

Flyga drake (se boken om Drakar)
Besläktad med (+Ob1T6): Rida, Djurträning

Förföra
Besläktad med (+Ob1T6): Etikett, Övertala

Förhöra
Besläktad med (+Ob1T6): Tortera, Övertala

Förklädnad
Besläktad med (+Ob1T6): Skådespel

Geografi
Besläktad med (+Ob1T6):

Gyckla
Besläktad med (+Ob1T6): Skådespel

Gömma
Besläktad med (+Ob1T6): Smyga

Handel (se Sjöfarare & Pirater sidan 64)
Besläktad med (+Ob1T6): Kulturkännedom, Räkning, Värdera,

Heraldik
Besläktad med (+Ob1T6):

Historia
Besläktad med (+Ob1T6): Bibliotekskunskap, Geografi

Hoppa
Besläktad med (+Ob1T6): Akrobatik, Undvika

Jakt
Besläktad med (+Ob1T6): Slaktare, Spåra

Jordbruk
Besläktad med (+Ob1T6): Mjölnare, Växtlära

Kasta
Besläktad med (+Ob1T6): Alla olika sorters färdigheter för kastvapen

Klättra
Besläktad med (+Ob1T6):

Krigsföring
Besläktad med (+Ob1T6): Krigsmaskiner

Krigsmaskiner
Besläktad med (+Ob1T6): Krigsföring

Kulturkännedom
Besläktad med (+Ob1T6): Diplomati, Etikett

Köra vagn
Besläktad med (+Ob1T6): Djurträning, Rida

Lagkunskap
Besläktad med (+Ob1T6): Bibliotekskunskap, Bokhållning, Kulturkännedom

Ledarskap
Besläktad med (+Ob1T6): Förhöra, Övertala

Låsdyrkning
Besläktad med (+Ob1T6): Låssmed

Läkekonst
Besläktad med (+Ob1T6): Anatomi, Växtlära

Marsch
Besläktad med (+Ob1T6): Geografi, Överlevnad

Matlagning
Besläktad med (+Ob1T6): Bagare, Slaktare

Mekanik (se boken om Dvärgar sidan 69)
Besläktad med (+Ob1T6): Byggare, Repslagare

Metallurgi
Besläktad med (+Ob1T6): Grovsmide

Musik
Besläktad med (+Ob1T6): Sjunga

Navigation
Besläktad med (+Ob1T6): Astrologi, Geografi, Sjömannaskap

Ockultism
Besläktad med (+Ob1T6): Filosofi, Teoretisk magi

Rida
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Djurträning, Köra vagn, Flyga drake

Räkning
Besläktad med (+Ob1T6): Bokhållning

Simma
Besläktad med (+Ob1T6):

Sjunga
Besläktad med (+Ob1T6): Musik

Sjömannaskap
Besläktad med (+Ob1T6): Navigation, Simma

Skidor
Besläktad med (+Ob1T6): Marsch

Skridskor
Besläktad med (+Ob1T6): Marsch

Skumraskaffärer
Besläktad med (+Ob1T6): Låsdyrkning, Handel, Värdera

Skådespel
Besläktad med (+Ob1T6): Berättarkonst, Förklädnad, Gyckla

Smyga
Besläktad med (+Ob1T6): Gömma

Speja
Besläktad med (+Ob1T6): Spåra, Söka

Spel & dobbel
Besläktad med (+Ob1T6): Fingerfärdighet

Spådom (se Mystik & Magi sidan 77)
Besläktad med (+Ob1T6):

Spåra
Besläktad med (+Ob1T6): Speja, Söka

Stridsvana
Besläktad med (+Ob1T6): Krigsföring

Supa
Besläktad med (+Ob1T6):

Söka
Besläktad med (+Ob1T6): Speja, Spåra

Tortera (egenhändigt konstruerad färdighet)
Besläktad med (+Ob1T6): Förhöra

Undervisning
Besläktad med (+Ob1T6):

Undvika
Besläktad med (+Ob1T6): Akrobatik, Hoppa

Väderkännedom
Besläktad med (+Ob1T6):

Värdera
Besläktad med (+Ob1T6): Handel

Växtlära
Besläktad med (+Ob1T6): Jordbruk, Läkekonst

Överlevnad
Besläktad med (+Ob1T6): Djurlära, Fiske, Geografi, Jakt, Väderkännedom, Växtlära

Övertala
Besläktad med (+Ob1T6): Berättarkonst, Diplomati, Förföra, Ledarskap


Problemet som jag ser det är att vissa färdigheter kan framstå som helt klart fördelaktiga (som exempelvis Överlevnad) då de är besläktade med många andra färdigheter. Detta är ju förståss ett faktum som går att utnyttja i sann powergamer anda.
Så frågan är vad man ska göra åt saken? Ska man beskära dessa breda färdigheter ytterligare eller skall man vara konsekvent med vilka färdigheter de faktiskt kan tänkas ha en gemensam grund med?
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Re: Besläktade färdigheter v.2.0

Det är imponerande att försöka sig på en lista av denna typ, kanske bör man hålla sig borta från att kritisera den (trots allt är ju våra spelvärldar inte identiska, olika uttolkningar et.c. (Verdurakh är ju som bekant en alv!)), men du får väl straffa mig när vi ses...

Angående amorösa utsvävningar . Låt oss stilla begrunda två skilda personer. Å ena sidan herr Marton, härstammande från en finare sabrisk ätt, å andra sidan Dyng-Rolf, härstammande från år av hårt kroppsarbete.

Herr Marton personifierar de höviska ideal vars uttryck i EON representeras av färdigheten Etikett. Därtill besitter han även de kunskaper som krävs för en hövisk konversation och mer därtill. Han är också en mycket duktig dansare , och alla hovdamerna blir yra i bollen vid blotta tanken på en svängom med honom. MEN, han är ingen akrobat . Hans spensliga kroppsbyggnad och aristokratiska drag gör att en sådan sak som att stå på händerna är lika vilt främmande för honom som att delta i arbetet på åkern. Båda sakerna skulle snabbt leda till fysiskt (och psykiskt!) nederlag för herr Marton.

Vår andra hjälte, Dyng-Rolf, kallas så av två skäl. Det ena (ofta anfört av mödrar till unga flickor) är kort och gott att han stinker (möjligen syftar det också på att det ryktas att han kom skrikande till jorden i en svinstia). Det andra skälet är att det hårda kroppsarbetet gjort honom jätte(dyng-)stark! Han är ett fysiskt praktexemplar och därtill besitter han en djurisk charm. Sannolikt kommer byn inom en generation eller så enbart att befolkas av hans ättlingar... MEN, även om han är en djäkel på förföra så skulle hans beteende få herr Marton att tillrättavisa honom omedelbums om de av en händelse skulle konfronteras. En vekare hovman än herr Marton skulle säkerligen svimma av bestörtning! Etikett är inte Dyng-Rolfs starka sida.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
För ärligt talat, man kan inte använda sina kunskaper i Förföra för att Dansa... Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle se ut :gremtongue:

Dirty Dancing! :gremgrin:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ang. Herr Marton och Dyng-Rolf

Så min bäste Quisling om jag har förstått er rätt så vill ni:
1. Stryka färdigheten Akrobatik som besläktad med Dans
2. Stryka färdigheten Etikett som besläktad med Förföra
3. Förvandla en av Mundanas intressantaste drakar till en fjollig alv

Låt oss då begrunda vidare om Herr Marton (som jag misstänker är nära släkt med den där Ferrence...) och Dyng-Rolf.

Marton är som bekant en mycket duktig dansare och efter hundratals timmar på såväl banketter som i träningssalen utövandes denna ädla konst så har han funnit sig utveckla vissa kroppsliga kvalitéer. Exempelvis har hans balans efter allt trippande på tåspets, likväl som hans kordination genom utövandet av de lite mer komplexare rörelsesystemen, lyckats innfinna sig i allt högre grad. Faktum är att han med bestämdhet hävdar att han med hjälp av dansen har att vinna i färdighet även då det gäller fäktandet med det smäckra Calanasvärdet.
Låt oss då ställa den dansante Marton i kontrast till sin tämligen korpulente släkting Ferrence. Denne tillbringar hellre tiden vid bankettbordet ituggandes sig diverse sötsaker än på dansgolvet svingandes sina lurviga. Således har han naturligvis inte Martons grace vad gäller dans.
Låt oss nu tänka oss de båda i ett bittert vad där den något försupna Ferrence påstår sig vara Martons jämlike vad gäller alla kroppsliga aktiviteter. Han är ju en man av större storlek varvid han enligt honom rimligtvis borde besitta en större styrka. Alltså är det ju fullständigt logiskt för honom att han borde vara Martons överman då ju muskler är något som nyttjas i alla kroppsliga aktiviteter. I detta Dyng-Rolfliga resonemang förglömmer han dock de två väsentliga egenskaperna balans och kordination vilket resulterar i en smått pinsam förlust när narren föreslår att de skall tävla i att stå på händer. Detta är förvisso främst en färdighet passandes gycklare och akrobater men fakutm är att Martons alla timmar praktiserandes dansens konst här har en fördel i just den grundlägande balans och kordination som han utvecklat trots att han aldrig vågat på sig en sådan vansinnig manöver tidigare (han är ju trots allt en ädling och inte en gycklare).

Vad gäller Dyng-Rolf så finns det inte mycket att säga till hans försvar. Han är ju trots allt av neslig karaktär och tycks inte dra sig för att locka värna möer i skam och befläckelse. Å andra sidan har han till skillnad från hans kusin Swei-Bull en viss empatisk känsla i mötet med andra människor. Man skulle kunna säga att genom sin färdighet att kunna locka oskulden från kvinnor har fått lära sig att i viss mån analysera såväl sitt tilltänka offer som eventuellt motstånd han måste överglänsa. Vad gäller Swei-Bull så har denne i sin snustorrhet aldrig varit en höjdare på mellanmänsklig kommunkation så något direkt motstånd på köttmarknaden har denna aldrig riktigt kunna erbjuda. Dyng-Rolf överglänser ju honom på de flesta sätt rent socialt och har till och med utvecklat viss förmåga som "social kamelont" dvs att kunna smälta in i sin omgivning. Det är ju trots allt skillnad i om man vill förföra den gladlynta pigan Gret eller den allvarsamma och snart klostergående Edel. För att inte tala om skillnaden mellan den syndiga änkan Eve, som alltjämt gästas av mansfolk nattetid, och den gudsfruktiga och ack så stela jungfrun Helga som efter sin moders stränga förmaningar fått lära sig det skamsliga i det könsliga umgänget.
Så när de båda kusinerna så en dag möter en förbiresande adelsman på värdhuset, där de ibland tar sig en svalkande öl efter dagsverket (som Swei-Bull för övrigt tillbringar rotandes i en massa dammiga luntor), så ställs de inför ett smått dilemma då de båda tvingas sitta vid samma bord som den högfärdiga adelsmannen som inte verkar vara på sitt bästa humör. Sewi-Bull gör ett mislyckat försök till socialt umgänge genom att hålla utläggningar om vissa böcker och dokuments autencietet innan han slutligen efter ett par dräpande blickar från adelsmannen tystnar helt.
Dyng-Rolf å sin sida skrattar, drar vitsar och lyckas ganska snabbt skapa en munter stämning. Han har fövisso inga ambitioner att förföra adelsmannen men sättet han går tillväga är inte heller alltför främmande. Efter att ha granskat dennes sällskap lite så har han snabbt åsnappat sig på vilket sätt orden växlas. Lika så insåg han att de föra sig på ett annorlunda sätt vilket han nu försöker efterapa (för vem vet när man stöter på en villig adelskvinna som bara inte kan motstå en dyngig man med djurisk charm). Även om hans uppträdande är långt ifrån felfritt och att han luktar lika illa som peruken som adelsmannen bär så lyckas han ändå i att inte förnäma denne. Tvärtom så verkar adelsmannen tillslut vara vid sådant gott humör att denne bjuder Dyng-Rolf på diverse förfriskningar. Alltså har Dyng-Rolf genom den empatiska förståelse och den grundläggande sociala förmåga, som han tvingats utveckla för att kunna locka kvinnofolket till halmbädden, hyst en klar fördel genetmot sin oslipade kusin som inte bekantat sig med så mycket annat än böcker.

Vad gäller Verudhrakh så tänker jag inte dryfta mer om den saken än att jag är mycket nyfiken på varför denna bär ett sådant otypiskt alviskt namn, då det i sin karaktär minsann inte alls låter som något skulle kunna tänkas ha en betydelse på felya.
Platsen som regenförsamlingens talman är å andra sidan inget som man inte kan ändra på varvid det naturligtvis är fritt fram att göra så (då man i och för sig går miste om lite intressanta drakspecifika intrigmöjligheter).
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Re: Ang. besläktade färdigheter och en viss talman

Dina synpunkter är vederbörligen noterade.. Marton kan säkert utföra en del akrobatiska manöverer, även om hans kropp lär protestera dagen efter om han försöker sig på annat än handstående (ovana leder till sträckta muskler och senor, eller vad som nu händer, har aldrig rört på mig så mycket att jag fått reda på det...).

Av ditt resonemanget kring Dyng-Rolf kan jag endast konstatera att han rimligen har hög personlighet (det var en förutsättning jag inte skrev rent ut) samt via förföra ett besläktat värde i övertala . Etikett däremot? Det är snarare den charmerande bristen på etikett, uppvägd av en hög personlighet som räddar Dyng-Rolf i jämförelse med Swei-Bull. Att han därav skulle känna till alla de protokoll som rör hovliv och uppträdande i adelskretsar är uteslutet, men visst kan han tänkas vara en sorts social kameleont. Kanske är färdigheten etikett lättlärd för just Dyng-Rolf? Döljer sig till och med en oanad intelligens innanför hans smutsiga panna? Jag har inte mött honom än, bara hört historier. Den som lever får se...

Talmannen bör naturligtvis inte heta Verudhrakh. OM INTE det är så att namnet är en titel, härstammande från tiden då konungen faktiskt svor trohet till Draken. Att även rådet skulle ha influenser från den gamla tron vore väl inte orimligt, om än blott i namnet på en titel?

Rent praktiskt kan han som det står skrivet i modulen "Consaber" röra sig någorlunda fritt i det kungliga slottet eftersom arkitekturen tillåter det. Men var bor han? I den kungliga skattkammaren, där man hällt ut de kungliga finanserna på golvet för att göra en skön bädd åt honom. Eller har han kanske byggt bo i fyrtornets topp? Intrigerar han måhändå också för att hans små kusiner, dumdrakarna, ska befrias från det slaveri den sabriska armén tvingat dem till?

Tyvärr finner jag det ogörligt att låta honom husera vid hovet. Bättre då en alv med århundraden av visdom, som med sin höga moral och sitt kunnande av församlingen kan antas stå över mänsliga brister.. Egentligen borde kanske platsen tillfalla en medlem av den sabriska kyrkan eller Legio Colonan, men därtill är spänningarna för stora. Alltså: en alv som adlats av Conburgh III (som ju var halvalv själv) och som sedan dess suttit på posten som talman.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Ang. besläktade färdigheter och en viss talman

De flesta drakar kan förvandla sig till människor.
Palats brukar vara ganska rymmliga.
En drake har nog rätt många puppets som kan krypa in i skrymslen han inte kan.
Sir Verdurakh är nog allt en drake
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Ang. besläktade färdigheter och en viss talman

Dina synpunkter är vederbörligen noterade.. Marton kan säkert utföra en del akrobatiska manöverer, även om hans kropp lär protestera dagen efter om han försöker sig på annat än handstående (ovana leder till sträckta muskler och senor, eller vad som nu händer, har aldrig rört på mig så mycket att jag fått reda på det...).
Har jag då tolkat dig rätt i att vi kan låta Dansa vara besläktat med Akrobatik?

Efter noggrant övervägande så får jag nog faktiskt ta och hålla med dig angående Förföras besläktning med Etikett. Dyng-Rolf har nog snarare som du säger ett högt värde i Personlighet dvs. att han har en bred social kompetens. Hans grundchans i Förföra är ju tom. direkt baserad på hans Personlighet (liksom hans värde i Psyke varvid din tanke om att han även har lite innanför pannbenet nog också är rätt rimlig).
Alltså - således strykes Etikett från Förföra såsom en besläktad färdighet!

Vad gäller Verdurakh så tycker jag att namnet (om man nu nödvändigtvis vill använda just det) mycket väl skulle kunna vara en gamal kvarleva från den gamla trons traditioner.

Rent praktiskt kan han som det står skrivet i modulen "Consaber" röra sig någorlunda fritt i det kungliga slottet eftersom arkitekturen tillåter det. Men var bor han? I den kungliga skattkammaren, där man hällt ut de kungliga finanserna på golvet för att göra en skön bädd åt honom. Eller har han kanske byggt bo i fyrtornets topp?
I drakar boken så bor han enligt följande:

"Verduhrakhs boning och observatorium är i en av slottets stora torn och i en stor underjordisk grotta därunder har han sitt enorma laboratorium. Audienser håller han dock i en gammal övergiven rådssal i slottets äldre delar. "

Värt att betona är att man inte vanligtvis stöter på honom i slottets korridorer och i princip aldrig vandrandes på stadens gator. Nä, han trivs bra med att väcka så lite uppmärksamhet och det är just att man så sällan ser honom trots att alla vet att han finns där och förmodligen har ett finger med i spelet som uttrycket att saker o ting kan "lukta drake" har kommit till. Saken är helt enkelt den att även om han vill ha koll på det mesta (vilket han också i regel har) så behöver han ändå inte göra någon research själv. Han förlitar sig istället på betrodda tjänare och sina magiska färdigheter.

Intrigerar han måhändå också för att hans små kusiner, dumdrakarna, ska befrias från det slaveri den sabriska armén tvingat dem till?
Faktiskt inte snarare tvärtom. Dumdrakarna är i hans ögon inte särskilt mycket mer än djur. Således har han inget emot att de behandlas som djur (dessutom är flygdragonernas dumdrakar extremt välvårdade för att vara djur). Hans planer ligger helt i enlighet med att Consaber har en stark krigsmakt varvid han gärna ser den förstärkt av ett ess i rockärmen i form av en styrka av flygdragoner. Det kanske tom. är så att han har ett personligt ansvar till att styrkan grundades - det skedde ju trots allt efter det att han blev talman...

Tyvärr finner jag det ogörligt att låta honom husera vid hovet. Bättre då en alv med århundraden av visdom, som med sin höga moral och sitt kunnande av församlingen kan antas stå över mänsliga brister.. Egentligen borde kanske platsen tillfalla en medlem av den sabriska kyrkan eller Legio Colonan, men därtill är spänningarna för stora. Alltså: en alv som adlats av Conburgh III (som ju var halvalv själv) och som sedan dess suttit på posten som talman.
Förutom det rent praktiska problemet för honom att rymmas i regentförsamlingens och även i slottets byggnation (vilka borde vara rätt tilltagna med breda korridorer, dubbeldörrar, högt i tak o dylikt) så har jag svårt att se vad som är särskilt ogörligt med att ha honom som talman. Om du kommer ta dig en titt på den kommande drakboken så kommer du nog tom. inse att det innebär en del unika möjligheter. Faktum är att Verduhrakh i sig utgör en av de mer intressantare och komplexare av Mundanas intrigmönster - vilket naturligtvis kan vara tacksamt som spelledare att använda. Stycket om Priori-organisationen i Consaberbokens kapitel om hemligheter kan nog erbjuda ett par ledtrådar.

Å andra sidan är idéen med en alv inte fel det heller. En drake som talman är ju trots allt en mer highfantasy lösning så för den som önskar lite mer jordnära fantasy så utgör ju alven ett vettigt alternativ. Enda nackdelen som jag ser med detta är att det som ovan nämnts innebär att en del intriger nog faller bort. Man kan ju iofs hävda att alven likaväl kan agera i denna riktning precis som Verduhrakh även om de båda nog inte har samma potential som centralgestalt för det hela. Alvidéen öppnar i sin tur en del unika möjligheter i form av Alarinn och eventuellt Sanari koppling vilket ju inte "Verduhrakh såsom drake idéen" har på samma sätt.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Diskussion om färdigheternas besläktning

/Naug, tycker till och väntar på replik
Efter noggrant övervägande så håller jag med dig till den grad att jag uppdaterade hela listan med besläktade färdigheter (se Besläktade färdigheter v.2.0). Kolla gärna där och se om det finns någon ytterligare otydlighet!

/Ljusetsriddare - som tycker forumetär ett utmärkt sätt att utvärdera regler och dylikt
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Besläktade färdigheter v.2.0

Så frågan är vad man ska göra åt saken? Ska man beskära dessa breda färdigheter ytterligare eller skall man vara konsekvent med vilka färdigheter de faktiskt kan tänkas ha en gemensam grund med?
Jag har ett förslag, fast kanske inte riktigt i den anda du vill höra. :gremwink:

Behåll listan som den är men låt den istället vara ett förslag på färdigheter som under vissa omständigheter kan vara besläktade. Således är det upp till SL att från fall till fall bedöma om t ex Akrobatik är besläktat med Hoppa och Undvika.

Listan är redan nu ett värdefullt redskap för varje SL som inte vill behöva reda ut vilka färdigheter som kan ersätta varandra varje gång frågan dyker upp.


/Rax, gillar enkla lösningar :gremgrin:
 
Top