Nekromanti Besläktade färdigheter...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hur använder man egentligen besläktade färdigheter?

Antag att man har 8 i svärd och 15 i dolk; ska man använda färdigheten dolk eller svärd, när man slåss med ett svärd? Får man som spelare välja eller är det upp till SL, eller finns det någon regel för det (som jag mystiskt nog har missat)...?

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Har du någonsin hållit i ett svärd och använt det? Det är skillnad mellan det och att sticka hål med en dolk. Mitt svar är att man använder svärd i ditt fall.

- Frank, den fumlige fäktaren
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Använd färdigheten dolk till svärd (detta är ju det bästa alternativet rent färdighetsmässigt), då det är besläktat. Detta är väl för att simulera att om man är säker på nåt, ta typ yxa så kan man applicera den kunskapen på annat "bruksföremål", exempelvis svärd. (eller dolk - svärd som i ditt fall)

/Sir Foilan

"Blessed are the cheesemakers"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Okej, men varför ska man då ha besläktade färdigheter?

Med tanke på att det är grundchans på alla normala stridsfärdigheter...

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Njaaaa...

Jag tycker att det är legitimt att använda besläktade färdigheter.

/Sir Foilan

"Blessed are the cheesemakers"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Njaaaa...

Men...

Säg att man har svärd 13 istället, och dolk 15... vilken bör man använda då?

Ska man låta spelaren välja?

[color:green]// P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/cool.gif
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Att använda ett vapen med en besläktat färdighet är Ob1T6 svårare motför normalt.

I det senare fallet du tar upp skulle jag INTE låta personen använda Dolk färdigheten med ett svärd.
För det första om man väl lärt sig att använda ett svärd om en hjälpligt så lär man inte göra det svårare för sig än det är.

För det andra, om man får använda svärd med Dolk färdigheten trots att man har Svärdsfärdigheten så kommer snart någon j***l att använda detta och köpa 21 i Svärd eftersom han blir förbannat bra på Dolk på samma gång och inte behöver den färdigheten.

_öRn
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Njaaaa...

"Säg att man har svärd 13 istället, och dolk 15... vilken bör man använda då?"

Förslagsvis svärd. Du har ju bara två mer (färdighetsvärden) i dolk. (varför ska man ha 15 dolk, jävla mesvapen! :gremsmile:
En ObT6:a räknar man med att ge ung. 3,75.

Jag hade nog sagt att det är upp till spelaren.

/Sir Foilan



"Blessed are the cheesemakers"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
klart att man kan skita i eller modifiera reglerna. Själv tycker jag att besläktade färdigheter är bra. De visar att man kan applicera kunskap från ett område till ett annat.

"så kommer snart någon j***l att använda detta och köpa 21 i Svärd"

Vem köper 21 i ngn färdighet? För det första avråder jag till att överhuvudtaget tillåta spelare att köpa mer än 15 i en färdighet i början. För det andra blir det syndigt dyrt att slänga ut poäng på att köpa 21.

"I det senare fallet du tar upp skulle jag INTE låta personen använda Dolk färdigheten med ett svärd.
För det första om man väl lärt sig att använda ett svärd om en hjälpligt så lär man inte göra det svårare för sig än det är."

Möjligheten att använda dolk som färdighet (om än med modifikation) symboliserar att man har kuskaper inom "Dolk" och kan applicera dessa på "svärd".

/Sir Foilan

"Blessed are the cheesemakers"
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Möjligheten att använda dolk som färdighet (om än med modifikation) symboliserar att man har kuskaper inom "Dolk" och kan applicera dessa på "svärd".
Men rent regeltekniskt så struntar man då i sina kunskaper i Svärd och använder bara det man lärt sig i Dolk. Alltså kan personen ha lärt sig att uttnyttja ett svärds längre räckvidd men han skiter högagningsfullt och fortsätter med skeva anfall istället för att försöka göra rätt.

Det är väl ändå mest troligt att en person använder de rätta kunskaperna, särskilt om han inte är särskilt bra för att han inte anser sig mogen att improvisera. Man vet ju egentligen inte hur bra man är och hur mycket svårare det blir.

_öRn
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Möjligheten att använda dolk som färdighet (om än med modifikation) symboliserar att man har kuskaper inom "Dolk" och kan applicera dessa på "svärd".
Men rent regeltekniskt så struntar man då i sina kunskaper i Svärd och använder bara det man lärt sig i Dolk."


Jag ser det inte så. Jag ser det som att i färdigheten Dolk så finns det tekniker, mönster och tankegångar som kan appliceras på andra föremål såsom svärd.
Jag kan dock hålla med om att det kan vara svårt att relatera till färdighetsvärdet i svärd, som ju praktiskt taget kvittar. Det är lite tveeggat om det blir lite av en balansgång, anser jag.

"Det är väl ändå mest troligt att en person använder de rätta kunskaperna"
Rätta kunskaperna? Vad är rätt och vad är fel?

"Man vet ju egentligen inte hur bra man är"
Nja, det är klart att man inte vet exakt vilket färdighetsvärde ens kunskaper motsvarar (Rp vet inte, men spelaren vet). Men å andra sidan vet man vad man kan, då i Dolk som ju exemplet handlade om. De kunskaper man har där kan, med modifikation användas till annat. Men det är en balansgång...

/Sir Foilan - det finns alltid minst två sett att se på saker och ting...

"Blessed are the cheesemakers"
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Besläktade färdigheter bord vara en regel bara för nödfall. T. Ex. Om en spelare får sin dolk avbruten, så plockar han upp en död fiendes svärd för att försvara sig, men om spelaren i stället för att skaffa en dolk skaffar ett svärd "för att svärdet är bättre" så borde spelledaren straffa spelaren genom att höja svårighetsgraden eller ngt. Jag menar om du vet att du är en bra dolkfäktare men urusel
fäktare så skaffar du inte ett svärd. Å andra sidan så ligger väl allt i spelledarens händer, och tycker han att det passar att hans kan använda kraggsvärd med dolkfärdigheten så...
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
förlåt, sista meningen skulle vara:
...hans spelare kan använda kraggsvärd med dolkfärdigheten så...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Å andra sidan så ligger väl allt i spelledarens händer"

pricksis.

"kan använda kraggsvärd med dolkfärdigheten"
har du kunskap i att hantera ett vapen kan du ju konvertera dessa kunskaper (som inte alltid skiljer sig så mkt) till ett annat vapen.

"Besläktade färdigheter bord vara en regel bara för nödfall"
Är man bättre på att hantera andra vapen i nödfall än i andra sitiationer?

"spelaren i stället för att skaffa en dolk skaffar ett svärd "för att svärdet är bättre"
Tycker att spelaren skulle skaffat sig färdigheten Svärd istället då, om han så gärna vill nyttja sig av ett.

/Sir Foilan



"Blessed are the cheesemakers"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag ser inga problem...
Ob4T6 mot en färdighet är mycket sämre än Ob3T6, även om man har mycket i den första FV:n. Fummelrisken ökar dramatiskt och chansen för perfekt blir mindre, plus att man klarar av mycket mindre modifikationer, om man skall hugga flera gånger, om man är skadad etc. Är man smart så används det bara i nödfall, när man inte har nåt val...

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Nej, du är inte bättre på att hantera andra vapen i nödfall, men det bidrar till ett roligare spel ( i alla fall enligt min mening) om besläktade färdigheter används som en sista utväg i stället för en regelsmitning. Som jag sa så vill väl en verklig preson använda ett vapen han kan hantera framför ett som han "kanske skulle kunna hantera, jag menar det är väl inte så stor skillnad på Sahlam och Storsvärd...". Man måste ha kraftigt med is i magen för att sänka sina parerings- och anfalls- chanser i strid till fördel för ett lite större och farligare vapen (eller vilket byte det nu gäller)

Radiated Rat
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
nja...

Jag skulle ta svärd. Tänk när man med all kraft svingar svärdet mot sitt mål! Man rör hela kroppen på ett annorlunda sätt än med dolk.

-Frank, missade svingen
 

Everfire

Veteran
Joined
27 May 2000
Messages
2
Ok, jag har en liten annan fundering på samma område. Om t ex svärdsmästaren Arne (har 19 i en unik stridskonst specialiserad på svärd) skulle komma i den situationen att han blev tvungen att bara använda dolk. Vi säger att hans svärd har gått sönder, skulle han då kunna använda stridskonsten (även om det inte står med som besläktat?). Och sedan om han skulle fortsätta använda dolk och lyckas få "kryss", hamnar det på färdigheten 'dolk'? Och om man har en besläktad färdighet kan man då tänka sig att man har t ex färdighetsvärdet - 4 i den från början då?

Ex. Soldat Sune har 15 i Svärd. Han använder dolk, får kryss, har han då dolk = rör / 2 eller dolk = Svärd - 4 (typ?)

Hoppas nån fattar vad jag undrar
 

Wolfes

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Luleå
Har han en stridkonst med ett vistt svärd tex Storsvärd i så kan man oftast bara använda svärd som besläktad färdighet.
Så hittar han en dolk så får han inte använda stridskonsten.
Har han inte nåt värde i dolk sen tidigare så får han nog 5 i dolk.

/Wolfes som också är konfunderad
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Har han inte nåt värde i dolk sen tidigare så får han nog 5 i dolk.

Snarare får han RÖR/2 i Dolk.

/Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 
Top