entomophobiac
Low Prep High Play
Fick för mig att summera vad tusan Best egentligen försöker uppnå. Har nog egentligen aldrig varit osäker på detta, men det kändes som en bra idé att summera det.
Låter detta intressant alls, eller är jag snarare lurad av min egna hype och inspiration?
Låter detta intressant alls, eller är jag snarare lurad av min egna hype och inspiration?
Vampyrer pålas med vässad träpåle. Varulvar skjuts med silverkula. Demoner luktar svavel och stoppas av en cirkel koksalt. En ugglebjörn har sju hit dice.
Monster blir inte roligare än vi gör dem och genom åren har vi gjort dem förutsägbara. Hur många monsterböcker vi än ställer i våra bokhyllor.
Åtföljs din majestätiska scenkonstruktion av en igenkännande suck och att händerna sträcks efter initiativtärningarna?
Har spelarna redan förberett en väska med vässade pålar, silverkulor, och koksalt innan de ens påbörjat sin resa?
Då är det dags för dig att upptäcka Best!
Monstren som kommer till liv från dessa sidor kommer överraska, förvåna, och ibland förtära rollpersonerna. De kommer ha egna agendor och viljor som är verklighetsfrämmande för oss. Kanske skaka av sig en kanonkula i bröstet men skadas allvarligt av sina egna spegelbilder.
Du kommer kunna erbjuda spelarna undersökningar och konfrontationer som de aldrig tidigare kunnat föreställa sig.
I Best finner du:
- Tips och tricks för att bygga upp och spelleda monsterjakter. Spår, ledtrådar, och villospår. Tips för att gestalta skillnaderna mellan action, skräck, och kosmisk ondska.
- Verktyg för att hjälpa dig improvisera och komplettera spelarnas undersökningar mitt under pågående spel.
- Snabba regler för att konstruera monster som inte bara har siffror utan mål, gömställen, styrkor, och svagheter, som gör varje vidunder unikt.
- Inspiration för spel under 16-1700-talet, som är författarens favoritperiod för monsterjagande men på intet sätt ett krav för att använda resten av materialet.
- Enkla grundregler, löst baserade på Knave. Använd dem eller använd dem inte. De finns här för att göra Best till ett komplett regelverk men du kan lika gärna anpassa innehållet till ditt egna favorit-OSR.