Arfert;n72947 said:
2. Skaffa en rödpenna och stryk en massa skit.3. Om du har möjlighet, gå en skrivkurs (till exempel den Anders Fager håller i på Folkuniversitetet eller liknande). Alltför många rollspel är sjukt trista att läsa. Så lär dig skriva.
Här är det bästa skrivtipset som jag någonsin fått: "uteslut onödiga ord". Det är värt att ta det till sig. Nästan alla texter går att korta ned och nästan alla texter blir bättre av att kortas ned. Eftersom Afert inte slår på sin egen trumma så kan jag göra det; läs
Fantasy!. Det är ett under av språklig effektivitet; jag tror inte att det finns en överflödig mening i hela regelboken. Värt att notera är också att stilen bygger på korta meningar (konjunktioner slösar plats) och få adjektiv (behövs sällan) [Anders Fagers ande går genom texten].
Jag menar inte att alla bara ska kopiera denna stil, men det är värt att läsa den bara för att se hur långt man kan driva ordknapphet om vill - och utan att tappa något i begriplighet. Det sägs ibland att "arbetsuppgifter tenderar att ta den tid som anslås åt dem" och jag tror att det ofta är likadant med texter: man skriver så långt som man kan, inte så långt som man behöver. Och det är svårare att skriva kort för texten måste vara mer genomarbetad. Jag tror inte heller att det är svårt att lära sig att skriva kort.
Steg ett är att försöka och att analysera sitt eget språk.
Jag tror att rollspelskapare kan sänka sina tryckkostnader avsevärt genom att lära sig att skriva kort och koncist.
Krank said:
Nästan alla rollspelsmakare är till exempel skitdåliga på prosa. Skriv inte fler stämningstexter än du måste om du inte är väldigt säker på din egen förmåga.
Nu är jag kanske snobb på det här området, men jag vill gå ett steg längre: skriv inte stämningstexter alls om du inte kan skriva. Dåliga noveller eller stämningstexter är som dåliga bilder. Det är ett sänke för hela produkten. Jag har läst noveller i svenska rollspel som efter flera år får mig att vakna på nätterna, kallsvettig, ropande: "The horror! The horror!".
Med tanke på att detta är ett område där många är kallade men få är utvalda vill jag hävda att det här inte räcker med att väldigt säker på sin egen förmåga. Även andra ska helst vara det. Gärna sådana som
kan språk och litteratur, inte livskamrater, rollspelspolare och sidekicks.
Så jag vill lägga till följande till best practice:
- Ha inte med noveller, om de inte är skrivna av Anders Fager (eller någon som faktiskt kan skriva på riktigt)