Nekromanti Besvärjelse: "Iznoxirs massdöd"

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Nekromantikern kom in på tavernan och borstade bort snön från axlarna. Började yttra konstiga ord - förmodligen på ett annat språk trodde de flesta - och göra gester för några sekunder, medan alla på tavernan förvånat såg på honom.
"Dåre", viskade någon.
Helt plötsligt slutade han och stod bara där och flinade. Ansiktet var kritvitt och tunna vita hårteser hängde ned i ansiktet. Man kunde tydligt se rynkor i pannan på honom och dessutom stank han förfärligt.
"Vad i Daaks namn?!" utbrast någon och ställde sig upp, såg ned på sina blodiga kläder. En liten pojke såg även att det började blöda från hans egen hand helt plötsligt. En krigare ställde sig upp och skrek något på ett annat språk - det blödde från ett antal olika sår överallt på hans kropp. Bildade mörkröda fläckar på kläderna.
En fet asharisk handelsman i fluffiga kläder kom ned för trappan och såg den mystiske mannen vända i dörröppningen och gå ut i snöstormen igen, samtidigt som kaoset bröt lös på första våningen. Blod överallt, skrikande folk, panik och allmänt kaos...

Låter det mäktigt? Här följer ett exempel på hur man kan leka med areaeffekt...

Jag vill alltså att många ska dö plågsamt. Iznoxir börjar fundera på att utveckla en blödarbesvärjelse han sitter och klämmer på.

Han vill att många ska blöda, kommer han fram till. Men eftersom att nekrotropi är så avancerat använder han ataxatropi istället.

Alstra: Ob2T6 ataxatropi.
Transformera till nekrotropi: Ob4T6 utan förlust.
Besvärjelse: Ob2T6 blödning i grund + Ob5T6 för areaeffekt = Ob7T6.

Alstra: Ob4T6 ataxatropi (med 2 extra filament).
Transformera till nekrotropi: Ob4T6 utan förlust.
Besvärjelse: Ob2T6 blödning i grund + Ob4T6 för areaeffekt - Ob2T6 för extra filament = Ob4T6.

Den når alltså 30 meter. Alla inom en diameter på 8 meter från var besvärjelsen läggs drabbas av en kraftig blödning på Ob2T6. Detta innefattar till exempel en taverna eller normaltstort rum. Observera att besvärjelsen även drabbar nekromantikern.
Vill man så kan man ta bort transformeringen, men då måste man alstra 4 filament från nekrotropi (vilket är lite svårt).

Räknas areaeffekt som extra radie på en cirkel eller en sfär? D.v.s., lägger man denna besvärjelse i mitten på ett hus drabbas hela huset? Eller bara den våningen?
Eftersom det heter areaeffekt så är det väl area, antar jag. Men jag vet ju inte hur ni på Neogames hade tänkt er det.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Koboldjägaren

Veteran
Jo, det där var ju lite småskummt. Jag undrar bara varför. Finns det någon anledning att gå in på en taverna och se till så att folk börjar blöda. De kanske kan var praktiskt på ett slagfällt t.ex. men då borde det väll finnas en bättre effekt. Det var ju dessutom ett svårt slag (besvärjelse 7T6). Men jag håller med dig, area effekt kan vara ganska skojigt att leka med.

Kobolder är nedriga, spela för att ha kul...

Moghadein

Veteran
Fältslag effekt!!!

Tänk att kasta provisorisk skärpa med area effekt en meter på en J-DRANS massa pilspetsar. Rätt värdefullt för en krigsherre som säkert ställer upp med kongelerade filament, som gör det möjligt få effekten kraftfull.

En improvisatör (som alla riktiga magiker är) fixar det.

Är egentligen ytterligare ett argument för att skärpa inte skall kunna göras provisorisk, eller är det OK att kasta en sån här besvärjelse. Rädd att Mundana blir obalanserad, eller?

drakar?

Asså skärp dig

Nu får du ta dig i kragen. alltså en som vill gå runt och vara elak är väl det om han fixar så att alla i ett värdshus börjar blöda.. jag skulle iaf bli arg om jag var där..
det är faktiskt farligt att klättra i kaktusar! även för en kobold som du.. hihi

Evil Peter

Hero
Re: Fältslag effekt!!!

Tänk att kasta provisorisk skärpa med area effekt en meter på en J-DRANS massa pilspetsar. Rätt värdefullt för en krigsherre som säkert ställer upp med kongelerade filament, som gör det möjligt få effekten kraftfull.

Om man ska köra så är det nog bättre att köra skärpa på soldaternas närstridsvapen. En pil skjuter man bara en gång under ett slag. Med en hög skärpa på vapnen hugger de igenom fiendens pansar lätt...

Mmmmm, koboldiskt.... /images/icons/smile.gif

C