Nekromanti Besvärjelse som öppnar lås

AnVili

Warrior
Jag undrar om det är någon som har gjort en besvärjelse som öppnar lås, typ som Knock i DoD? Jag funderade annars på om man kunde göra det med effekten "rörelse"? För att få upp låset så måste man använda lika många filament som det skulle vara tärningar när man använder låsdyrkning. Eller om man skulle vara tvungen att använda 1T6 mer för att inte göra besvärjelsen för bra.

Är det någon annan som har några tips?

Ymir

Liten kantbaron
Man kan göra det med rörelseeffekten så länge man kan förnimma låsets mekanism på något sätt. Nu tycker jag det är lite märkligt att rörelseeffekten inte har några begränsningar för hur stora objekt den kan påverka, dock - som den är skriven borde man typ kunna knuffa VY Canis Majoris ur dess bana.

Allt effekten kräver är 'ingen nämnvärd friktion'. Jag tänker då instinktivt att eftersom låsmekanismer ofta kräver någon slags kraft för att öppnas, särskilt vad gäller lås med mundanas teknologinivå, borde effekten inte förmå öppna de flesta lås. Samtidigt ger effekten dock sken av att 'ingen nämnvärd friktion' förekommer om ett föremål svävar, flyter eller har hjul. Men den logiken borde man alltså kunna flytta isberg, godståg och stellära hypergiganter utan problem.

- Ymir, konfys

ClawHawk

Veteran
Re: Besvärjelse som öppnar lås (about: Rörelse)

Jaa, styrkan på effekten borde kanske snarare ha att göra med kraften som skapas? Detta skulle ju dock, såklart, leda till en accelererande rörelse, i viss mån (beroende på objektets tröghet samt förekommande friktion).

Det låter mest "logiskt" för mig dock. Alternativt kunde man ju köra så att objektet i fråga utsätts för en kraft (vars magnitud påverkas av effektens magnitud) under en viss kort tidsenhet, varefter den erhållna hastigheten bibehålls under effektens varaktighet. (...) eller så kan man kanske bara involvera massan av objektet i fråga i formeln för den erhållna hastigheten, på något sätt, om man vill.

Poseur

Swashbuckler
Effekten animera föremål burde kunna funka.
men har inte tillgång just nu till böcker för att kolla begränsningarna.

Regmolar

Swashbuckler
Det enklaste är väl att helt enkelt köra en Explosion på låset eller kanske (eventuellt varaktig) Eld på det omgivande trät? ^^

Annars håller jag med om Rörelse med eller utan Animera föremål nog är det som kommer närmast, förutsatt att man räknar låset som ett enda föremål (det består ju i regel av flera delar) och/eller kan se just den/de delar som måste förlyttas och veta hur man ska flytta dem, med eventuella slag för PSY eller Låsdyrkning (förenklade, då) för att kunna detta. Om låset sedan är väldigt osmort så, ja... jobbigt läge ^^

Rent generellt tycker jag dock att en effekt som är så pass detaljerad som Knock passar dåligt i Eon, där effekterna ju i regel är ganska (meta-)fysikaliskt "rakt på sak"; värm grej, kyl grej, starta nedbrytningsprocess i grej, få grej att ändra fysiskt tillstånd etc. "Lås upp" förutsätter liksom att effekterna jobbar i en metafysisk idévärld där abstrakta, människoskapade koncept som "lås upp" är en del av naturlagarna, och det tar lite ifrån Eon dess känsla av vetenskaplig magi (som åtminstone jag tycker väldigt mycket om).

Dessutom uppmuntrar det till kreativt tänkande att få ha sådana här diskussioner ibland ^^

wallahad

Swordsman
Rörelse ger ett objekt förflyttning.
Repet ringlar iväg.

Animera föremål gör att det i sig kan röra sig.
Repet slår knut på sig själv.

Jag skulle råda till fölljande: Varje Magnitud av ovan nämnda effekter hjälper till vid låsdyrkning.
Men utan grundläggande kunskap i hur ett lås fungerar, dvs färdigheten låsdyrkning så är det kört.

Ration kan mycket väl få vara 1-1.

Nkari

Veteran
jag håller med.. du måste veta hur låset fungerar för att kunna trolla upp det utan o göra det och eller dörren obrukbar efteråt.. =) (se explotion/eld osv..)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Tanken med att animera föremål eller använda rörelse har slagit mig också, men de är tyvärr för svårmodifierade i det här fallet. Jag skulle gärna se att man utvecklar den delen av magin till att vara mer fysikaliskt kraft-orienterad. D.v.s. att man utövar en viss kraftpåverkan i viss riktning eller liknande.

Explosion fungerar bra, även om det inte direkt är tyst och diskret :gremwink:
Eld skulle kunna vara förödande, eventuellt. Värme däremot tror jag starkt på. Man kan ju utan större problem höja värmen på låskolven med ett par hundra grader (observera att uppvärmningen är momentan, och man därför kan lägga den flera gånger efter varann för att få högre värme). Man behöver ju inte ens smälta kolven för att den ska vara böjlig.

Regmolar

Swashbuckler
Tanken med att animera föremål eller använda rörelse har slagit mig också, men de är tyvärr för svårmodifierade i det här fallet. Jag skulle gärna se att man utvecklar den delen av magin till att vara mer fysikaliskt kraft-orienterad. D.v.s. att man utövar en viss kraftpåverkan i viss riktning eller liknande.
Jag läser just nu lite grundläggande högskolemekanik, och kan försäkra dig om att det är bra mycket enklare (och i slutänden troligtvis roligare) att bara överlåta till SL att avgöra vad som är fysikaliskt möjligt (speciellt med tanke på att vi inte har några garantier på att Mundanas fysik fungerar som våran, även om den är väldigt snarlik).

Annars var förslaget med värme klockrent, men risken är väl att den uppvärmda metallen tänder eld på träet ändå :gremwink:

Välkommen till forumet, förresten! (även om någon kanske redan har sagt det)

wallahad

Swordsman
Att däremot Forcera ett lås är något enklare.
Knäcka / Eld / Hugg / Explosion etc.