Nekromanti Besvärjelsemissbruk

Sir Toby

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
26
Location
Huddinge
Det finns en hel del kategorier om bästa/värsta karaktären, rollspelstabbar, roliga citat med mera... Men en sak jag saknar (och som dessutom kan vara lärorik för de spelledare som vill undvika fenomenet) är olika sätt att missbruka magi och besvärjelser på ett sådant sätt att det totalt förstör både balans och anda i spelet, eller bara bryter mot besvärjelsens syfte i största allmänhet.

Några exempel från min egen erfarenhet på området är kombinationen av besvärjelserna Transfer och Livsförlängning i EDD; Beskrivningen av Multiversum i EDD:s magihäfte innehåller den ödesdigra meningen om att tiden går olika i olika universum - så om man inte åldras, varför inte resa till ett universum där tiden går mycket fortare, träna och sedan komma tillbaka i spelet rent äckligt mäktig? I min första spelgrupps barndom orsakade den idén kraftig inflation i färdighetsvärden, och när det var som allra värst hade en rollperson (min egen :gremblush:) FV 1000001 i alla besvärjelser och färdigheter (siffran måste alltid sluta på 1, eftersom man då fick 1T4 hjältepoäng till).

En mildare, men likväl bekymmersam besvärjelse i Dungeons & Dragons var Järnvägg, som ju skapar en permanent vägg av järn och föranledde en företagsam spelare att räkna ut hur mycket han skulle tjäna på att producera järn; jag blev tvungen att göra den besvärjelsen mindre effektiv genom att säga att även om väggen är permanent så försvinner den om den bryts ned, så den kan alltså inte smidas om till nya föremål eller säljas.

Vissa roliga besvärjelseeffekter jag varit med om kom förstås av att vi inte kände till reglerna riktigt, eller hade läst dem aningens selektivt... Som till exempel Koka vätska i Sagan om Ringen-rollspelet, där det endast står att högst en liter vätska kan kokas och inget mer; rollpersonerna använde den för att koka fiendernas hjärnsubstans... För att inte tala om alla bekymmer som den ursprungliga versionen av Fata Morgana ställde till med; förutom långa regeldiskussioner som kom av att man med den kunde skapa illusionen av skatter till ett visst värde i silvermynt per effektgrad ("Hur kan det vara lika svårt att skapa illusionen av fyra diamanter som av två vagnslaster kopparmynt??" "Om jag reser till ett land där guld är mindre värt, kan jag skapa större illusioner då?"), så skapade en fantasifull spelledare med hjälp av denna illusionen av en armé av magiker med Blixt och Flyga.

Magi och besvärjelser är något som inbjuder en hel del till regelmissbruk och oväntade effekter som tvingar SL att försämra besvärjelsen eller i värsta fall helt avskaffa den. Jag är nyfiken på att höra något om andras erfarenheter på området och vad de eventuellt har gjort åt saken.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Effekter som låter rollpersonerna göra fler saker per tidsenhet än normalt har jag upplevt som svåra att balansera ibland. De är bökiga dels för att påhittiga spelare kan klämma in ruggigt effektiva kombinationer av handlingar, och dels tar de mer speltid - en rollperson som får göra dubbelt så mycket som de andra kan lätt ta dubbelt så mycket speltid i anspråk.
Haste i gamla AD&D och timestop i vilken version som helst hör hit.

Men rent generellt är det två saker jag vill säga:

- Det finns en fara i att uppleva en stark magisk effekt som starkare än den egentligen är. I ett någorlunda balanserat system är andra rollpersoner än trollkunniga oerhört effektiva på sina respektive specialitéer också. Slaktarförmågan hos en krigare som är balanserad att motsvara trolldomen hos en ärkemagiker är så avsevärd att ärkemagikern kanske behöver sin fuskmagi för att hålla jämna steg.
Timestop, t ex, är den starkaste formen av magi som vanliga magiker kan uppnå i spelet och förtjänar att vara rejält bra.

- Det är alltid mycket lättare att se lösningar på andras problem än på sina egna. Därmed inte sagt att lösningar är korrekta. :gremsmile:
(T ex skulle jag spontant säga att om man åker till ett universum där tiden går i annan takt åldras man väl själv i det universats takt - tränar man 100 år blir man 100 år äldre. Står det "vätska" är det väl en sammanhängande volym ren vätska som avses - inte vilken materia som helst som är fuktig. Om magi är vanligt kan ju folk bli misstänksamma över järn som utstrålar magi och låter sig skingras. I en del versioner av D&D krävs dyrbara materiella komponenter för att skapa en Järnvägg vilket gör det mindre lönsamt.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,030
Location
Port Kad, The Rim
Beskrivningen av Multiversum i EDD:s magihäfte innehåller den ödesdigra meningen om att tiden går olika i olika universum - så om man inte åldras, varför inte resa till ett universum där tiden går mycket fortare, träna och sedan komma tillbaka i spelet rent äckligt mäktig? I min första spelgrupps barndom orsakade den idén kraftig inflation i färdighetsvärden, och när det var som allra värst hade en rollperson (min egen ) FV 1000001 i alla besvärjelser och färdigheter (siffran måste alltid sluta på 1, eftersom man då fick 1T4 hjältepoäng till).
Nå, det var inte så jag menade. Den subjektiva tiden går nämligen lika fort oavsett var man är.

För att inte tala om alla bekymmer som den ursprungliga versionen av Fata Morgana ställde till med; förutom långa regeldiskussioner som kom av att man med den kunde skapa illusionen av skatter till ett visst värde i silvermynt per effektgrad ("Hur kan det vara lika svårt att skapa illusionen av fyra diamanter som av två vagnslaster kopparmynt??" "Om jag reser till ett land där guld är mindre värt, kan jag skapa större illusioner då?"), så skapade en fantasifull spelledare med hjälp av denna illusionen av en armé av magiker med Blixt och Flyga.
Nä, Fata Morgana i den utformningen var inte ett bra påhitt. Jag har fått mycket klank för den. Jag tänkte inte igenom konsekvenserna tillräckligt noga.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Nå, det var inte så jag menade. Den subjektiva tiden går nämligen lika fort oavsett var man är.
Var av de använde livsförlägning. Poängen var att de kunde vara borta i en sekund i världen de kom ifrån för att sedan komma till baka yber maxade efter ´X antal års tränande utan att blivit äldre genom livsförlägningen. Att den subjektiva tiden går lika fort då spelar ingen roll.

/Hartland - vet inget egentligen, bara rättar till en logisk miss
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Poängen var att de kunde vara borta i en sekund i världen de kom ifrån för att sedan komma till baka yber maxade efter ´X antal års tränande utan att blivit äldre genom livsförlägningen.
Om SL lämnade dem OSTÖRDA i X år fick han faktiskt skylla sig själv...

Erik
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,255
Location
Borås, Sverige
Tja, I första utgåvan av Shadowrun fanns en elak spell som hette "Turn to goo". Finns en orsak till att den togs bort i senare versioner.

När jag spelledde så fick spelarna för sig vid ett tillfälle att ta hand om bråkande smågangster inne på motsvarande tunnelbanetåg genom att förvandla denna till gegg, och då skyffla in gegget så att det var runt en av pinnarna man håller i. Därefter släppte de besvärjelsen...

Ja, magiker var ubermäktiga där (om nu inte någon reagerade snabbare och gav dem akut blyförgiftning)

/Ulfgeir
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,030
Location
Port Kad, The Rim
Finns en slemmig AD&D-variant på det där, en besvärjelsesekvens som lyder:

1. Flesh to stone
2. Rock to mud
3. Mud to rock
4. Stone to flesh
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mina 5 öre...

Jag är nyfiken på att höra något om andras erfarenheter på området och vad de eventuellt har gjort åt saken.
Jag har lustigt nog inte hamnat i denna situation att jag måste skruva ner vissa besvärjelser.. Har inte varit några större problem alls tycker jag, snarare tvärtom.. Det har funkat välldigt bra att ha en magiker i gruppen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
När jag spelledde så fick spelarna för sig vid ett tillfälle att ta hand om bråkande smågangster inne på motsvarande tunnelbanetåg genom att förvandla denna till gegg, och då skyffla in gegget så att det var runt en av pinnarna man håller i. Därefter släppte de besvärjelsen...
Jag fattar ingenting. De förvandlade alltså gangstern till gegg. Då är han gegg, och alltså oskadliggjord? Eller, det verkar som att besvärjelsen bara håller medan magikern koncentrerar sig, eller något, för det elaka dina spelare gjorde var alltså att skyffla gegget någonstans innan de släppte besvärjelsen. Och det är här du tappar bort mig: "runt en av pinnarna man håller i"? I ett tunnelbanetåg? Hur dör man pga det? Att kasta gegget framför en tunnelbanevagn och släppa besvärjelsen precis innan vagnen kör över geggan, det hade jag förstått, eller kasta ut geggan från ett stup, typ, men att gegga det runt en pinne?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,458
Location
Stockholm
”Och det är här du tappar bort mig: ’runt en av pinnarna man håller i’? I ett tunnelbanetåg? Hur dör man pga det? Att kasta gegget framför en tunnelbanevagn och släppa besvärjelsen precis innan vagnen kör över geggan, det hade jag förstått, eller kasta ut geggan från ett stup, typ, men att gegga det runt en pinne?”

Om man inte är av naturen ringformad så borde man väl rimligen dö av att bli spetsad på en påle? För det är ju i praktiken vad som händer när man antar mänsklig (eller alvisk/trollsk/orchisk/w-ever – det var ju Shadowrun) form igen. Åtminstone var det så jag tolkade det. Ulfgeir får väl rätta mig om jag tänker fel. ¬_¬
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ah... Det låter som en adekvat tolkning, ja. Jag hade aldrig tolererat det, dock. Visst, gangstern hade materialiserat sig på sådant vis att han omslingrade pinnen såsom geggan omslingrade den, men att omslingra är ju något man kan göra på tusentals sätt: Att greppa om pinnen med sin hand, exempelvis, eller i sin omfamning. Att vara bespetsad är inte den mest logiska. Är man oskadd när man blev gegga skall man väl vara oskadd när man "ogeggas"? Eller kan man mördbulta geggan och på så vis döda personen när han ogeggas? Det tror jag inte.

Så det där arkiverar jag (om jag nu fattat det rätt) nog snarast i lådan "snäll spelledare".

/Rising
kommer ihåg ett fall med DoD-besvärjelsen "försegla" och någons struplock, men det var bara något som det skojades om i spelföreningen, jag är övertygad om att det egentligen inte gick och att ingen heller ens kunde övertyga spelledaren om att få det att funka.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Några exempel från min egen erfarenhet på området är kombinationen av besvärjelserna Transfer och Livsförlängning i EDD; Beskrivningen av Multiversum i EDD:s magihäfte innehåller den ödesdigra meningen om att tiden går olika i olika universum - så om man inte åldras, varför inte resa till ett universum där tiden går mycket fortare, träna och sedan komma tillbaka i spelet rent äckligt mäktig?
Jag har råkat ut för en variant av det där. Vår spelledare lät en av spelarna göra en överenskommelse med en SLP så att han när han ville kunde resa till en "träningsdimension" där tiden visserligen inte stod stilla, men gick mycket långsammare än i Ereb. När övriga rollpersoner hann träna i två veckor hann han träna i två år. Åldrandet var inget problem eftersom rollpersonen var alv. Träningskostnaden i pengar var inte heller något problem eftersom spelledaren var generös med belöningar och upphittande av skatter.

Ändå vill jag inte skylla det som hände på besvärjelserna eller någon annan del av systemet. Det var en SL-tabbe som lätt kunde ha rättats till:

* Spelledaren kunde ha minskat på belöningarna så att rollpersonen inte haft råd med att träna i flera år mellan varje äventyr
* Spelledaren kunde ha gjort dimensionsresorna lite mindre kassaskåpssäkra
* Spelledaren borde inte ha gjort överenskommelsen till att börja med
* Spelaren kunde väl ha varit lite mindre girig...

Gordeg
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,255
Location
Borås, Sverige
Jo den besvärjelsen var så att den bara varade så länge magikern koncentrerade sig. Den var dessutom alldeles för lätt att lyckas med.

Och i det här fallet var då att mina spelare såg till att när de släppte besvärjelsen så skulle skurken materialiseras med en styck stolpe rakt genom kroppen. Ja, jag uttryckte mig klunpigt med pinne. Menade stolparna som passagerarna håller sig i för att inte ramla.

Men mycket möjligt jag var för snäll spelledare. =^_^=

/Ulfgeir
 

Sir Toby

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
26
Location
Huddinge
Nå, SL såg inte stillatigande på det hela, men lösningen var kanske inte den bästa. Vad han gjorde var helt enkelt att låta vissa SLP köra samma grej, varvid de blev ännu mäktigare, varvid RP fick träna ännu mer och så vidare... Det blev rent fruktansvärd inflation på det hela till slut. Lite senare, när vi blev mer, som man säger, "seriösa" roade vi oss med att faktiskt försöka räkna ut hur lång tid de värsta rollpersonerna och SLP:na egentligen spenderat i sina träningsdimensioner - sådana petitesser hade ingen av oss bekymrat sig om, det var i princip bara att lägga till en nolla i FV-rutorna och räkna ut HP (2,5 per 20 FV efter 21, det var ju helt orimligt att faktiskt slå alla de där T4:orna...) - men vi slutade, rodnande av skam, när vi började närma oss en miljard år, samt träffade en tyst överenskommelse att aldrig prata om saken mer...
 

Sir Toby

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
26
Location
Huddinge
Nå, det var absolut inte min mening att klanka på besvärjelserna som sådana, i synnerhet inte inför en av de som faktiskt konstruerade EDD - en sådan sak måste betraktas som hädelse (kanske föranleda en Blixt från klar himmel..?). Såväl Transfer som Fata Morgana hade stor betydelse för några av de bästa kampanjerna jag spelat, när vi väl blev "seriösa" och började se till besvärjelsernas andemening och dramaturgiska potential istället för hur man bäst kunde missbruka dem (och visst, sanningen att säga hade vi ju hur kul som helst även när vi missbrukade dem...).

Kort sagt: Jag krälar i stoftet och ödmjukar mig, på det att EDD:s skapare inte må vredgas :gremblush:
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Stolptänk

Jag kom att tänka på en sak här.
Om man är förvandlad till gegga och sedan förvandlas tillbaka runt en stolpe...borde man väl inte dö om inte stolpen täpper till några viktiga blodflöden.
Jag menar, det borde ju inte bli ett blödande sår eller något sådant. Stolpen går ju bara igenom där det en gång fanns biologisk vävnad. Troligast skulle den bara förskjutas åt sidan runt stolpen. Det blir ju precis som om en dödlig skada skulle ha läkt.

Förbaskat opraktiskt att sitta fast i en stolpe dock.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Stolptänk

Förbaskat opraktiskt att sitta fast i en stolpe dock
Vem bestämmer egentligen hur man kommer tillbaka som gegga? Liksom; om man sticker en sticka i geggan, vem bestämmer var det hamnar? Träffar det i ögat och gör målet blint, eller träffar det i stortån och enbart ger ett litet obehagligt stick? Om man knådar geggan; har man då brutit något av personens ben eller sträckt ut någon av dess leder när hon återmaterialiseras? Osv osv osv...

Det står förstås inte i reglerna (antar jag), så här får man tillämpa någon sorts global princip. Den jag använder för alla sådana här fria, godtyckliga besvärjelser, är att det är magins syfte man går efter. Att omvandla någon temporärt till gegga måste ju ha varit en vidareutveckling av "paralysera". Problemet med paralysation är ju traditionellt att man kan använda det i strid och döda den som är paralyserad. Så för att uppnå en besvärjelse som kan paralysera en person med syftet att magikern ska kunna undfly denne eller göra annat som kräver att man kan slippa bry sig om personen för en stund, så kom spelmakarna säkert på att man kunde göra henne untouchable under paralyseringstiden. En fantasifull lösning på hur en paralyserad person kunde bli untouchable är att göra henne till en sorts geggamoja under paralyseringstiden.

Jag skulle därför köra hårt på untouchable-syftet om jag spelledde liret. Stoppar du en metallstav igenom leran så att den omsluts av geggan, då kommer personen omsluta staven med sin hand när han materialiseras tillbaka. Försöker du kasta geggan framför ett tåg och sedan släppa besvärjelsen så håller personen tillbaka magin tillräckligt länge för att slippra igenom tåget och sedan materialisera sig när det har kört igenom. Osv.

Jag tänker på samma sätt angående besvärjelser i stil med Stenvägg (vars syfte är att resa en vägg mellan sig själv och andra varelser) - jag låter besvärjelsen vara usel som vapen.
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,917
...men vi slutade, rodnande av skam, när vi började närma oss en miljard år, samt träffade en tyst överenskommelse att aldrig prata om saken mer...
Ser ut som om du har brutit den överenskommelsen nu. :gremgrin:
 

Sir Toby

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
26
Location
Huddinge
Jo, jag har väl det, fast jag tror inte att någon i den spelgruppen spelar nu och kan konfrontera mig (även om jag blev lite orolig ett ögonblick där när jag såg att du kom från Västerås, för det var där det hände...)
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Missförstår jag rätt nu? Var det en SLP eller en spelarkaraktär?
För är det en SLP kanske SL hade ngt mål med det, men om det är en karaktär som det låter på dig så är det ingen hit.

Det stora problemet är egentligen inte att den karaktären blev så bra, det stora problemet är väl att karaktären ifråga höll en helt annan nivå ÄN DE ANDRA karaktärerna. Sedan är väl nivån ngt man alltid kan spela på.

Min fråga är: Är det i era spel bara att knata upp till en akademi, ge dem slantar och sen få träna? Varför inte göra detta till äventyr?
De måste klara av vissa saker för att ens få träna, och när de väl är antagna så får de jobba som fan och varje träningspass är "magiskt" styrt så att det har ett mål som gruppen tillsammans skall uppnå eller sådant =)

DAMN... fick mycket upplägg helt plötsligt...
 
Top