Nekromanti Besvärjelser

TheStoryteller

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
62
Någon som har en ide för detta? Säg att man har 3 magier på vardera 2 magnituder. Personen kan ha 28 magnituder i huvudet. Är det tänkt att man kan ha samma magi i huvudet säg 14 ggr? Eller finns den kvar i minnet tills man väljer bort den? Kan man använda den flera ggr eller måste dem memoreras igen när man använt den? Försvinner memoreringarna när man sover? Många frågor som jag hoppas att någon kan ge ett svar på.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Självklart måste en besvärjelse inte memoreras om bara för att du kastat den. Den finns kvar i minnet tills du väljer bort den. Löjligt vore väl annars? det är inte Ad&D vi snackar om, det är Eon.

- Ymir, låter för övrigt magiker i sin kampanjvärld memorera hur j-vla många besvärjelser de vill- memoreringsbegränsningar är bara löjligt.
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
"låter för övrigt magiker i sin kampanjvärld memorera hur j-vla många besvärjelser de vill- memoreringsbegränsningar är bara löjligt."

Varför det? Det är väl ganska självklart att personer inte kan komma ihåg hur många mystiska formler som helst. Kan du tillexempel komma ihåg hur många textsträngar helt utan ordning som helst?

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som blir utmattad när han blöder
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Kan du tillexempel komma ihåg hur många textsträngar helt utan ordning som helst?"

Hur många här förutom jag har memorerat en större kasse repliker ur Star Wars, Aliens och Babylon 5 (eller motsvarande), utöver en hel radda med kompletta sketcher av Monty Python? Skulle det vara svårare att lära sig besvärjelser?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Vad jag menade var texter utan någon som helst mening som inte går att förstå hur man skulle uttala. tex: Hbdf3ooDbrrq och liknande. Vilket är vad jag jämgör med hur komplicerad magi är.

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad jag menade var texter utan någon som helst mening som inte går att förstå hur man skulle uttala. tex: Hbdf3ooDbrrq och liknande. Vilket är vad jag jämgör med hur komplicerad magi är."

Snarare, tänk dig att du har en text om differentialekvationer skriven på latin. För den oinsatte är det garanterat rena grekiskan (öh...) men för den som är både insatt i matematik och kan latin så är det nog så begripligt. Jag tänker mig ungefär samma sak med magi - kan man teorin, rätt språk och rätt fackspråk så ska det inte vara några problem med att begripa det, och därmed lära sig det utantill.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
jag föreställer mig mig att varje besvärjelse skulle vara väldigt lång och komplicerad att minnas och då man har en ganska hög gräns på antalet magnituder som man kan minnas så tycker jag att den är rätt vettig.

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Allmän kommentar

Det är mycket lättare att förstå minnesbegränsningar på sanna namn.

/Cernael - står inte för vad han säger (i det här fallet iaf)
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Appropå sanna namn

En sak har jag inte hajjat med de där sanna namnen.
Går de att uttala, och i så fall hur skulle ett låta.

/WolmerX vet ej vad ett sant namn egentligen är
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Appropå sanna namn

En text om magi och hur ordval och formuleringar påverkar densamma. Dessutom lite om vad sanna namn egentligen är och varför det så sällan är någon som använder dem:

http://hem.fyristorg.com/dharkos/OrdOchSannaNamn.ZIP I zip-filen hittar du en RTF-fil, öppnas lämpligen med Word/Pad (Win)
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Tackar!

och för er som inte orkar zippad upp filer så postar jag hela texten här:


<I>Den åldrige ärkemagikern gjorde en svepande rörelse med sina händer. Till synes ur intet uppenbarade sig en enorm varelse omgärdad av brännande, blå lågor. Ögonen vidgades på den unge pojken som stod bakom sin mästare i det stora laboratoriet.
"Jag gör vad som helst om du lär mig den besvärjelsen, det ger jag mitt ord på!"
"Du borde vara lite försiktigare med vad du ger bort i fort-sättningen, unge man. Det finns inte mycket du skulle kunna erbjuda mig, men det du just erbjöd mig är en av de saker jag inte tänker ta emot. Ditt ord är det viktigaste du har. För vad är väl en man utan ord? Utan ord kan du aldrig lära dig konsten. Aldrig påverka din omgivning eller någon i den. Ord är Makt. Förstår du, unge man?"

— Den unge yndariske magikerlärlingen Dharkos Thelp Artakh till sin läromästare.

Ord…
Ord. Ord är viktiga. Utan dem skulle man inte kunna kommunicera, faktiskt inte ens kunna tänka på ett normalt sätt. När det gäller magi så är orden nog så viktiga. Många är de som säger att var ma-giker är full av fint prat, och till en del är det sant. Detta beror till större delen av att ingen magiker skulle kunna vara den han är om det inte vore för orden och språket. Även den ynkligaste av magi-kerlärlingar vet att ord har kraft. Detta hänger delvis samman med det Höga språket och att all-ting har ett sant namn. De flesta ärkemagiker kan minst ett, oftast flera uråldriga språk. Mer om sanna namn senare.
Magi går till en stor del ut på att kunna definiera saker på rätt sätt. Som alla magiker vet finns det ingen möjlighet att kasta en besvärjelse på "den där grejen där borta". Det är en alldeles för luddig defi-nition. En sådan besvärjelse skulle aldrig fungera. Magin skulle inte ha en aning om vad den skulle göra. Desto svårare besvärjelser man lägger, desto noggrannare måste man definiera sitt mål och sina ändamål. Åtskilliga är de ärkemagiker som har råkat illa ut på grund av att de har feldefinierat en Önskning under kastandet och fått ett helt annat resultat än det önskade.
Om en magiker inte använde sig av definitioner skulle han bara kunna lägga besvärjelser genom att beröra sitt tilltänkta mål, så enkelt är det.
Exempel 1: Ett tydligt exempel på en rätt definierad besvärjelse som slår fel i praktiken. En girig magiker lägger en Varsebli guld E3. Besvärjelsen pekar ut de tre närmaste guldföremålen, vilka råkar vara hans börs (som innehåller guldmynt), en av hans ringar och hans halskedja (av guld).
Exempel 2: Ett exempel på en hyggligt feldefinierad Önskning. "Jag önskar så att vi vore i baren på Storga-tan 22 i Entika". Magikern teleporteras in i baren, det vill säga bardisken, på värdshuset i Entika. Detta leder till ett stort antal blåmärken och att han får plocka flisor från disken ur kroppen hela kvällen.
Exempel 3: Ett exempel på en luddigt definierad be-svärjelse och vilka konsekvenser det kan få. En magiker vill teleportera sig till sin dvärgiske vän, Naug Zigildûn, i Grynnerbergen. Han formulerar besvärjelsen på följan-de sätt; "Jag och all utrustning jag bär på mig skall teleporteras till Naug i Grynnerbergen". Förmodligen finns det flera hundra dvärgar med namnet Naug inom Grynnerbergens flera tusen kvadratkilometers område. Detta kan leda till att han teleporteras till en okänd plats eller att besvärjelsen inte fungerar alls.

Sanna namn…
Sanna namn. Enligt legenden skall allting ha sitt sanna namn på drakarnas uråldriga språk. Detta är inte riktigt sant. Drakspråket härstammar från det Höga språket, det språk som gudarna skapade världen med. På detta språk har allting, utom ska-pargudarna, ett namn, det är deras sanna. Den som behärskar detta språk till fullkomlighet kan kon-trollera eller förändra vad som helst, skapa saker ur intet eller helt enkelt ta bort saker han inte trivs med ur skapelsen. Som tur är behärskar endast de allra mäktigaste gudarna detta språk fullt ut.
Mycket magi bygger på detta tankesätt. Kan man bara definiera en sak tillräckligt väl, så har man kommit så nära dess sanna jag att man kan kontrol-lera det. Bara en så enkel sak som en persons riktiga namn, det vill säga dopnamn eller motsvarande, har en inneboende kraft. Det finns ett flertal besvärjelser som inta kan läggas på en person om man inte känner hans riktiga namn.
Några av de mäktigaste magikerna, oftast ärke-druider, känner ett fåtal sanna namn – mestadels olika typer av växter och däggdjur. Det är ytterst sällsynt med någon som känner en intelligent varelses sanna namn. Dessutom är de sanna namn som cirkulerar oftast bara så kallade släktnamn och därmed inte fullkomliga. Ett helt sant namn är oftast mycket mer komplexa än så. De två vanligast förekommande namn är de på mistel och lind, vilka behärskas av nästan alla fullt utbildade druider.
Växternas namn är oftast mycket mindre komp-lexa och enklare än varelsers. Namnet blir svårare och längre ju äldre och intelligentare en varelse blir. Detta medför att bara för att man en gång fått tag på en varelses sanna namn, har kontroll över den för alltid. Namnet ändras och blir längre allt efter-som varelsen utvecklas och får nya erfarenheter. Man skulle enkelt kunna beskriva ett sant namn som någots hela ego och levnadsöde. Namnet beskriver saker som utseende, vad man varit med om, vart man hör hemma, hur man tänker, moral, erfarenheter och delvis ens framtid, osv. En riktigt gammal alv eller en uråldrig drake har antagligen namn som inte skulle rymmas på flera pappersark.
På grund av detta och svårigheter med språket skulle de flesta inte kunna uttala någons sanna namn ens om de visste vad det var.
För att försöka förenkla det något mer skall jag försöka visa mycket enkelt och snabbt hur ett väldigt enkelt namn skulle kunna se ut. Som exempel skall jag ta en vitsippa (det är det enklaste jag kan komma på just nu).
Först kommer släktnamnet (vitsippa), sedan kommer det personliga namnet (t.ex. Silverstjärna), efter det kommer ursprunget (t.ex. uppväxt från Måndagg av Vitguld av Gryningsljus och så vidare). Detta kan gå en bit tillba-ka om det är en gammal släkt. Sedan kommer växtplats eller hemort om det gäller en varelse (t.ex. den stora kullen öster om svarta skogen i nordvästra Nidabergen på Ereb i världen Altor) och sist av allt kommer en beskrivning av personlighet och livsöden (t.ex. vad Silverstjärna kan han sett under sitt liv, hur gammal den är, Vad den kan, hur den ser ut, Vad som kommer att hända den, när den kommer att dö, et cetera).
En enda liten vitsippa skulle alltså ta upp ca 50-60 sådana här rader av nedskriven text.
Som synes har även de enklaste ting komplice-rade namn. Och dessutom är det ofta mycket be-drägligt för en ovan person att avgöra vad som har ett komplicerat namn och vilka som inte har det. Till exempel skulle man kunna tycka att en hund skulle ha ett mycket komplexare namn än en golv-bräda, men där hunden kanske är fem år gammal kan golvbrädan vara hundra och dessutom komma från en tvåhundra år gammal ek…
Så vid lite begrundande kanske det inte är så tacksamt att försöka kontrollera världen genom sakers namn i alla fall. Men en stor risk är i alla fall varelser som försöker. De som uttrycker sig på det Höga språket utan att behärska det ordentligt. Detta okontrollerade användande av sanna namn skulle kunna jämföras med en riktigt mäktig ärke-magiker, helt utan kontroll över sina besvärjelser. Han bara kastar dem åt höger och vänster utan någon egentlig kontroll vad detta medför. När en sådan varelse talar händer saker omkring dem. Klipporna omformas, växter och djur förändras och livsöden ändras hos åhörarna.
Det mest konkreta av de kända exemplen är Arn Dunkelbrink da Karasme av Lasemos. Han var bara en vanlig riddare som några ögonblick innan han skulle dödas av en drake, lyckades hugga av den svansspetsen, och i hemska smärtor skrek den ut sin smärta och ångest på det Höga språket. Detta för-ändrade drastiskt Arns levnadsöde. Han överlevde för att skänkas en begränsad form av odödlighet fram till den femte konfluxen där han levnadsöde återställdes och han blev dödad av ärkenekroman-tikern Shagul, efter att han blivit Kung av Stegos.</I>

texten är (c) Magnus Johansson


Jag borde få extrapoäng för långa inlägg idag ;)

andreas johansson | www.andreas.cx/alphaomega
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Då du ägnat veckor( och svåra slag) för att lära dig en besvärjelse glömmer du den inte över natten; den sitter till någon väver "olära" mot dig. Om en bevärjelse har magn. 2 så tar den två utrymmespoäng i ditt PSY+BesvärjelseFC-förråd, inte mer. Därmed har du inte "Samma besvärjelse i huvudet 14ggr". En magi väljer du inte bort, den sitter. Som ett minne; Du minns väl din första kärlek tills du blir senil gubbe, då du ägnade rätt lång tid åt henne? Okej, du känner antagligen inte för en besvärjelse, men något du ägnat så lång tid åt sitter.
 
Top