Nekromanti Besvärjelsers "special effects" ?

peobp

Veteran
När jag börjat fundera kring teleportering uppstog en del klurigheter.

Säger det liksom "poff!" där man dyker upp (Luft trängs undan) samt en mindre "bang!" på platsen man lämnade (luft rusar dit)?

Eller anses det som magisk väv gör det hela ljudlöst?

Ljusfenomen? (Rökpuffar som Nightcrawler i Xmen?
Måhända ett vackert stjärnströssel eller liknande såsom i StarTrek?)
En anledning var tanken på vad som händer om man smyger sig på någon med hjälp av teleportering. Exempelvis teleporterar sig bakom en vakt i ett läger.

Hur har Ni behandlat andra besvärjelsers "special effects" om man så säger det?

*nyfiken*

Saramol

Veteran
Jag tror att det är helt ljudlöst (förutom om man ska uttala ord eller något sådant... :gremtongue:) men annars... det ändras nog från person till preson!
Men tanken på att teleportera sig bakom en vakt var igentligen rätt bra :gremwink: annars brukar jag bara teleportera iväg mina fiender!
Jag har faktiskt teleporterat iväg två stycken Tiraker 1800 meter upp i luften :gremgrin:, dom dog! hihi!

zokie

Veteran
Re: Besvärjelsers "special effects" ?[OT]

Hur undvek du att komma med, för enligt texten(minne) står det väll magikern, alltså kvittar det om det är beröring eller avstånd. Sen kommer frågan om hur du skriver 1800 som en tiopotens( 10^x ) där "icke-bassiffran" måste vara heltal...
Hörde om en spelgrupp som sluta spela eon för folk teleporterade sten in i folks skallar, låter som nått liknade det du gjort

Ceram

Hero
Hur skjutton!!!

Jag har faktiskt teleporterat iväg två stycken Tiraker 1800 meter upp i luften , dom dog! hihi!
Teleportera är en personlig effekt.

För att kunna lägga den på någon anna krävs effekten beröring.

För att kunna teleportera en fiende 1000 m krävs fyra filament för teleportera och fyra för beröring. Altså krävs Ob8T6 mot alstra ataxatropi och två stycken Ob4t6 slag mot Besvärjelse.

Vad skjutton har ni för magiker?

möjligtvis 100 meter i extremfall med Ob6t6 alstra ataxatropi....

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Magiteoretiska svårigheter

"Tja... han sa inget om att använda kongelat..."

Kongelat eller inga kongelat. Teleporteringseffekten kräver fortfarande att den teleporterade teleporteras till en plats där han/hon kan stå med båda fötterna på marken. Det vill säga, inte en sjömil rakt upp i luften.

/Naug

peobp

Veteran
Re: Magiteoretiska svårigheter

Hmmm....
Simma ned till en närbeliggandes sjös botten mha vattenandning för att ha sett platsen :gremwink:

Sedan teleportera tirakerna glatt dit om de behaga störa en...

Apropå teorier om magi nu när en så beläst person som Naug är på tråden:

Effekten 'Förvandla'!
Maken till övermäktig effekt har jag inte stött på. Hur kommer det sig att inte alla magiker rusar runt och förvandlar fiender till fiskar?

Må så vara att de blir stora fiskar....
Kan de utöva magi fortfarande i fiskform?
Fisk => snabb nådastöt och en "fisk" mindre...

Finns ingen effekt (Ritual?) som faktiskt ger en de fysiska egenskaperna hos ett djur (Varit för mycket druid i D&D 3.5 antar jag. Men saknar den förmågan i Eon)?
Det jag söker är något i stilen att man antar de genomsnittliga fysiska egenskaperna hos ett djur under varaktigheten, men man behåller sina mentala egenskaper.

Xzarjo

Warrior
En skojig fråga.

Hur kommer det igentligen sig att en ataxatropisk effekt (vilket är tämligen rent kaos) ska följa ett mönster i form av balans? Eller är det något annat än balans man strävar efter när man står på båda fötterna?

Mvh Vätten.

Dessutom... (ANT)

...Måste man väl ha besökt platsen dit man teleporterar. Inte så troligt att en magiker har befunnit sig där någon gång. Samma sak med stenen i huvudet, det är svårt för en magiker att ta sig in i ett huvud.

Mvh Victor Palm

Saramol

Veteran
Re: Besvärjelsers "special effects" ?[OT]

Måste medge att ni alla har rätt!
Men om man bara sitter två stycken och spelar blir det lätt oseriöst när man även är väldigt uttråkade... eller?
Jag håller fortfarande på att studera vissa saker i mystik och magi men har grepp om det mesta... typ...
Jag ber även om ursäkt om jag uttryck mig stötande mot er... :gremfrown:
Men jag är tacksam över all tillrättavisning jag får! :gremsmirk:

Funs1

Veteran

Hade en period i min spelgrupp då en magiker kom på idén att förvandla fiender till fiskar. Problemet är att dom inte kvävs, då dom inte får en fisks egeskaper. Det är också ganska jobbigt, då effekten är personlig, och i strid vill man nog minst ha avstånd. Om man inproviserar så blir det ganska svårt, tar en ohygglig tid, och blir mycket mindre effektivt än ett vanligt svärd, eller blixt kanske, eftersom det förmodligen gäller en magiker. Men en formaliserad besvärjelse skulle kanske funka, men vet inte riktigt hur den skulle se ut, eller vilken svårighet det skulle bli. Kanske någon vänlig själ med tillgång till Mystik och magi kan räkna ut det?

/Funs1

Saramol

Veteran

I mystik och magi står det att det som man "förvandlar" kommer att ha samma vikt som den har vanligtvis, men jag är inte riktigt säker om storleken är den samma...

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Effekten 'Förvandla'!
Maken till övermäktig effekt har jag inte stött på. Hur kommer det sig att inte alla magiker rusar runt och förvandlar fiender till fiskar?"

Effekten förvandla har stötis och blötits en hel del under forumets dagar. Många (jag inkluderat) menar att effekten är rätt så menlös (och därmed tråkig och förfelad) på grund av texten "I den nya formen får offret ingan nya fysiska eller psykoiska egenskaper" (min emfas). Inga nya fysiska förmågor? I fiskform kan vi alltså i inte andas vatten och i kattform så har vi fortfarande kvar våran styrka från människoformen.

Detta är uppenbarligen inskrivet i något slags larvigt balanseringssyfte som totalt missat målet. Den bisarra tanken av att förvandla sig själv till en katt utan att få ökad förflyttning eller att förvandla trukhen till en mus bara för att inse att han behöll sina STY 22 gör effekten rätt larvig.

Jag skulle hellre öka filamentkostnaden för effekten och göra den användbar, även om man kanske var begränsad till ritualer. Någon gång så kanske jag tar och skriver en ny förvandlingseffekt.

/Naug

MarcelBongo

Veteran
Magiteoretiska svårigheter, aka fiskförvandling.

Låt säga att man 'förvandlar' en motståndare till en fisk. Låt oss även anta att motståndarens fysiska och psykiska egenskaper förblir desamma som innan han förvandlades. Betyder det då att det inte riktigt blev en sån fisk som vi alla hade förväntat oss, utan istället en fisk med människohjärna, lungor samt ben och armar? Om det förhåller sig så svär jag dyrt och heligt att aldrig mera förvandla motståndare till fiskar då det enda egentliga resultatet skulle bli gravt illamående vid åsynen av detta miserabla kreatur. Om det dock inte förhåller sig så att fisken får armar och ben så borde det ändå inte vara särskilt svårt att göra en nådastöt, hur stor hjärna fisken än har.

Raco

Veteran
En liten fråga bara hur lyckades du med det?
Det där med Tirakerna. För det första så på Ob3T6 kommer du 100 meter och sen då du telepoterar något så måste det stå på något för att det ska funka så att tealopotera något rätt upp i luften är väldigt svårt.

Raco

Veteran
Re: Hur skjutton!!!

Jag ber om ursäkt för att jag inte läste era inlägg först sorry

Pendragon

Swashbuckler
Så som vi har tänkt oss i våra kampanjer är att det beror på vilken aspekt man använder. Om man alstrar fototropi som sedans transformeras för att användas till en teleport effekt så kan det tänkas att man försvinner och dyker upp i en ljusblixt. Annars är det högst personligt. Alla magiker har sin egen stil.

Alternativt kan man känna igen vissa särdrag, t ex att man känner igen en mästares teknik hos eleven och så vidare.

/Joel

Hartland

Warrior
Alternativt kan man känna igen vissa särdrag, t ex att man känner igen en mästares teknik hos eleven och så vidare.
Det dära spelar nog mer in på hur besvärjelsen utförs än vad effekterna blir. Man kan nog lätt känna igen under vem en magiker genom att studera hur eleven viftar med händerna och på vilka ord han säger. Inte minst för att detta är en del av formaliseringen.

/Hartland - gillar ljusblixt teorin

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Hur har Ni behandlat andra besvärjelsers "special effects" om man så säger det?"

Jag säger personligen att kosmetikan i besvärjelser är en av de sakerna som skiljer olika magikertraditioner åt. Ta till exempel besvärjelser invokationer (rörelser och ljud. Sådant som man tar bort när man använder regeln om Dold besvärjelse). Där anser jag att invokationer skiljer sig väldigt mycket åt från olika magikertraditioner och framförallt mellan olika formaliseringar. En drunokisk häxa kanske måste hoppa två varv runt sin vandringskäpp och skrika obsceniteter åt de imaginära skogstrollen för att besvärjelsen ska funka. En magiker från Legio Colonan kanske mestadels rör lite på händerna och mumlar för sig självt för att besvärjelsen ska funka.

Samma sak ser jag med specialeffekter. Om Magister Rafali skulle formalisera en teleportationsbesvärjelse så skulle den nog vara tämligen diskret och mestadels bara bestå av ett försvinnande och ett uppstående.
Om Maxander den Magnifikt Korkade skulle göra samma sak så skulle det troligtvis bestå av en hel del susande ljud, en massa ljus, glammrock och diskolampor, bara för att avslutas med en ljudlig knall.

/Naug, som tackar gud att Maxander helt enkelt är för inkompetent för att formalisera besvärjelser