Nekromanti Besvärjeser!

Jimpa

Veteran
Jag undrar om man kan kasta hur många besvärjelser som helst i följd??? T.ex om vi är 5 skadade män och jag är magiker med helande besvärjelser... Kan jag då kasta hur många såna besvärjelser på dem som helst?? (förutsatt att jag kastar en besvärjelse varje gång de läker i normal väg)... För om man misslyckas med någon av besvärjelserna tar de här en massa tid och känns lite dumt...

Anson

Veteran
Det ökar väl i svårhetsgrad per besvärjelse du kastar (+Ob1T6). Sedan visst det säkert besvärjelser du kan kasta över en vis radie. Då funkar det nog.

Krille

Super Moderator
"Jag undrar om man kan kasta hur många besvärjelser som helst i följd???"

I teorin hur många som helst. Det finns ingen begränsning i form av PSY-poäng eller liknande som kan ta slut. Begränsningarna kommer från andra håll.

DAKRilla

Hero
Nej, nej, nej!

Det blir absolut inte svårare att kasta en besvärjelse flera gånger under en viss tidsrymd (förutsatt att man har den tid som krävs för att kasta besvärjelsen varje gång). Åtminstone så finns ingen direkt regel för det.

Däremot så kan filamenten ta slut, eller åtminstone bli ovanligare i det område där du tappar ut den magiska energin. Typ att flödestätheten blir lägre. Men det finns inga regler för detta, så du kan vara lugn.

Staffan

Myrmidon
De stora begränsningarna vad gäller just helande besvärjelser är dels att man bara kan dra nytta av en helande effekt per läkeperiod per skadesort, och dels att varje filament biotropi som ska alstras kostar ett poäng långtidsutmattning (det senare kan avhjälpas med att alstra något som inte kostar utmattning, t ex geotropi eller pneumotropi, och sedan transformera till biotropi). Generellt sett är det det senare som är begränsningen vad gäller magi - vissa saker är lite jobbiga att alstra, vilket gör dem till en begränsad resurs. Dessutom kan man ju klanta till sig och fumla, vilket i allmänhet är lite jobbigt med magi.

DAKRilla

Hero
Apropå helande magi [OT]

Det är hemskt. Läkare blir totalt odugliga hämfört med biotropikern, som med lätthet kan rädda en person som läkaren har enorma svårigheter med. Faran av livshotande skador ellimineras, då man endast tänker att den där skadan lätt kan fixas med en Kirurgi, Stoppa blödning, Hela trauma, Blodåterbildning och/eller Dödsförakt. Om personen av någon underlig anledning ändå råkar dö så borde en Ge liv fixa det, givetvis efter att man tagit bort så mycket trauma och blödningstakt från kroppen som möjligt. Om någon blir sjuk så brukar en Bota sjukdom räcka, men då krävs ju att man kan ändra räckvidden till beröring. Samma krävs om man ska läka fast en förlorad kroppsdel med Regenerera.

DAKRilla

Hero
Re: Apropå helande magi [OT]

Jo, men inom spelgruppen är det inte så. Typ.

Vindhand

Myrmidon

Varför finns det det egentligen? Kan inte läkare lära sig magi? Som komplement?

Man borde väl kunna ge en läkarmagiker litet fördelar för sina kunskaper relativt en person som bara saftar på med magi?

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Varför finns det det egentligen?"

Det är dyrt och sällsynt med magi.

"Kan inte läkare lära sig magi?"

Då kallas det "Biomantiker" istället.

Sabelkatten

Swordsman

Varför finns det det egentligen? Kan inte läkare lära sig magi? Som komplement?
Alla som har nytta av magi borde kunna det. Läkare framför allt!

Man borde väl kunna ge en läkarmagiker litet fördelar för sina kunskaper relativt en person som bara saftar på med magi?
De har faktiskt vissa fördelar redan. Magi och "konventionell" läkekonst är kumulativ i flera fall. Testa att fixa en operation med Ob6T6 i svårighet med bara magi...

/Henrik

Vindhand

Myrmidon

De har faktiskt vissa fördelar redan. Magi och "konventionell" läkekonst är kumulativ i flera fall. Testa att fixa en operation med Ob6T6 i svårighet med bara magi...

Mjo, jag har mycket enklare att tänka mig en kunnig läkare som använder magin som hjälp. Magin blir då spelets bakteriedödare, benlim och hudregenerator :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon

Det är dyrt och sällsynt med magi.

Ursäkta en som inte äger böckerna men: varför? Som jag förstår det krävs det bara studier och hjärna för att syssla med magi. Det är precis vad läkekonst behöver.

Då kallas det "Biomantiker" istället.

Ser man på vår värld så har i.o.f.s. gränsen mellan magiker och läkare varit hårfin i många tidsåldrar och kulturer. Men visst, fikonspråk kan vara kul :gremsmile:

DAKRilla

Hero

"Som jag förstår det krävs det bara studier och hjärna för att syssla med magi. Det är precis vad läkekonst behöver."

Meningen är nog att inte alla kan lära sej magi (trots att reglerna stödjer det). Däremot så kan alla spelares rollpersoner lära sej magi om spelledaren tillåter det, vilket han borde om det gäller en magiker, men kanske inte om det gäller en fiskare eller trädgårdsmästare. Och varför detta? Jo, eftersom rollpersonerna är speciella, eller rättare sagt ska kunna vara speciella. Det är åtminstone så här jag tolkar det.

cernael

Warrior

Meningen är nog att inte alla kan lära sej magi (trots att reglerna stödjer det).
Jag ser det hellre så här: För att bli en duglig kirurg behövs en färdighet, Läkekonst, som man bör ha c:a 13 i och ha den specialicerad mot Kirurgi. Det blir 11 enheter.

För att bli en duglig biomantiker behövs Ritual eller Besvärjelse, beroende på personligt tycke och smak, en Alstra-färdighet, gärna Biotropi, och gärna Transformera också. För att ta lite i underkant säger vi att det räcker att han har 12 i var och en av dessa färdigheter. Det blir MINST 18 enheter, gärna 27, plus magnitudenheterna. Slutsats: En duglig biomantiker har längre utbildningstid än en bra kirurg, och kostar därför mer.

Smakar det så kostar det.

/Cernael san

Mask_UBBT

Hero

Det där är anledningen till att jag avråder rollspelare från att spela biotropiker. Det blir trist helt enkelt!

Samma sak med Pesudotropiker(jag tror det var rätt) De kan åxå ha en tendens att göra många övriga spelare helt onödiga!

DAKRilla

Hero

Du tycker alltså att precis vem som helst ska kunna lära sej magi? Jag själv gillar inte idén, men det är ju jag det.

För övrigt så tycker jag inte alls om färdighten Läkekonst heller. Den är aldeless för bred. Tänk t.ex. en krigare som är bra på att lägga förband (har ett hyfsat värde i Läkekonst), han är även automatiskt bra på att bota sjukdomar och operera. Inte bra.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Jag förkastar dig, jag förkastar dig, jag förkastar dig. (eller hur det nu är muslimerna säger när frugan har blivit för besvärlig :gremwink:)

"Ursäkta en som inte äger böckerna men: varför?"

Köp böckerna.

"Som jag förstår det krävs det bara studier och hjärna för att syssla med magi."

Köp böckerna.

"Ser man på vår värld så har i.o.f.s. gränsen mellan magiker och läkare varit hårfin i många tidsåldrar och kulturer."

Ja, men till skillnad från verkligheten så finns det magi i Eon.

Jag förstår inte ens vad vi diskuterar, jag förstår inte ens varför jag svarar på det här. Är det ett temporärt fall av intelligenskollaps från min sida eller är det verkligen totalt menlöst? Jag tvekar till och med när jag förhandsgranskar det - ska jag verkligen posta det, är det någon idé? Men nu när jag har bemödat mig att skriva så många [color:\\"black\\"][[/color]i] och [[color:\\"black\\"]/i][/color] och " är det väl lika bra...

Baron Marak

Swordsman
Tänk på att...

Pengar är det som är viktigast när man ska lära sig magi. Har man pengar kan man anställa en lärare som lär en privat.
För att sedan lära sig en ny färdighet måste man även lyckas med ett normalsvårt slag mot psyke. Vidare så är det ett krav att man är läs- och skrivkunnig om man ska studera magiska konster på ett universitet. Alltså kan inte en vanlig bonnlurk lära sig magi med största sannolikhet. Dels för att han saknar pengar och dels för att han, väldigt säkert, inte kan läsa.

Vad gäller läkekonsten så måste jag återuppta mitt arbete med att skriva om reglerna lite granna... Har legat lite lågt på den punkten på sista tiden.