Nekromanti Besvärjeser!

DAKRilla

Hero
Re: Tänk på att...

Det var naturliga förutsättningar jag talade om. En "gen" eller whatever som säger att denna individ har möjligheten att lära sej magi.

Pengar är heller inte obligatoriskt för att lära sej magi. Man kan ju faktiskt lära sej magi på egen hand, förslagsvis om man är lättlärd/själv lärd inom exempelvis besvärjelse, eller kanske rent av fått den övernaturliga förmågan "talang för det magiska" eller något liknande, även om en sådan förmåga kanske inte är nödvändig för detta.

Vidare så skulle jag även vilja påstå att det du talar om gäller i lika hög grad för en kunskap inom medecin: Studiemedel, eventuell lärare eller universitetsvistelse samt läs- och skrivkunnighet. Detta kostar ju också pengar, så det är även viktigt här.

cernael

Warrior

"Genen" motsvaras av att du har en själ. Själlösa varelser kan inte lära sig magi (oavsett vad Daakkyrkan kan tänkas säga om drakar)...

/Cernael san

cernael

Warrior
Pseudotropiker... (OT)

...är det en wannabemagiker i stil med Maxander? Eller är det helt enkelt en bondfångare?

(Tror du syftar på psykotropi...)

/Cernael san

Ezping Orm

Hero
Re: Apropå helande magi [OT]

Ursäkta en som inte äger böckerna men: varför? Som jag förstår det krävs det bara studier och hjärna för att syssla med magi. Det är precis vad läkekonst behöver.

Man behöver en lärare också (eller bra böcker om magi, vilket är fruktansvärt sällsynt). De flesta magiker tar nog inte vem som helst som lärjunge, och dessutom vill de nog ha en kassa pengar eller något annat värdefullt (t.ex. mat). Att bli antagen till en akademi kräver förmodligen riktigt rika föräldrar och en smula politik. Det finns säkert undantag, men de är nog inte så vanliga.

Sen kan jag tänka mig att Mundanas magiker helst ser att de finns ganska få konkurrenter. Skulle varenda läkare kunna magi så sjunker ju värdet på läkekunniga magiker :gremtongue:

Baron Marak

Swordsman

Faktiskt så är nog magi det svåraste att lära sig själv. Om inte det farligaste i alla fall. Då du har en lärare som lär dig att hantera magi så kommer du att lära dig av andras misstag som gjorts långt innan din RP's födelse.
Om du istället lär dig själv så kommer du inte att få någon hjälp på traven och då kan detta med att undvika okontrollerad dissipation vara ganska svårt att komma på i första taget. Men visst, det går ju att lära sig använda magi själv. Någon har ju orkat göra det eftersom den finns. Men klokast är att gå i någon skola av något slag.

När det gäller medecin och liknande så har jag aldrig påstått att en bonde inte kan lära sig det. Däremot kommer fler att välja t.ex. Läkekonst framför magi då läkekonsten inte är lika påfrestande och inte heller lika svår att förstå.
Därmed så är det fler som kan lära ut den ädla läkekonsten och eftersom tillgången ökar så borde priserna minska.
Fast fortfarande krävs pengar. Men var krävs det inte lite pengar?

DAKRilla

Hero

"Faktiskt så är nog magi det svåraste att lära sig själv. Om inte det farligaste i alla fall."

Farligt för sej själv kanske, men hur farligt är inte bristande medecinsk kunskap för patienten då? Att borra ett hål i skallen för att bota huvudvärken är väl ett ganska bra exempel på hur bristande kunskap kan ge det motsatta resultatet. Så, samma sak gäller för läkekonst också.

"Däremot kommer fler att välja t.ex. Läkekonst framför magi då läkekonsten inte är lika påfrestande och inte heller lika svår att förstå."

Jag menar endast för rollpersonerna och inte för det "vanliga folket". Och då är ju skillnaden inte så stor (särskilt med tanke på våra regeländringar alltså, att det krävs ett antal färdigheter för mer sofistikerad sjukvård).

"För övrigt så tycker jag inte alls om färdighten Läkekonst heller. Den är aldeless för bred. Tänk t.ex. en krigare som är bra på att lägga förband (har ett hyfsat värde i Läkekonst), han är även automatiskt bra på att bota sjukdomar och operera. Inte bra."

Jag håller med, jag brukar köra med följande husregel: Kirurgi är en egen färdighet, och funkar precis som alla andra. Man måste ha minst lika högt i Läkekonst som i Kirurgi från början, dvs när rollpersonen skapas. Samma sak gäller enligt mig om man ska flyga på Heavédrakar, då tekniken är helt annorlunda. Fast i detta fall behöver man inte ha ett dugg i Rida.

Mvh Victor Palm

I'll be back

Sabelkatten

Swordsman

Mjo, jag har mycket enklare att tänka mig en kunnig läkare som använder magin som hjälp. Magin blir då spelets bakteriedödare, benlim och hudregenerator
Det är min favorit också. Det skulle väl iofs. inte vara så svårt att skriva ihop några regler så att helande magi bara är effektiv om man också är bra på läkekonst... I det enklaste fallet så kan man ju bestämma att man måste lyckas mot ett slag på läkekonst med lika många ObT6 som magnituden på den helande effekten man vill använda.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman

Jag ser det hellre så här: För att bli en duglig kirurg behövs en färdighet, Läkekonst, som man bör ha c:a 13 i och ha den specialicerad mot Kirurgi. Det blir 11 enheter.
Rimligt.

För att bli en duglig biomantiker behövs Ritual eller Besvärjelse, beroende på personligt tycke och smak, en Alstra-färdighet, gärna Biotropi, och gärna Transformera också. För att ta lite i underkant säger vi att det räcker att han har 12 i var och en av dessa färdigheter. Det blir MINST 18 enheter, gärna 27, plus magnitudenheterna. Slutsats: En duglig biomantiker har längre utbildningstid än en bra kirurg, och kostar därför mer.
HELT fel. Det krävs 10-12 enheter: Alstra Biotropi 5, Besvärjelse 5 och några effekter.

Skillnaden är att magi är sämre på sjukdomar och kirurgi tills färdighetsvärdena når upp över 10 - men då kan man ju lägga några poäng på att höja kirurgi också.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman

Farligt för sej själv kanske, men hur farligt är inte bristande medecinsk kunskap för patienten då? Att borra ett hål i skallen för att bota huvudvärken är väl ett ganska bra exempel på hur bristande kunskap kan ge det motsatta resultatet. Så, samma sak gäller för läkekonst också.
Bara som ett litet påpekande: att borra hål i skallbenet räddade faktiskt livet på en del patienter, det finns det arkeologiska bevis för. Faktum är att de flesta som dog troligen dog av infektioner och inte av själva ingreppet!

/Henrik

Staffan

Myrmidon

I så fall skulle jag snarare föreslå en fast svårighetsgrad på Läkekonstslaget (2 eller 3T6), och att även ett misslyckat slag ger halv läkeeffekt eller nåt sånt (även om den läkande magin inte hamnar riktigt rätt så gör den ändå någon nytta).

DAKRilla

Hero

I våran spelgrupp så har vi delat upp det hela till fyra stycken läkekonstrelaterade färdigheter: Anatomi, Lägga förband, Läkekonst samt Kirurgi. Några modifikationer på de befintliga reglerna behövs dock, som att krirurgi bör vara lättare (kanske -Ob1T6) efterom det nu är en hel färdighet, samt lite till.

DAKRilla

Hero

"Bara som ett litet påpekande: att borra hål i skallbenet räddade faktiskt livet på en del patienter, det finns det arkeologiska bevis för."

Det finns även andra moderna källor som säger det motsatta. Men om vi ändå säger att det verkligen är på det vis som du säger så var definitivt inte alla som fick behandligen i behov av det, utan bara en del, som du själv säger. Jag kan tänka mej att många personer med migrän eller annan kronisk huvudverk fått skallen uppborrad helt i onödan.