Nekromanti Betalar ni för era böcker?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Absolut!! [OT]

Nej just ja, det var ju SIFO som intervjuade folk :gremblush:. Äh, nåt på S hette de i alla fall :gremsmirk:. De säljer grundämnen, mer vet jag inte (inte SIFO alltså, fast jag trodde det först *skäms*).

Imoze

Veteran
Vem ska annars köpa dem tomten eller tandfen. :gremgrin:
Allvarligt tycker jag att en spelförening som köper böcker ihop kan bli rätt svårt. Ex Kalle har DoD ochgår med i en spelförening. Där köper de Bestiariumet och krigarens väg till Pelle som har Eon. Nu går Kalle ur klubben. Ska han då få boken eller ska klubben köpa en DoD regelbok? Man ska undvika att köpa saker tillsammans det blir bara bråk (inte för att jag är emot bråk :gremwink: )

Krille

Super Moderator
Tänk på stadgarna, så att I helgar dem

"Allvarligt tycker jag att en spelförening som köper böcker ihop kan bli rätt svårt. Ex Kalle har DoD ochgår med i en spelförening. Där köper de Bestiariumet och krigarens väg till Pelle som har Eon. Nu går Kalle ur klubben. Ska han då få boken eller ska klubben köpa en DoD regelbok?"

Problemet är egentligen inte ett problem. Grundregeln är att föreningen äger grunkan som föreningen har köpt, och medlemmen lånar grunkan av föreningen. Betrakta helt enkelt föreningen som en egen person. Det innebär också att om man lånar grunks av föreningen så ska man naturligtvis vara varsam om grejorna - de är ju trots allt inte ens egna, utan tillhör någon annan.

Allting som föreningen köper tillhör föreningen, inte till vare sig Kalle eller Pelle. Så länge som Kalle eller Pelle är medlemmar i föreningen så har de tillgång till föreningens grunkor. Det är det som de betalar medlemsavgift för. Går Kalle eller Pelle ut ur föreningen så får Kalle eller Pelle inte längre tillgång till föreningens grunkor. Så enkelt är det.

Huruvida Kalle och Pelle vill ge föreningen tillgång till sina grejor är deras sak. Det är ingenting som föreningen kan påverka.

Det innebär att föreningen har ett visst ansvar vid inköpen. Det är en fördel om föreningens resurser står på egna ben, kommer hela föreningen tillgodo, och inte är beroende av medlemmarnas egna resurser. Det är upp till föreningens styrelse att planera dessa inköp, och om styrelsen inte klarar det ansvaret så är det föreningens medlemmars ansvar att framföra klagomål till styrelsen. Styrelsen finns till för föreningens och föreningens medlemmars bästa, och ska i egenskap av styrelse agera i denna roll. De ska alltså skaffa en grunka för att de anser att föreningen behöver den, inte för att de anser att de själva behöver den.

Det är fullt möjligt att en medlem lägger beslag på en grunka som föreningen äger på sådant sätt att det inte kommer resten av föreningen tillgodo (till exempel lånar hem regelboken i nåt år). Det är då upp till styrelsen att kräva att medlemmen gör grunkan tillgänglig för föreningen.

För att undvika bråk om föreningens ägodelar om föreningens ägodelar om föreningen skulle upplösas så skriver man in sådana klausuler i föreningen där man talar om vad som händer med tillgångarna vid föreningens upplösande. Ett förslag är att föreningens dåvarande medlemmar får köpa loss tillgångarna i en slags auktion. Alla inkomna medel från en sådan auktion kan sedan delas ut till medlemmarna eller spenderas på en schysst avslutningsfest, eller nåt annat i den stilen. Poängen är att vad man gör när föreningen ska upplösas ska stå i stadgarna. Även medlemmarnas rättighet ska stå i stadgarna, så som vad de får låna, hur länge, och så vidare. I så fall har ingen skäl att bråka.

Plutonium är inte så dyrt (jag är hemskt billig, värsta slampan), typ några hundra spänn kilot bara, om jag inte missminner mig eller de har höjt priserna. 700 kr/kg (slakta mig om jag har fel).

(alltså borde jag kosta 66'500)

We have a deal, ge mig fyra kilo! :gremwink:

Mvh Victor Palm

I'll be back

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Hur gammal är du då? [OT]

Jag menar inte att alla tolvåringar automatiskt är "morsgris-snor-nördar", förlåt om jag fick det att låta som det. Det jag menade var att jag inte vill ha några... såna som jag passar dåligt ihop med, i vår spelgrupp - och det kanske jag inte är helt ensam om.

För övrigt så är jag själv 11 år.

Egentligen 18, dock, hoppas du fick en chock (en liten, i alla fall, eller åtminstone blev överraskad) där för det var det som var meningen :gremwink:. Hur gammal är du själv då?

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"We have a deal, ge mig fyra kilo!"

Med nöje, jag är överviktig ändå (alltså är jag väldigt viktig, höö höö... hrm) - du får det gratis :gremwink:.

"Med nöje, jag är överviktig ändå (alltså är jag väldigt viktig, höö höö... hrm) - du får det gratis ."

Man tackar, skickar du det med posten? :gremlaugh:

Mvh Victor Palm

I'll be back

Inte för skumma pedofiler!!!

K, jag hoppas inga konstiga pedofiler eller nåt liknande ser det här men min adress är:
Vårvädersvägen 6A 222 27 Lund :gremlaugh:

Mvh Victor Palm Markkula

I'll be back

PS. Min farsa heter Markkula i efternamn och därför så står det på dörren DS.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Inte för skumma pedofiler!!! [OT]

Jag hoppas att du förstår att jag inte tänker skicka dig vare sig radioaktiva grundämnen eller mitt avskurna fett... :gremcrazy: (okej, det är säkert skämtsamt menat, men man vet aldrig :gremwink:)