Nekromanti Better than any man, men va gör man?

Nässe

Myrmidon
Jag har börjat leta efter ett Osr äventyr att köra med en grupp, och i en annan tråd nämndes att Better than any man var en bra början. Nu har jag kollat igenom det och insett att det är på tok för omfattande för oss men jag får ändå en fråga som jag vill ställa. Vad är det tänkt att RP ska göra i äventyret? Om de bara ska dra runt och interagera med vadhelst de stöter på måste det väl vara näst intill omöjligt att förbereda sig som SL, eftersom man har så enormt mycket fakta att läsa in och minnas, och massa faktioner att hålla reda på? Eller missar jag något i min slarviga läsning?

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag tycker att en stor del av charmen med sandboxäventyr att man inte vet vad rollpersonerna tar för sig (play to find out och så vidare). Utan att vad som händer, vilken historien blir, formas av spelarnas val. Därför går det inte att förbereda händelseförlopp i så hög grad, utan man får förbereda och läsa sig in på platser och situationer (en grov tidslinje med händelser som är mer eller mindre omöjliga att påverka är dock ganska bra) och utgå från detta för att kunna svara på spelarnas handlingar. Och du har rätt i att det leder till att man behöver hålla reda på ganska mycket som SL, framförallt behöver man hålla koll på ett gäng olika spelledarpersoner och grupperingar och hur de kan tänkas reagera på rollpersonernas handlingar. Där skulle jag gärna se någon innovation kring hur man håller koll på relevant information på bästa sätt. Jag brukar själv föra anteckningar kring vad som hände varje spelmöte samt notera under spelmötet när jag introducerar nya spelledarpersoner eller om rollpersonerna gör något relevant som jag behöver komma ihåg. Men det är ju väldigt basic, det vore intressant om det fanns någon mer genomtänkt teknisk lösning där.

Mer konkret gällande just BTAM så är väl det rimliga att rollpersonerna på något sätt lockats till området kring Karlstadt. Exakt vilken eller vilka anledningarna är bestämmer ni bäst själva i spelgruppen men jag tror det finns gott om möjliga idéer att inspireras av i äventyret. Så här står det ju på sidan 12 till exempel (med sedvanliga Raggieska uttryck om att spelare som inte gör vad som är roligt är lama):
James Raggi said:
The adventure assumes that the player characters are outsiders, passing through the area for their own reasons. The Referee should know his players and their characters better than any adventure writer ever could. We present the situation and the environment; it is up to you to provide the enticement for the characters to get involved. (Although if they require more than “Hey, there’s some interesting adventure stuff here!” then your players are lame.)

The Referee can start the adventure by rolling 1d8 and, assuming due north is 1 and going clockwise, use that number to determine the side of the map where the player characters begin in the morning of Day 1 (October 8th, 1631).

The Referee needs to make sure that these two ideas are strongly communicated by the first people that the player characters talk to: “Karlstadt was been taken over by sorcerers about ten days ago!” and “The Swedish army is coming! They’re invincible! They’re about a week’s march away!” If they do not want to talk to anyone, well, they must be happy to aimlessly wander around the countryside. Which can still result in fun adventures if you bring random encounters to life.
I allmänhet spelar rykten en viktig roll. Utöver det som nämns i citatet ovan finns en mängd saker som kan locka rollpersonerna till området. Kanske har de fått höra om alla de skatter som ligger och väntar på att hämtas när befolkningen flytt man ur huse för att undkomma svenskarna. Kanske har de hört om att någon form av "kupp" eller liknande skett i Karlstadt och blivit utsända av någon för att ta reda på vad som pågår. Kanske har de hört om att det ska pågå någon form av häxerier i området. Etc. Sånt finns inte alltid med i OSR-äventyr eftersom vad som är rimliga krokar så mycket beror på hur äventyret platsar in i den kampanj man spelar i den egna spelgruppen. Men ofta finns någon ryktestabell med som kan hjälpa till att skapa krokar. Det verkar dock inte finnas i just fallet BTAM, så där kan en rekommendation vara att skriva ner en tabell med ett gäng rykten kring området. Kanske börjar man med några rykten och fyller på successivt under äventyrets gång så man inte behöver göra för mycket innan spelstart. Det är ju också roligt om nya rykten kan tillkomma beroende på vad som sker i äventyret och när viktiga saker i tidslinjen inträffar.

Utöver de rykten som rollpersonerna känner till från början är det bra att under äventyrets gång strössla med nya rykten allteftersom att rollpersonerna träffar personer som har saker att berätta. Där spelar slumpmöten en viktig roll, det vill säga de möten som slumpas fram när rollpersonerna vandrar omkring på landsbygden (en sådan tabell finns däremot i BTAM). Någon som rollpersonerna träffar kanske har hört att ett underligt torn ligger några dagars vandring västerut. Någon annan att underliga eventuellt ockulta saker verkar pågå vid berget norrut. Och så vidare.

Det allra rimligaste som lär hända i äventyret är väl hursomhelst att rollpersonerna på något sätt börjar reda ut vad som egentligen pågår i Karlstadt med De Sju. Och där finns ju en hel del material man kan jobba med som SL kring hur de kan tänkas interagera med rollpersonerna. Kanske tar de en tur till Goblinkullen. Detta var i alla fall vad som skedde när vi spelade äventyret.

Jocke

Man med skägg
De har en vecka på sig att exploatera situationen i Karlstadt till sin fördel - sen kommer Svensken! Det är alltså den timern som ska ge någon slags agens och känsla.

Snart kommer den här platsen inte finnas längre, så det kommer nog inte handla om att starta handelshus eller skriva avtal. Snabba puckar och ta inga fångar.

anth

Vetefan
Nässe;n306493 said:
Jag har börjat leta efter ett Osr äventyr att köra med en grupp, och i en annan tråd nämndes att Better than any man var en bra början. Nu har jag kollat igenom det och insett att det är på tok för omfattande för oss men jag får ändå en fråga som jag vill ställa. Vad är det tänkt att RP ska göra i äventyret? Om de bara ska dra runt och interagera med vadhelst de stöter på måste det väl vara näst intill omöjligt att förbereda sig som SL, eftersom man har så enormt mycket fakta att läsa in och minnas, och massa faktioner att hålla reda på? Eller missar jag något i min slarviga läsning?
Det är lite av OSR i ett nötskal: man presenterar en situation för spelarena, så får de göra vad de vill.
Tycker spelarna att det är tråkigt i Tyskland säger de: "äh, vi drar till Frankrike istället".

Även om BTAM är ett bra äventyr kanske det är ett äventyr för spelledare som är vana att ha många saker i huvudet.

Vill man ha färre saker i huvudet, men fortfarande ett bra LotFP-äventyr rekommenderar jag:
Death Frost Doom
eller
The God that Crawls

Mogger

Hipsteranka
"(Although if they require more than “Hey, there’s some interesting adventure stuff here!” then your players are lame.)"

!?!?

kloptok

Pensionerad astrolog
Måns;n306547 said:
"(Although if they require more than “Hey, there’s some interesting adventure stuff here!” then your players are lame.)"

!?!?
Raggis sätt att påtala vikten av ett väletablerat socialt kontrakt som specificerar hur och vad man ska spela i spelgruppen.

Mogger

Hipsteranka
kloptok;n306550 said:
Raggis sätt att påtala vikten av ett väletablerat socialt kontrakt som specificerar hur och vad man ska spela i spelgruppen.
Ok. Lite avtändande för mig som inte är inne i svängen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Lite avtändande för mig som är inne i svängen. Men det var gött att spela äventyret.

luddwig

Lawful evil
Måns;n306551 said:
Avtändande även för mig som åtminstone delvis är i svängen. OSR har, i mina ögon, andra klart mer sympatiska spelskapare än Raggi.

kloptok

Pensionerad astrolog
Måns;n306551 said:
Ja, jag tycker också det är fånigt. Raggi är en provokatör på ett ofta onödigt och/eller överdrivet sätt. Jag försöker att bara strunta i sådant irrelevant trams och fokusera på själva materialet.

Mogger

Hipsteranka
kloptok;n306554 said:
Ja, jag tycker också det är fånigt. Raggi är en provokatör på ett ofta onödigt och/eller överdrivet sätt. Jag försöker att bara strunta i sådant irrelevant trams och fokusera på själva materialet.
Klokt. Jag härmar dig och fortsätter vara nyfiken på BTAM :)

Nässe

Myrmidon
Tack för svaren, nu är jag lite klokare :) The God that Crawls ska jag också spana in. Death frost doom har jag tittat lite i, och det verkar coolt men nog (?) allt för omfattande även det.

Nässe;n306581 said:
Tack för svaren, nu är jag lite klokare :) The God that Crawls ska jag också spana in. Death frost doom har jag tittat lite i, och det verkar coolt men nog (?) allt för omfattande även det.
Jag upplever detsamma med nästan alla dungeons, tycker det är skitsvårt att greppa för den typen av spel, slutar ofta att jag läser innantill och missar saker när spelarna kommer in i nya rum. Detta är anledningen till att jag har slutat spelleda D&D.

Ni som är vana OSR/D&D spelledare har Ni några tips, eller är det helt enkelt vana i hur man gör. Jag har inga problem att hålla en enorm fisktank i AW i huvudet, men en dungeon går allt åt helvete.

PS. Kanske jätte off-topic.