Rickard
Urverk speldesign
Jag är rätt trött på att regler ska säga åt mig vad min rollperson får och inte får göra. Typ saker som säger "Om du inte gör X så får du -2 på handlingen". Eller för den skull, samma sak men satt som "Om du gör X så får du +2 på handlingen".
Det här kan diskuteras. Jag menar, att få -2 eller +2 för att inte exempelvis beskriva sin handling någorlunda utförligt är en betvingande regel. Det är en bestraffning oavsett hur regel är utformad.
Att däremot få +2 för att flanka någon i D&D är inte en betvingande regel, för det kan nämligen göra att rollpersonen blottar sig för attacker från andra individer. Istället för att regeln betvingar så skapar den ett val.
/Han som ska fortsätta när han kommer på fler exempel på betvingande regler
Det här kan diskuteras. Jag menar, att få -2 eller +2 för att inte exempelvis beskriva sin handling någorlunda utförligt är en betvingande regel. Det är en bestraffning oavsett hur regel är utformad.
Att däremot få +2 för att flanka någon i D&D är inte en betvingande regel, för det kan nämligen göra att rollpersonen blottar sig för attacker från andra individer. Istället för att regeln betvingar så skapar den ett val.
/Han som ska fortsätta när han kommer på fler exempel på betvingande regler