Nekromanti Betydelser...

Eta Cassiopea

Veteran
Hej!

Skriver om ett rollspel vid namn AE (www.nicmar.nu/ae) och håller för tillfället på med kapitlet rörande politik och makter.

Söker främst några förklaringar på vad olika "styre" egentligen betyder... Några kan jag redan men listar dem här ändå för att få nått sammanhang och en bekräftelse.

Federation
Union
Nation
Imperium

...och på Engelska

"Dominion"
"Sovereign"
"Consortium"
"Delegation"

Min sista önskan är att få en rubrik till "styre, makter"

T.ex...

.....VAD SKA DET STÅ HÄR???.....
Core Union
Corsair Federation
Incorperated Nations
Republican empire

(Dessa fyra är de största "makterna" i AE. Kan jämföras med t.ex. USA, EU, ASIEN... men jag hittar inget bra gemensamt namn)

Handelsorganisationer
Chemical Solutions
MineCare
Tradelanes
Intersyntethic
Black & Oil

Kriminella organisationer
Armed Alliance
Stratos
Jyr Tehara
Borderlaw
Neorunners
Shade of sun
Blackmantle

Tack på förhand!

/Tobbe

GrottrolletNaug

Swashbuckler
.....VAD SKA DET STÅ HÄR???.....
Core Union
Corsair Federation
Incorperated Nations
Republican empire

(Dessa fyra är de största "makterna" i AE. Kan jämföras med t.ex. USA, EU, ASIEN... men jag hittar inget bra gemensamt namn)
Vad sägs "Maktfaktorer" eller "Mäktiga organisationer" ?

/Naug, letar du efter öl, gå till en krog

Krille

Lord
"Federation"

Ett förbund av stater. Förbundsrepubliken Tyskland är en federal stat av ett antal delrepubliker.

"Union"

Ett antal stater som enats under ett gemensamt styre. Amerikas förenta stater är en union av delstater/före detta kolonier. Sverige, Norge och Danmark ingick en gång i tiden i en union.

Observera att "federation" och "union" är rätt snarlika.

"Nation"

Folkslag, folkgrupp. En nationalstat är en stat som till största delen definieras av nationen som bor inom dess gränser. Sverige är en nationalstat och det svenska folket är den dominerande nationen. Nationer utan stat skulle kunna vara samerna som sträcker sig över Sverige, Norge, Finland och till viss del in i Ryssland; Seven Nations sydöst om USAs stora sjöar, eller Stora Sioux-nationen, som omfattar de tre sioux-stammarna dakota, oglala och hunkpapa.

"Imperium"

Ett styre där en central metropol härskar över ett antal periferier. Rom var ett imperium eftersom Rom styrde ("imperat") över provinserna. Observera att Rom dessutom kom att bli ett kejsardöme, då det styrdes av en kejsare.

"Dominion"

Överhöghet, behärskande, styre. Nordirland lyder under brittiskt styre; "Northern Ireland is under british dominion".

"Sovereign"

Om person: ledare, överhöghet. Som nation: självständig, självstyrande.

"Consortium"

Konsortium, handelsförbund.

"Delegation"

Delegation, avdelning, representant.

"Core Union"

Hemmaunionen, centrala unionen.

"Corsair Federation"

Piratförbundet.

"Incorperated Nations"

Borde vara "incorporated". Låter lite löjligt, dock; ungefär som Sametinget AB. Skulle kunna vara "införlivade nationer", som i "Great Sioux Nation är införlivat i Amerikas Förenta Stater".

"Republican empire"

"Republikanska imperiet" är lite av en självmotsägelse, även om det faktiskt var det som Rom var: Rom var en republik, men det var också ett imperium som domimerade dess provinser.

Ett litet tips i all välmening: om du inte skriver spelet på engelska, skriv det på svenska. Det omfattar även statsskickstermer, då de kan låta väldigt fåniga på svenska, speciellt om man inte riktigt vet vad de innebär när man hittar på dem på engelska.

Eta Cassiopea

Veteran
Tack Krille! Detta var till stor hjälp!

Tycker det är en liten coolhetsfaktor att skriva namn på Engelska. Jag må va lite "amerikaniserad" när det gäller namn av detta slag. Tycker det låter lite mesigt med svenska namn... världarna är STORA och rymdskeppen är stora. Har kanske svårt att förknippa ett svenskt namn till något riktigt stort.

Sen är engelska trots allt det största och mest talade språket i AE, därav det mesta skrivs på Engelska. Även om man talar portugisiska i Sirius, så har de likväl namn och definitioner på Engelska.

Varför tycker du "Incorporated Nations" låter fånigt?

Ett litet tips i all välmening: om du inte skriver spelet på engelska, skriv det på svenska. Det omfattar även statsskickstermer, då de kan låta väldigt fåniga på svenska, speciellt om man inte riktigt vet vad de innebär när man hittar på dem på engelska.

Attans... avslöjad! Nä det är sant. Jag visste inte till 100 % vad de innebar, förutom union och nations. Men det var ju därför jag ville fråga vad det betyder så att man kan skapa en riktig värld utifrån termerna.

/Tobbe

Krille

Lord
"Tycker det är en liten coolhetsfaktor att skriva namn på Engelska."

Nå, där håller jag inte med. "Blott Sverige svenska krusbär har", du vet.

"Varför tycker du "Incorporated Nations" låter fånigt?"

Det beror lite på vilken betydelse man väljer. Det första jag kom att tänka på var "AB Svenskarna", och det kändes lite löjligt. Liksom, nationer och folkslag som företag? Hur bedöms nationstillhörighet då? Efter aktieägande eller anställning? "Sorry, du har fått sparken så du är inte sioux-indian längre" eller "aktierna i norrmän gick ner med tjugofem procent, så nu är alla norrmän 25% mindre värda..."

Den andra tolkningen är "incorporated" som i "införlivad". I så fall är benämningen ofullständig. Införlivade i vad?

Eta Cassiopea

Veteran
Den första tanken var att en rad korporationer har slagit sig samman och bildat en mäktig "stat" som dominerar ett eller några stjärnsystem. Först var det kanske stora företag med bred handel som senare gick över till att bygga kolonier och liknande. Företagen erbjuder en sorts arbetstrygghet till sina invånare (anställda). Det är egentligen en väldigt stor kartell.

/T