Inspirerad av Rosens inlägg om Malmö påbörjar jag en ny tråd. Tanken är att man ska betygsätta de städer (svenska och utländska) som man bott i. Dock ej sin hemstad, för där är man ju lite jävig.
OBS: Man ska alltså ha bott i staden. Att bara ha varit på besök, eller semestrat där, gills inte. Veckopendlig är dock ok.
Jag börjar.
Lund
Hur länge? 2 år.
Sysselsättning: Studier.
Positivt:
* Bra stad att festa i om man är student.
* Lätt att träffa folk.
* Många kaféer med uteserveringar.
* Charmig stadskärna med kuller/gatusten.
* Det tar aldrig mer än 15 minuter att ta sig någonstans.
* Folk cyklar, hela tiden.
* Filmstudion visar skumma filmer flera dagar i veckan.
* Siste april är förvånansvärt trevligt, trots att folk alltid lir för fulla och förstör stadsparken.
* "Ravinen" bakom Vildanden skulle kunna vara en del av Fylke.
* En av de få städerna i Sverige där man inte höjer på ögonbrynen när man ser någon komma cyklande i balklänning.
Negativt:
* Om man inte är student minskar nöjesutbudet med c:a 95%. De vanliga uteställena är värdelösa.
* Man tröttnar väldigt snabbt på att gå på nation eller pyssla med andra studentaktiviteter.
* Det blåser för mycket.
Betyg: 4/5
Karlskrona
Hur länge: 1 år.
Sysselsättning: Jobb.
Positivt:
* En promenad på Saltö/Dragsö en fin vårdag är svårt att bräcka.
* Alltid nära till vatten. På sommaren kan man bada mitt i city.
* Michelangelo är en kanonrestaurang.
Negativt:
* Värdelös biograf, både vad det gäller utbud och lokaler.
* ALLT stänger ap-tidigt. T.o.m. McDonalds stänger kl 18 på lördagar.
* Misserabelt uteliv. Det finns inga vettiga uteställen alls. Gillar man inte att festa med 16-åringar eller titta på folk som går och kissar mitt på gatan bör man hålla sig hemma. Dessutom befolkas ställene uteslutande av big brother-rejects.
* Befolkningen har storhetsvansinne och verkar fortfarande tro att Karlskrona skulle kunna bli Sveriges huvudstad.
* Förbindelserna med omvärlden är katastrofala. Det var över 5 timmar att åka tåg till Stockholm. 3 timmar att ta sig till Malmö. Motorvägen är ett skämt och påminner mer om en kostig än något annat. Även inom kommunen är det illa ställt. Inga bussar går efter typ kl 23.
* Folk är väldigt stolta över att Karlskrona är ett av UNESCOs världsarv. Problemet är att om man inte är onaturligt intresserad av marin historia så är världsarvet fullständigt värdelöst.
* Dåligt utbud på butiker. Hittar men snygg tröja vet man att ALLA ANDRA också kommer ha köpt den.
Betyg: 2/5
OBS: Man ska alltså ha bott i staden. Att bara ha varit på besök, eller semestrat där, gills inte. Veckopendlig är dock ok.
Jag börjar.
Lund
Hur länge? 2 år.
Sysselsättning: Studier.
Positivt:
* Bra stad att festa i om man är student.
* Lätt att träffa folk.
* Många kaféer med uteserveringar.
* Charmig stadskärna med kuller/gatusten.
* Det tar aldrig mer än 15 minuter att ta sig någonstans.
* Filmstudion visar skumma filmer flera dagar i veckan.
* Siste april är förvånansvärt trevligt, trots att folk alltid lir för fulla och förstör stadsparken.
* "Ravinen" bakom Vildanden skulle kunna vara en del av Fylke.
* En av de få städerna i Sverige där man inte höjer på ögonbrynen när man ser någon komma cyklande i balklänning.
Negativt:
* Om man inte är student minskar nöjesutbudet med c:a 95%. De vanliga uteställena är värdelösa.
* Man tröttnar väldigt snabbt på att gå på nation eller pyssla med andra studentaktiviteter.
* Det blåser för mycket.
Betyg: 4/5
Karlskrona
Hur länge: 1 år.
Sysselsättning: Jobb.
Positivt:
* En promenad på Saltö/Dragsö en fin vårdag är svårt att bräcka.
* Alltid nära till vatten. På sommaren kan man bada mitt i city.
* Michelangelo är en kanonrestaurang.
Negativt:
* Värdelös biograf, både vad det gäller utbud och lokaler.
* ALLT stänger ap-tidigt. T.o.m. McDonalds stänger kl 18 på lördagar.
* Misserabelt uteliv. Det finns inga vettiga uteställen alls. Gillar man inte att festa med 16-åringar eller titta på folk som går och kissar mitt på gatan bör man hålla sig hemma. Dessutom befolkas ställene uteslutande av big brother-rejects.
* Befolkningen har storhetsvansinne och verkar fortfarande tro att Karlskrona skulle kunna bli Sveriges huvudstad.
* Förbindelserna med omvärlden är katastrofala. Det var över 5 timmar att åka tåg till Stockholm. 3 timmar att ta sig till Malmö. Motorvägen är ett skämt och påminner mer om en kostig än något annat. Även inom kommunen är det illa ställt. Inga bussar går efter typ kl 23.
* Folk är väldigt stolta över att Karlskrona är ett av UNESCOs världsarv. Problemet är att om man inte är onaturligt intresserad av marin historia så är världsarvet fullständigt värdelöst.
* Dåligt utbud på butiker. Hittar men snygg tröja vet man att ALLA ANDRA också kommer ha köpt den.
Betyg: 2/5