Nekromanti Betygsätta folk = förklädd mobbning

Skuggvarg

Hero
Jo, jag tycker faktiskt det. Att betygsätta diskussioner kan väl vara okej, men att betygsätta människor?
Efter att jag läst Arcanas inlägg är jag mycket kritisk till möjligheten att betygsätta personer. Det är väl inte meningen att vi ska driva folk ifrån siten? Ändå är jag övertygad om att det finns flera stycken som håller med Arcana, däribland jag själv.
Kan ge ett exempel:
Jag fick en femma av en person (inga namn nämnda) som inte gillade idén med att betygsätta folk, så han gav mig en femma i ren protest mot betygssystemet. Den femman hade jag alltså inte förtjänat och visar inte på något vis hur jag är som användare. Nu har jag tre i medelbetyg, vilket innebär att ett antal personer har gett mig ganska låga betyg, och jag vet fortfarande inte hur många det är som har röstat, vad de har gett mig för betyg, eller varför de har gjort det. Betyget blir dock hur som helst som en slags stämpel. :gremmad:
Det vore bättre om man hade en egen gästbok på sin presentation, så att folk kunde skriva åsikter om en, istället för att betygsätta.
Hade jag kunnat starta en röstning om betygssystemet, hade jag gjort det.
Ta bort eländet! Omdömen istället för betyg!

/Skuggvarg

P|uT0NiUm

Swashbuckler
I svar till både dig och trobergs inlägg

I svar till både detta inlägg och trobergs inlägg (varför ska jag skriva två när jag kan skriva en :gremcrazy:):

Jag håller med dig. Bort med eländet. Eller en omröstning (poll) i alla fall.

Till troberg:

Jag stör mig på dess blotta existens, så svaret är ja.

Exterus

Veteran
Det är ett forum, inte en ny skolpolitik. Lighten up. Ta inte er själva och det här forumet på så stort allvar.
Om någon mår dåligt för att han har fått få stjärnor i ett rollspelsforum på internet så bör den någon skaffa psykiatrisk hjälp.
Inte ens jag med mitt sjukligt dåliga självförtroende bryr mig om att jag får få stjärnor.

Troberg

Sinister eater
Re: I svar till både dig och trobergs inlägg

Jag stör mig på dess blotta existens, så svaret är ja.
Det var inte min fråga. Min fråga var om du blivit trakasserad av betygsystemet eller på annat sätt påtagligt missgynnats.

Ditt svar är bara ytterligare en variant på "Tycker inte om det", vilket var precis vad jag ville hålla utanför min tråd.

Det pratas mycket om risk för trakasserier och godtyckliga betyg. Jag vill veta om dessa farhågor har varit grundade hittills.

Vindhand

Myrmidon
Men, förstår du inte...

...det kanske visar sig ha någon bra effekt (som vi inte känner till just nu) om vi bara behåller det tillräckligt länge. Get det en chans, o.s.v...

PS: :gremwink: :gremsmirk:

Vindhand

Myrmidon

Ditt svar är bara ytterligare en variant på "Tycker inte om det", vilket var precis vad jag ville hålla utanför min tråd.

Varför? I brist på påtagliga argument för är ju forumdeltagarnas åaikt om det ganska intressant. Om folk tycker det är kul att få betygsätta varandra är det ett skäl att ha systemet, även om det inte skulle fylla något annat syfte. På samma sätt är forumdeltagares missnöje med systemet ett skäl att ta bort det.

Det pratas mycket om risk för trakasserier och godtyckliga betyg. Jag vill veta om dessa farhågor har varit grundade hittills.

Hur skall man veta det? Om man får en etta (som grabben i Eon-forumet som knappt hunnit säga något) är det ju omöjligt att veta om detta är ett genomtänkt välförtjänt betyg eller om det är rent okynne, elakhet eller behov av att avreagera sig. Eftersom betygen är anonyma och oräknade är din fråga obesvarbar.

Troberg

Sinister eater

Varför? I brist på påtagliga argument för är ju forumdeltagarnas åaikt om det ganska intressant. Om folk tycker det är kul att få betygsätta varandra är det ett skäl att ha systemet, även om det inte skulle fylla något annat syfte. På samma sätt är forumdeltagares missnöje med systemet ett skäl att ta bort det.
Visst, men det diskuteras redan i tre-fyra andra trådar i skyttegravsstil. Det är inte intressant att starta en tråd till om den frågan.

Hur skall man veta det? Om man får en etta (som grabben i Eon-forumet som knappt hunnit säga något) är det ju omöjligt att veta om detta är ett genomtänkt välförtjänt betyg eller om det är rent okynne, elakhet eller behov av att avreagera sig. Eftersom betygen är anonyma och oräknade är din fråga obesvarbar.
OK, tillåt mig klargöra vad jag antog vara uppenbart: Är det någon som upplever att de fått orättvisa betyg?

För säkerhets skull förtydligar jag ännu mer genom en liknelse: Frågan är inte "Är du för ökad vapenkontroll?", den är "Har du blivit beskjuten?". Det är en subtil skillnad där...

Kornella

Warrior
"Hade jag kunnat starta en röstning om betygssystemet, hade jag gjort det."

Behövs väl egentligen inte, titta på vilket betyg diskussionen har fått. En femma (när jag kollade senast). Även om det inte är en röstning i sig så tycker jag det ändå är relativt rådgivande för hur läsarna ställer sig till frågan emot betyg. Jag själv gav diskussionen en femma för jag håller med dig, betyget var dock fem innan jag gav min femma.

Men det är redaktionen på www.rollspel.nu som äger och bestämmer över det här forumet och en poll kan endast startas om de anser sig behöva en. Vi besökare på detta forumet varken äger eller betalar för forumsystemet och kan därmed egentligen inte kräva någonting. Vad vi tycker är endast rådgivande.

Jag är personligen helt emot betygsystemet och anser att det inte tillför något utan bara medför dåliga saker. Men om redaktionen på www.rollspel.nu tänker behålla betygen tänker jag inte klaga då jag endast är här i egenskap av besökare (nej, jag är inte medlem i redaktionen trots att jag har administratorstatus) på forumen och inget annat.

Nella - Som insåg HUR bra betygsättning på trådar är;)

Vindhand

Myrmidon

Visst, men det diskuteras redan i tre-fyra andra trådar i skyttegravsstil. Det är inte intressant att starta en tråd till om den frågan.

Du får väl sänka skuggvargs betyg då :gremsmile:

OK, tillåt mig klargöra vad jag antog vara uppenbart: Är det någon som upplever att de fått orättvisa betyg?

Tja, jag tycker i.a.f. inte att jag är tvåstjärning (som jag var ett tag). Jag tycker inte Skuggvarg är tvåstjärnig heller (trots att han också varit det ett tag). Grabben i eon-forat som knappt lämnat grisodlarkängorna bakom sig har knappast varit _här_ länge nog för att förtjäna den enda stjärna han fick dras med.

För säkerhets skull förtydligar jag ännu mer genom en liknelse: Frågan är inte "Är du för ökad vapenkontroll?", den är "Har du blivit beskjuten?". Det är en subtil skillnad där...

Förklara den gärna :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Som man ropar i skogen får man svar (OT)

"Förklara den gärna"

Skulle jag svara så skulle det bli så här:

"Är du för ökad vapenkontroll?": Ja.
"Har du blivit beskjuten?": Nej.

Uppenbarligen finns det en skillnad mellan frågorna, eftersom svaren på dem inte är samma och inte ens har samma innebörd. Exakt vad skillnaden är, är inte så intressant, men det kanske kan underlätta inför framtida studier genom att man svarar på frågan som ställs istället för frågan som man skulle vilja ställdes.

LeJonklev

Swordsman

Skyttegravsstil? Så vit jag kan se så är det nästintill bara en stor mängd människor som tycker synnerligen illa om betygsystemet och vill ta bort det och några få som kan tänka sig att ge det någon sort chans.
Varför behålla något som på så kort tid blir så oerhört impopulärt? Varför har det inte kommit upp en pol än om ämnet så att vi kan överbevisa redaktionen om att det är en dålig förändring. För någon i redakrionen måste sitta och sura och tänka att "Vi ska minsanna behålla betygsystemet!". Annars hade det väl varit borta vid det här laget.

Tycker den här diskussioner har blivit aldelles för stor. Ta barabort det så är det löst. Det är så många som tar illa upp ochd e som vill behålla det vill bara göra det för att de tycker att de som vill ta bort det inte har några bra argument, vilket i sig är ett ännu sämre argument

/Johan

Skuggvarg

Hero
Re: Men, förstår du inte...

"Men, förstår du inte...det kanske visar sig ha någon bra effekt (som vi inte känner till just nu) om vi bara behåller det tillräckligt länge. Get det en chans, o.s.v..."

Propagerar du för hur nyttigt det är med tobak, alkohol och narkotika, Vindhand? Man skulle nog kunna använda det du nyss sa i en liknande diskussion...

/Skuggvarg

Re: Men, förstår du inte...

Propagerar du för hur nyttigt det är med tobak, alkohol och narkotika, Vindhand? Man skulle nog kunna använda det du nyss sa i en liknande diskussion...
Det där var väl aningen långsökt. För det första är det rätt så bevisat att allt sådan är skadligt i längden (och det är förresten en diskussion som jag inte tänker ge mig in på).
Vad Vindhand försöker säga, och som du helt gladeligen misstolkar är att ingen har klagat på några effekter av betygssystemet än, bara vad som KAN hända.

/Black Dwarf

Skuggvarg

Hero
En av betygets effekter = Arcanas avsked

Jag är fri att jäklas med folks inlägg, när jag tycker att argumenten suger. Dessutom vill jag påstå att Arcanas inlägg om att han tänker sluta besöka forumet, är en direkt effekt av införandet av ett betygssystem. Det är synd att Arcana bestämt sig för att försvinna, men jag stödjer honom i det beslutet och kan själv tänka mig att göra likadant (kanske till vissa personers glädje...).

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Meningen med betyg?

Hittills har jag sett betygen som en värdering av användaren och hans inlägg, där 1 är lika med uselt, och 5 är helt perfekt. Men att överhuvudtaget få ett betyg, även om betyget råkar vara 1, ska det ses som något slags privilegium? Att någon tyckte att man åtminstone var värd 1 stjärna? Merparten av användarna har väl inget betyg alls.

/Skuggvarg - fortfarande starkt kritisk till betygen

Re: En av betygets effekter = Arcanas avsked

Ingen blir gladare av att nån bestämmer sig för att lämna forumet pga systemet, men det är inte det som jag talar om. Det jag säger är att ingen har tagit åt sig av RESULTATEN som röstningen ger.
Jag talar inte om moralen (eller brist på den) i det hela, utan enbart att ingenting har hänt som skulle förespråka att röstningen skall tas bort.
Om man själv tycker att det stör så mycket med stjärnor, att man inte kan vara kvar på forumet, tycker jag att det inte är forumet det är fel på.

/Black Dwarf, förmedlar sina åsikter.

Kornella

Warrior

Att ingen tagit åt sig än så länge beror på att betygen inte har funnits tillräckligt länge för att betygen egentligen ska betyda någonting rent statistiskt sett.

I ärlighetens namn tror jag heller de som tar åt sig eller blir ledsna osv kommer att säga något då de inte vill framstå som griniga. Jag tror ärligt talat betygen kommer få folk att lämna forumen om än för en tid och det kommer finnas fall där någon avstår från att delta just pga rädslan för ett betygsystem (om så vore fallet kommer vi aldrig få veta). Det är svårt som det är redan att komma in som nykomling i något så etablerat som www.rollspel.nu´s forum.

Vad jag undrar är varför vissa vill ha ett betygsystem och vad de tycker det tillför, speciellt ett som är så intetsägande och undermåligt som detta?

Nella

Vad jag undrar är varför vissa vill ha ett betygsystem och vad de tycker det tillför, speciellt ett som är så intetsägande och undermåligt som detta?
Jag har aldrig påstått att jag vill ha ett betygssystem (om det inte har kommit fram måste jag ju säga det). Däremot så har jag försökt klargöra att betygssystemet inte är en så stor sak som alla vill få det till. Mig är det egentligen sak samma om det finns eller inte, men jag tycker inte om när folk spyr galla över Gardener och de som jobbat med den nya sajten, och därför försöker jag få folk att lugna ner sig lite (även om jag antagligen gör det värre. Jag har en förmåga att lyckas med sådant :gremwink:)
Däremot tycker jag det var ganska lågt av de som bedömde troberg lågt för att han startat en ny tråd där han ville ha konkreta argument för vem systemet har skadat.

/Black Dwarf, som har gjort alltför många inlägg om saken för att egentligen kunna säga att han inte bryr sig.

Troberg

Sinister eater

Jag är fri att jäklas med folks inlägg, när jag tycker att argumenten suger.
Självklart. På saklig grund i alla fall.

Dessutom vill jag påstå att Arcanas inlägg om att han tänker sluta besöka forumet, är en direkt effekt av införandet av ett betygssystem. Det är synd att Arcana bestämt sig för att försvinna, men jag stödjer honom i det beslutet och kan själv tänka mig att göra likadant (kanske till vissa personers glädje...).
Och det faller inte dig in att det var en rätt drastisk överreaktion?

[Överdrivet, men målande exempel]
Jag gillar inte bokstaven "K", den används för ofta här så jag tror jag hoppar av? (Det var förresten en mässa för sådana som inte gillar bokstaven "K" här för ett tag sen!)

Buhu, om vi inte leker som jag vill så går jag hem!
[/Överdrivet, men målande exempel]

Jag bryr mig inte ett dugg om betygssystemet. Jag är inte för eller emot, bara likgiltig. Jag bryr mig inte om ifall det är kvar eller om det tas bort. Däremot börjar jag bli trött på den här diskussionen. Är det någon som på fullt allvar tycker att den leder någonvart?

Detta var anledningen till att jag startade min tråd. Inte att prata för eller emot, utan för att ta reda på fakta i stället för att käbbla som småbarn och politiker. Jag är lustig på det sättet, jag föredrar att veta innan jag beslutar.

Jag hoppas att du inte hoppar av, vi har haft många roliga diskussioner och dina inlägg är intressanta. Jag håller inte alltid med dig, men å andra sidan, hur kul är det att argumentera samma sida?

Sätt saker och ting i rätt perspektiv.

Kimon

Swordsman

I ärlighetens namn tror jag heller de som tar åt sig eller blir ledsna osv kommer att säga något då de inte vill framstå som griniga. Jag tror ärligt talat betygen kommer få folk att lämna forumen om än för en tid och det kommer finnas fall där någon avstår från att delta just pga rädslan för ett betygsystem (om så vore fallet kommer vi aldrig få veta). Det är svårt som det är redan att komma in som nykomling i något så etablerat som www.rollspel.nu´s forum.

Håller med till 110%

Finns det något betygsystem som är något annat än intetsägande och undermåligt. Vill dessutom tillägga subjektivt.
Att min morsa har stort A i tyska beror inte på att hon är så oerhört duktig utan att hon är har ett inställsamt sätt, men att det var just sättet som gjorde att hon fick stort A i tyska framkommer ju inte då hon söker jobb.

Det som gör mig lite nyfiken är varför folk bryr sig om betyget. Varför bry sig om vad en massa människor man inte känner tycker och tänker om ens person?

Det är väl inte helt orimligt att folk gillar dig utan att för den skull sätta fem stjärnor. Troligt är att få röstar på vartenda inlägg de läser även om de gillar det eller inte. Troligt är att de flesta läser det, gillar/ogillar det de ser och går vidare utan att rösta.
Alltså borde betyget reflektera endast en liten del av forumdeltagarnas åsikter, så varför hetsa upp sig?