Nekromanti Bidpay & virtuellt kreditkort

Helmgast
Någon som testat Bidpay i samband med Ebay-auktioner? Funkar det bra, är dom pålitliga?

Någon som testat "virtuellt kreditkort"? (Ett "kort" som man skapar för att lägga lagom mycket pengar på det, så att man inte kan bli blåst på mer än det man tänkt handla för.)

Storuggla

Champion
wikipedia said:
BidPay is an Internet auction payment service, and is a subsidiary of First Data Corporation. BidPay delivers payments in the form of Western Union money orders, which is also currently owned by First Data Corp.; in fact, BidPay was formerly known as Western Union Auction Payments.

eBay permits the use of BidPay for auctions of "adult" items, while it forbids the use of its own competing service, PayPal.
Western Union är pålitliga, men... adult items? Hmm? :gremwink:

Storuggla, kinky slinky

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, men de lär vara tillräckligt stora för att vara totalt pålitliga. Själv har jag bara använt Paypal.

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Utan att säga mer kan jag säga att jag aldrig skulle använda BidPay (och inga betalsystem kopplade till amerikanska banker öht - amerikanska banker har generellt usel säkerhet).

Jag vill inte säga namn, men en stor amerikansk bankkedja har som säkerhetslösning för inloggning: ett login och ett statiskt lösenord. Punkt.

Banksäkerheten i Sverige är bara dålig i jämförelse. Det är ganska intressant - som exempel kan nämnas att för att nå den certifiering som krävs av bankerna så är en punkt att ha krypterad email. Ingen svensk bank uppfyllde det kravet vid kontroll i slutet av förra året. En viss bank vågade inte stänga ned sin stordatormiljö för de visste inte hur de skulle få igång den igen, så den har tuggat på sedan 1997. Undra hur up-to-date den miljön är...

(det är fan otroligt att jag inte är mer paranoid än jag är gällandes betalningssystem när jag själv har sett hur uselt allt är. *bitter*)

Feuflux

omjonasson.se
Nämnt på idg.se. Där sägs det:
Bidpay har ett rykte om sig att vara lätthackat och företaget sägs ibland ha svårigheter att betala för varor som köpts genom tjänsten.

Det är allt jag vet om bidpay. :gremsmile:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Fråga din bank hur du ska göra. De tar nämligen hand om dina eventuella problem om du har skött dina utlands- och internetbetalningar enligt deras riktlinjer. Skötsamma kunder ska gå skadeslösa vid eventuella bedrägerier.

Dewil

Hunk

Hero
Jag har testat BidPay för ett knappt år sedan vid betalning av en eBayauktion. För mig funkade det smärtfritt - värt att notera är dock att det, åtminstone då, kostade ett par dollars i avgift. Huruvida det är säkert eller ej vågar jag dock inte svara på.