Nekromanti Bidra i strid på andra sätt än att slåss

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vad jag är intresserad av är hur andra rollspel där ute låter folk som inte är bra på strid ändå bidra och vara aktiva i strid på ett meningsfullt sätt (Då helst utan att man nödvändigtvis sätter sig själv i livsfara). Det skulle kunna vara allt ifrån olika manövrar som egentligen in kräver att man är så bra, typ nedhållande eld som får fienden att ta skydd och sånna saker, eller kreativa sätt att införliva andra färdigheter med intressanta effekter i strid.

Så vad har ni för exempel på dessa företeelser?

.113

Swashbuckler
d&d t.ex. har ju flera klasser som har förmågor av olika slag som enbart hjälper till. Allt från barder med inspirerande musik och liknade, samt massor med magier som healing men även ge någon mer styrka, magisk rustning eller förvirra/paralysera fiender. Det är kanske inte det första man tänker på när man tänker wizard, men de funkar riktigt bra som enchanters, illusionists och liknande "utan" attack magier.

Sen i Only War så är man iofs konstant i krig men det finns regler för suppressive fire som gör att fienden inte får agera lika mycket som vanligt, man slår ett anfall men istället för att direkt träffa så blir ett område suppressed, sen är man bra nog/slår bra nog kan man träffa ändå.

Det är väl de grejerna jag kan komma på som inte direkt behöver innebära att man är aktivt framme i striden. Sen kan man ju stå bakom någon i d&d och supporta som ger nån sorts bonus, men då är man ju hyfsat inne i närstriden ändå så kan gå sisådär. Även only war så är man fler än fienden i närstrid får man stora bonusar så det går ju gå fram sen köra total defence så får ens kompis stora bonusar medan man själv är hyfsat bra på försvara sig... Men det är nog säkrare bakom skydd :)

Ram

Skev
Jag gillar att sätta upp ett mål i striden som inte i sig kräver att man är aktiv stridande part. Häng en container ovanför de som har en gunfight, ha en vindbrygga som skall fällas upp eller ned beroende på perspektiv, placera ut objekt som kan användas på kreativa sätt. Varför skall man INTE ha en stor kandelaber i taket?! :)