Nekromanti [Bidrag] Mahou Shoujou Kishu Apocalypse 4ever

Krille

Super Moderator
Den sista tiden är inne. Det är dags för himmel och helvete att göra upp om saken. Problemet är att den sista tiden har globaliserats, så det sista slaget kommer inte enbart att inträffa på slätten utanför Armageddon i nuvarande Israel. Den kommer att inträffa överallt!

Som om inte det var nog så är demoner ena satans jävlar, så de kommer att fuska. Och himlens härskaror är inte heller några änglar, utom bokstavligt. Båda sidor kommer att fuska. Det är här som Apokalypsens ryttare kommer in -- de är nämligen någon slags domare i den här sista striden, för att se till att ingen sida bryter mot reglerna. Fast de är ju bara fyra, och deras jurisdiktion är begränsad till enbart Armageddon.

Så genom en smart marknadsekonomisk manöver, och med lite påtryckningar på FN och världshandelsorganisationen, så har Ryttarna expanderat. De har startat en franchise-rörelse! Det enda som krävs är fyra personer med varsin häst, som har lust att axla ansvaret att hålla ordning på himlens och helvetets härskaror. I utbyte mot detta så får franchise-tagarna tillgång till coola superkrafter.

Fast inte heller det gick så bra - någon schabblade med demografin. Majoriteten av hästägande personer som vill ha superkrafter råkar vara tonårstjejer som har läst för mycket shoujou manga. Med andra ord, den lokala grenen av Apokalypsens ryttare råkar vara fyra stycken häst- och mangatokiga tonårstjejer!

Kan det bli mer katastrofalt än så?

<ul type="square">[*]Stor fil med hög upplösning (5 meg)
[*]Mindre fil med sämre upplösning (1,6 meg)[/list]

---

Det kan hända att min server inte vill vara med om nerladdningen och kukar upp den så att filen inte funkar. Jag har faktiskt ingen aning om varför det blir så och jag har aldrig lyckats återskapa problemet. För säkerhets skull så finns de även på den anonyma ftp:n: tag lämpligt FTP-program (Internet Explorer är inte lämpligt), gå till ftp.foxtail.nu och plocka hem Apocalypse4ever.zip. Den innehåller båda filerna ovan.

Troberg

Sinister eater
Stor fil med hög upplösning (5 meg)

Mindre fil med sämre upplösning (1,6 meg)
Citat ur reglerna:
Formatet ska vara PDF. Filstorleken på bidraget får vara max 512 KB.
Jag vill inte diskvalificera någon på grund av filstorleken, men snälla, försök se om ni kan få ner filstorlekarna så mycket som möjligt. Tidigare års kompendier har varit påfrestande stora att tanka ner och jag vill att alla ska tävla på rättvisa villkor.

Edit: Synopsisen var lite i längsta laget också. Sorry om jag är gnällig.

Rickard

Urverk speldesign
Troberg said:
Citat ur reglerna:

Formatet ska vara PDF. Filstorleken på bidraget får vara max 512 KB.
Det hade varit bra om det stått i dogmareglerna "500000 bytes", för det är den maximala filstorleken man får ladda upp på forumet..

/Han som dock tänkte på det först igår när han postade sitt bidrag

PS. Jag länkade inte till mitt bidrag för att göra reklam utan för att hänvisa till något jag talar om, om jag någonsin kommer till detta inlägg via en sökning.. För jag vet hur irriterande det är att läsa "i tråden under" i någon gammal tråd, eftersom jag har aldrig en chans att veta vilket inlägg som då menas.. DS.

Krille

Super Moderator
"Jag vill inte diskvalificera någon på grund av filstorleken, men snälla, försök se om ni kan få ner filstorlekarna så mycket som möjligt."

Då får du snällt vänta till ikväll, tidigast.

Snow

Swashbuckler
har vi inte sett väldigt många grejor från dig där huvudpersonerna är tonårstjejer? Ny setting (istället för agent, ängel, demon så är man apokalypsens fyra ryttare), nya regler, samma sak...?

Krille

Super Moderator
"har vi inte sett väldigt många grejor från dig där huvudpersonerna är tonårstjejer?"

Jo. Och?

Jag trodde "nyskapande" var en grej man tävlade om, inte ett krav. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Då får du snällt vänta till ikväll, tidigast.
OK, sista inlämningsdatum, senast!

Ursäkta om jag lät lite barsk, jag hade väldigt bråttom när jag skrev det och ville föregripa att fler gör samma misstag.

Snow

Swashbuckler
jag sa bara min mening... som tur är för dig så är jag inte troberg. Min mening är alltså inte lag, bara feedback. :gremsmile:

Jag hade mycket hellre sett system7 i något som jag kunde tänka mig att spela.

Krille

Super Moderator
"jag sa bara min mening..."

Iakttagelse: det är ingen som klagar när man hittar på ett nytt fantasyspel som skiljer sig från andra fantasyspel genom att det har fejkisländska namn, men när man gör ett nytt mahou shoujou-spel så klagar folk, även om det bara har funnits två kommersiella sådana tidigare, båda utgivna av Guardians of Order och båda med samma regelsystem.

"Jag hade mycket hellre sett system7 i något som jag kunde tänka mig att spela."

Tja, inom kort så ska systemet minus miljö och rollpersoner och plus lite extra komma upp på foxtail.nu helt gratis. Du har redan betan. Det är faktiskt ingenting som hindrar dig att göra något som du kan tänka dig att spela. Om du inte orkar det, ge gärna förslag på något som du tror passar System7, så kan vi ju se vad som händer. Om jag också skulle vilja spela det så kanske det blir verklighet.

Storuggla

Champion
Jag kan inte läsa...

...

Jag såg titeln. Och fick det till "Mahou Shoujou Kishu Apocalypso 4ever" och trodde att Krille gjort ett spel där man spelade mangaflickor som lirade skön calypsomusik i en riktigt mörk framtid, ett slags Fabeljazz fast med kjolar och större ögon. Tji fick jag :gremgrin:

Storuggla, ska spela calypso med system7 bara för att jävlas

Snow

Swashbuckler
Iakttagelse: det är ingen som klagar när man hittar på ett nytt fantasyspel som skiljer sig från andra fantasyspel genom att det har fejkisländska namn, men när man gör ett nytt mahou shoujou-spel så klagar folk, även om det bara har funnits två kommersiella sådana tidigare, båda utgivna av Guardians of Order och båda med samma regelsystem.
Om någon deltagit i dogma med fyra olika blajfantasy så kan du räkna med att jag klagat.

Tja, inom kort så ska systemet minus miljö och rollpersoner och plus lite extra komma upp på foxtail.nu helt gratis. Du har redan betan. Det är faktiskt ingenting som hindrar dig att göra något som du kan tänka dig att spela.
jag resonerar som du brukar göra... ju mindre jag måste ändra i ett rollspel, desto bättre är det. Men jag vi behöver inte prata mer om det, jag har framfört min åsikt.

Förslag på vad du kan göra med system7: Gör svålhålet (titelnovellen i boken svålhålet). Där skulle system7 passa ganska bra. Det är ungefär som hard-sf mos eisley cantina, med tornedalsstuk.

Krille

Super Moderator
"jag resonerar som du brukar göra... ju mindre jag måste ändra i ett rollspel, desto bättre är det."

System7-betan är som GURPS - ett generellt rollspel. Du ändrar ingenting (om du nu inte känner att du måste). Du lägger till din favvosättning.

"Gör svålhålet"

Har inte läst. Du får göra den åt mig. :gremgrin:

Vindicator

Veteran
Jag har fortfarande inte hunnit läsa allting, men det verkar i alla fall vara ett väldigt välgjort dogmarollspel. :gremsmile: Däremot känns 5MB - och även 1,6 MB - alldeles för stort. Jag har ingen aning om hur du har lyckats komma upp i den storleken ens med animationerna (själv har jag alla mina rollformulär som bilder + flera bilder bakom texten och en rubrik gjord i Adobe Imagestyler, och allting tar ändå bara 370kb totalt).

I dogmareglerna verkar det också som om filerna bara får vara 512 kb, men det är möjligt att det bara är så att man ska kunna bifoga dem här när man postar, om man inte har en egen ftp-server.

* Formatet ska vara PDF. Filstorleken på bidraget får vara max 512 KB.
Om många andra rollspel blir så här stora, så kommer det att bli väldigt jobbigt att ladda ner sammanställningen av bidragen, eftersom den förmodligen blir på flera hundra MB i så fall. :gremshocked: För hela meningen med dogmarollspel är ju att de ska vara minimala. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
I dogmareglerna verkar det också som om filerna bara får vara 512 kb, men det är möjligt att det bara är så att man ska kunna bifoga dem här när man postar, om man inte har en egen ftp-server.
(snip)
Om många andra rollspel blir så här stora, så kommer det att bli väldigt jobbigt att ladda ner sammanställningen av bidragen, eftersom den förmodligen blir på flera hundra MB i så fall. För hela meningen med dogmarollspel är ju att de ska vara minimala.
Anledningen är att hålla totala mängden och därmed nedladdningstiden för kompendiet rimlig.

Krille

Super Moderator
Rättad inlämning (bifogad)

Den sista tiden är inne. Problemet är att den sista tiden har globaliserats, så det sista slaget kommer inte enbart att inträffa vid Armageddon, utan överallt!

Som om inte det var nog så är demoner ena satans jävlar, så de kommer att fuska. Och himlens härskaror är inte heller några änglar, utom bokstavligt. Båda sidor kommer att fuska. Det är här som Apokalypsens ryttare kommer in -- deras jobb är att se till att ingen sida bryter mot reglerna. Fast de är hår underbemannade, så har Ryttarna expanderat. De har startat en franchise-rörelse!

Det enda som krävs är fyra personer med varsin häst, som har lust att axla ansvaret att hålla ordning på himlens och helvetets härskaror. I utbyte mot detta så får franchise-tagarna tillgång till coola superkrafter. Fast någon schabblade med demografin. Majoriteten av hästägande personer som vill ha superkrafter råkar vara tonårstjejer som har läst för mycket shoujou manga.

Kan det bli mer katastrofalt än så?

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: Mahou Shoujou Kishu Apocalypse 4ever

Under skapa rollperson så förstod jag ingenting.. Du skriver att summan av alla värden på egenskaperna ska vara 14.. Sedan har du någon bisarr regel om att man ska slå 1T6 och dra det talet från 7.. Differensen man får är alltså ett tal mellan 1 och 6, vilket är precis vad man fått från tärningen.. Jag förstår inte hur du tänkt..

Men det jag absolut inte förstår är punkten nedanför: "Om du har gjort rätt så ska du ha fyra tal mellan 1och 6. Lägger du ihop talen så ska summan bli 14." - Va?! Fyra tal mellan 1 och 6 kan ge en summa mellan 4 och 24..

Du har bra namn på allting.. Jag gillade exempelvis namnen på svårighetsgraderna..

Motsatta handlingar förstod jag inte ett knytt av.. Jag förstod principen men det blev så många upprepningar att jag helt tappade bort mig..

Ta av daga - Jag vet inte vad termen innebär, men jag antar att du menar "likvidera"?

I striden så förstår jag inte heller direkt när personen ska betraktas hjälplös, eftersom man får välja bland alla färger då man kan motivera sin attack..

Det är grymt snygga rollformulär.. Baksidorna äger.. Lite kortleksstuk.. Fast vad menar du med "transformeringsformel"?

Mahou Shoujou Kishu Apocalypse 4ever
Första intryck: 5
Grundidé: 3 (mest ett regelsystem)
Regelsystem: 4 (sänktes från femma)

En ball idé med ett spelsystem som ibland är överförklarat och därmed slår knut på sig..

/Han som kollade på "Så ska det låta" under läsningen så han kan ha missat något

Krille

Super Moderator
Lite förklaringar

"Sedan har du någon bisarr regel om att man ska slå 1T6 och dra det talet från 7.. Differensen man får är alltså ett tal mellan 1 och 6, vilket är precis vad man fått från tärningen.. Jag förstår inte hur du tänkt.."

<ul type="square">[*]Antag att du slår (rassel) 2. Skriv upp 2.
[*]Beräkna 7-2 och få 5. Skriv upp 5.
[*]Gör om det en gång till, och slå (rassel) 4. Skriv upp 4.
[*]Beräkna 7-4 och få 3. Skriv upp 3.[/list]

Du har nu de fyra siffrorna 2, 5, 4, 3, som om de summeras ger 14. Oavsett hur du gör det så får du inte något annat än fyra siffror mellan 1 och 6, vars summa blir 14.

"Ta av daga - Jag vet inte vad termen innebär"

...aldrig hört? Det är en rätt gammal term, och ja, det betyder likvidera. Termen är så vacker att jag bara var tvungen att använda den.

"I striden så förstår jag inte heller direkt när personen ska betraktas hjälplös, eftersom man får välja bland alla färger då man kan motivera sin attack.."

När en person har så många skador att alla handlingar blir omöjliga hur mycket personen än försöker så är personen hjälplösa.

"Fast vad menar du med "transformeringsformel"?"

"I am Magical Apocalypse Girl Death, and in the name of Eternal Justice, I will punish you!"

Eller något i den stilen. En del är ju bättre än andra:

Exploitation Now said:
”I am post apocalyptic sailor moon rip-off, magical panty shot soldier exploitation girl Bunny!!! …and in the name of time, destiny and vengeance… I will punish – *mheh*… pun- hmff hee-hee… I’m sorry, start over. P- mhahaha!!! *snort* Jeez, how do all those other magical girls say this sort of stuff with a straight face? Okay, hold on… gotta pose a bit more…”