Som det kommit upp tidigare på forumet så är BIL mer av en färdighet istället för en grundegenskap. Detta är ett problem och måste åtgärdas.
Efter att på en föreläsning studera folk runt omkring mig kom jag på hur jag finner lösningen på det. Det finns de som är hejare på att uppsnappa kunskap och det finns de som är till stånd att tänka själv. I sällsynta fall finns det de som är bra på båda. Därur följer mitt synsätt på respektive attribut.
PSY - förmågan att dra slutsatser och tänka själv (=läs anpassa kunskapen till att passa sig själv). Används även för logiska problem osv. Även viktigt i en husregel för att förbättra sig i färdigheter det inte finns läromästare i.
BIL - förmåga att mottaga teoretisk kunskap. Används för att ta emot kunskap från lärare och bok. Kan fortfarande övas upp då man blir van vid att undervisas över tid.
Regelteknsikt blir det som föjler. PSY blir i princip som tidigare med utsvängningen att ett extra PSY-slag krävs vid förbättring av Rörelsefärdiheter, Hantverksfärdigheter, Sociala färdigheter, Vildmarksfärdigheter och Stridsvana/Vapenfärdigheter (då dessa beror på rollpersonen och kräver anpassning=eget tänkande). Pss blir det för BIL vid Kunskapsfärdigheter, Språkfärdigheter och Mystiska färdigheter (då det handlar om att konsumera kunskap). Är färdigheten noll räcker det med att klara BIL/PSY-slaget.
Detta då jag vill att grundattributen verkligen ska spegla utformningen av rollpersonerna under spelets gång och inte bara i början. Vissa har helt enkelt förutsättningar för att ta åt sig kunskap på ett helt annat sätt än andra.
Nu vill jag gärna ha kommentarer men egentligen struntar jag fullkomligen i om ni gillar eller inte gillar min idé. Det jag är nyfiken på är VARFÖR ni tycker som ni gör.
Efter att på en föreläsning studera folk runt omkring mig kom jag på hur jag finner lösningen på det. Det finns de som är hejare på att uppsnappa kunskap och det finns de som är till stånd att tänka själv. I sällsynta fall finns det de som är bra på båda. Därur följer mitt synsätt på respektive attribut.
PSY - förmågan att dra slutsatser och tänka själv (=läs anpassa kunskapen till att passa sig själv). Används även för logiska problem osv. Även viktigt i en husregel för att förbättra sig i färdigheter det inte finns läromästare i.
BIL - förmåga att mottaga teoretisk kunskap. Används för att ta emot kunskap från lärare och bok. Kan fortfarande övas upp då man blir van vid att undervisas över tid.
Regelteknsikt blir det som föjler. PSY blir i princip som tidigare med utsvängningen att ett extra PSY-slag krävs vid förbättring av Rörelsefärdiheter, Hantverksfärdigheter, Sociala färdigheter, Vildmarksfärdigheter och Stridsvana/Vapenfärdigheter (då dessa beror på rollpersonen och kräver anpassning=eget tänkande). Pss blir det för BIL vid Kunskapsfärdigheter, Språkfärdigheter och Mystiska färdigheter (då det handlar om att konsumera kunskap). Är färdigheten noll räcker det med att klara BIL/PSY-slaget.
Detta då jag vill att grundattributen verkligen ska spegla utformningen av rollpersonerna under spelets gång och inte bara i början. Vissa har helt enkelt förutsättningar för att ta åt sig kunskap på ett helt annat sätt än andra.
Nu vill jag gärna ha kommentarer men egentligen struntar jag fullkomligen i om ni gillar eller inte gillar min idé. Det jag är nyfiken på är VARFÖR ni tycker som ni gör.