Nekromanti Bilders budskap

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
*nytt* Vad är viktigt för ett rollspel. Givetvis väger innehållet i ett rollspel mycket, men innehållet är ju inte bara text. Jag kom i samband med inlägget om Utsmyckning och tänka på följande om bilder och grafik.

Grafik överhuvudtaget tycker jag skall vara gjort för spelet specifikt. Mycket av mina intryck av ett spel färgas nämligen av layout (bilder, upplägg och text), ett utomordentligt spel kan bli liggande utan att jag ens tar upp det. Mor min sa alltid att jag skulle se förbi omslaget, men det har aldrig riktigt fungerat för mig. En produkt bör sälja sig själv till utseende likaväl som till innehåll.

Gemini är ett slående exempel på ett spel som jag köpte för utseendet. Nu är innehållet inte något jag någonsin spelat - eller för allt del kommit igenom. :gremfrown:

Jag skickar med en bild som jag själv gjort för att illustrera en annan del av grafikens värde. För mig själv innehåller den ett specifikt budskap om vad spelet kan handla om... några kan kanske komma att tänka på det ena eller andra... Ni får gärna berätta vad ni kommer att tänka på och i vilket sammanhang bården hör hemma för er...

Detta utbrott är från utsmyckningstråden, jag kom dock fram till att det har en egen frågeställning

Olle Linge

Snigel
Jag tänker på någon form av... hm... mytologi? Underliga djur och växter. Det känns lite som.. totemdjur av någon anledning. Eventuellt känns de övre bilderna lite läskiga och hotfulla, vilket jag tror beror på ögonen. Nu kan jag ju vara helt ute och cykla, men ändå :gremlaugh:

Illern

koppariller
Jag får en känsla av fabler och meddeltid, kansike Aisopos fabler nedskrivna och illuminerade av en munk? Tyvärr har han säkert hängt på moralkakor också :gremgrin:
Jag får kyrkfönsterassociationer av färgerna...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Inlägg utbrutet

Det här inlägget är utbrutet på Lady Silver Wolfs begäran, då det antagligen passar bäst som egen tråd.

Rising

Vila i frid
Snygga färger!

Asskön stämning i bilderna. Jag tänker på sagostämning som både är anspråkslöst charmig och som samtidigt tar sig själv på stort allvar och inte värjer för att vara lite småkuslig mellan varven. Ungefär som i Narnia där häxan förvandlar det glada sällskapet till sten, eller där någon säger varnande "hysch, inte prata om det här. Skogen har öron..."

Det tycker jag var asläskigt när jag var liten, ändå är det en rätt barnslig ton över dessa händelser. Det är liksom "mysläskigt" på samma sätt som spelet Monkey Island när piraten LeChuck börjar visa sig.

En mycket angenäm känsla. Jag tror att det var den känslan du ville förmedla med dina bilder. Jag gissar också att magi och förtrollningar kan spela en viktig roll i det rollspel du tänkt dig, för jag får många sådana vibbar. Magi som någonting i huvudsak hoppfullt och viktigt, som i Peter Pan, inte som något ockult brott mot naturen och något som man helst bör låta bli att praktisera.

Det är iaf de känslor jag får.

Vad har du använt för färger, förresten? Akryl? Det är iaf berusande vackert. Det blåa och det gröna gnistrar verkligen, och den röda fonden känns verkligen sammetslen. Jag tyckte att det var skitsnyggt. Det är precis så där som Changeling borde ha sett ut.

Johan K

Gammal & dryg
För en viss känsla av feststämmning när jag ser de 2 bilderna. Att det är nån form av inbjudan till adelsmän elelr liknande. kanske att man bryter ut bilderna & har den borden runt dem...

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Snygga färger!

Man ber att få tacka.

Ni har alla på edra sätt och vis rätt... varför?

Enkelt. Ni har tolkat vad ni ser i bilden. Det har alltid varit så att det ni tolkar in i bilden är er sanning. Alltså skulle dessa bårder kunna passa in i allt det ni säger. Det är er tolkning som har företräde. Att det sedan kan passa var och en mer eller mindre, det är det konstruktören måste tänka över.

Vill man ha en säljande produkt kanske man måste ha en mer intetsägande layout. Vill man koncentrera sig på en grupp människor som har liknande rollspelsintresse så bör man ge en tydlig inriktning även i bild och formspråk.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="#660000">/images/hr.gif</td></tr></table>

Vad jag verkligen skulle använda bilderna till? Jo till ansökningshandlingar. Jag är arbetslös och söker jobb. Jag kom dock aldrig så långt att jag sammanställde min lilla arbetsansökningsfolder...

Varför jag tänkte mig denna utformning är för att göra ett djupare intryck än alla andra sökande. Jag har provat konceptet tidigare och det resulterade i att jag åtminstone blev uppringd... till skillnad från en rad andra försök med "vanligt" utseende.

Färgerna jag använt är vanliga akvarellfärger. Det är inte så svårt om man använder allt annat än akvarellteknik... ja lite akvarellteknik nyttjar jag iofs. Kantningen sker med tuschpenna... inget komplicerat där inte.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="#660000">/images/hr.gif</td></tr></table>

Summasumarum. Att bilder har ett språk det är väl tydligt?

Olle Linge

Snigel
Ett klart budskap var det!

Enkelt. Ni har tolkat vad ni ser i bilden. Det har alltid varit så att det ni tolkar in i bilden är er sanning. Alltså skulle dessa bårder kunna passa in i allt det ni säger. Det är er tolkning som har företräde. Att det sedan kan passa var och en mer eller mindre, det är det konstruktören måste tänka över.
Det är säkert också så att om bilderna hade stått i ett specifikt sammanhang, hade man inte spånat så fritt. Om vi säger att det handlade om någon form av sagospel som de flesta verkar vara inne på, passar bilderna bra. Även om det skulle finnas andra sätt att tolka dem, skulle bilderna också få hjälp av texten, eftersom de aldrig står ensamm som när de nu presenterades. Att så många har gissat som de gjort bör du nog ta som ett tecken på att du verkligen lyckats förmedla ett budskap med bilderna!

Färgerna jag använt är vanliga akvarellfärger. Det är inte så svårt om man använder allt annat än akvarellteknik... ja lite akvarellteknik nyttjar jag iofs. Kantningen sker med tuschpenna... inget komplicerat där inte.
Nej, det är säkert jättelätt. Snigeln skulle säkert klara av att göra det där... eller inte :gremlaugh:

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Ett klart budskap var det!

Jag håller bitvis med dig. Givetvis avslöjar sammanhanget mycket... men när det gäller bårder som dessa så är deras uppgift inte att illustrera något specifikt i en bok... deras uppgift är att föra vidare en känsla, upplevelse av bokens innehåll. Därför har dessa inte en förklarande text... men i sin kontext så talar de ju i alla fall samma språk som boken - förhoppningsvis, annars har ju layout och konstruktör misslyckats kapitalt.

Vad det gäller enkelheten i bilden så menar jag envist att vem som helst med massor av tid över kan nå så långt i sin utveckling att han/hon klarar av att göra liknande bilder. Men den springande punkten är tid och envishet... det blir inte gjort på en dag!

DarkMystic

Swordsman
Såna här bilder skulle man ha i ett rollspel om älvor, jägare och stora djur som fiender istället för flummiga monster(Hyggelmonste och Medusor). Hmmm vad sugen man blev på göra ett dogmarollspel och ha såna hära illustrationer...

/DarkMystic, för vem annars jagar dessa onda druider!