Nekromanti Bildning --> modersmål?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej.

Jag har tänkt lite granna på varför man har PSY som grundchans i sitt modersmål och varför det kanske är lite knasigt.
PSY ger ju ett mått på hur duktig man är på att ta åt sig ny information, så på så vis så är det ju intressant för ens modersmålsvärde.
Men om det inte finns någon information att ta in då? Om man har en sådan levnadssituation så att man kanske är rätt så klipsk (hög PSY), men man bor som hemlös i Camards slummområde(vilket troligtvis medför låg BIL). Då kanske man är duktig på att ta åt sig information, men det finns liksom inget riktigt bra sätt att förklara varför man skulle ha riktigt högt i sitt modersmål för man har aldrig fått chansen att lära sig ord som 'kverulera', 'biotropisk', 'perceptionspotential'. Sådana ord lär man sig egentligen bara om man har studerat ordentligt eller haft tillgång till en läromästare (vilket är motsvarigheten till att studera på många ställen på Mundana).

Löser man det här problemet genom att säga att grundchansen för sitt modersmål är lika med BIL? Då istället för PSY som det är i vanliga fall.

Kanske det blir samma sak fast åt andra hållet om man har modersmål = BIL.
Ska man ha (PSY + BIL)/2 istället?

Åsikter, tankar, känslouttryck modtages med entusiasm.

/Naug, pillar med reglerna

Phelan

Hero
(`PSY+BIL)/2 tror jag på. Som jag har tolkat grundegenskapen BIL så handlar det mer om någon slags världsvana och (för att använda en hemsk och nutida term) till en del även social kompetens och inte så mycket av det vi lägger i betydelsen hos ordet bildning. Därmed borde inte hög bildning i sig innebära att man kan svänga sig med de fräckaste akademiska termerna eller hovfraser, men man har förmodligen sett tillräckligt av världen för att kunna uttrycka sig och förstå även andra som inte har samma dialekt som i hembyn.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det är ju förstås alltid olika mellan spelgrupperna vad man lägger i dom olika grundegenskaperna.

Fast om man läser på sidan 18 i Eon 2-boken så står det om BIL

"Är ett mått på hur pass allmänbildad, beläst och erfaren rollpersonen är."

Så om man är beläst så är det troligt att man har hög bildning, men det är inte nödvändigt att vara beläst för att ha hög bildning.
Vid närmre eftertanke så håller jag nog med (PSY + BIL)/2 verkar klart vettigast.

Varför låter ni inte social kompetens ligga under PER? Läs defintionen på sid 17, det är ju nästan definitionen av social kompetens :gremwink:

/Naug

Erk

Veteran
Att sätta en siffra på språfärdigheter är svårt. Det går helt enkelt inte att jämföra kunskaperna hos en ganska korkad modersmålstalare och en utlänning med medelmåttiga kunskaper i samma språk som främmande språk.

Att blanda in bildning tror jag dock helt klart är ett steg i rätt riktning. Jag har svårt att tänka mig en obildad pälsjägare svänga sig med de snitsigaste uttrycken oavsett hur intelligent han är (dvs oavsett hur hög psy han har).

/Erik

Phelan

Hero
Fortsätter du läsa definitionen på bildning inkluderar det också att veta hur mycket ett stop öl kostar på ett värdshus eller hur långt det är till grannbyn - lite mer handfasta kunskaper om världen än akademisk bildning, mao. Så det ingår lite av varje. Det jag tänkte mig av social kompetens var lite mer allmänna saker om samhället - att det ses som god sed att varna innan man tömmer ut pottan på gatan från ovanvåningen, man går inte runt beväpnad till tänderna inne i en stad osv. Allmänt hyfs och undvikande att trampa i klaveret alltså, mer än ett värde på hur man interagerar med specifika personer (där PER lär vara mer avgörande). Då blir ett högt men inte extremhögt värde på BIL också något som skiljer stadsbor (och medlemmar av civiliserade samhällen i allmänhet) från barbarer. Om man ska diskutera andra regeländringar så borde BIL faktiskt stiga med åldern - om inte vid framslagning av rollpersoner så i alla fall när de är i spel och åldras.

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det du kallar social kompetens ...

"Det jag tänkte mig av social kompetens var lite mer allmänna saker om samhället - att det ses som god sed att varna innan man tömmer ut pottan på gatan från ovanvåningen, man går inte runt beväpnad till tänderna inne i en stad osv."

Min definition av social kompetens är förmåga att samarbeta i grupp, att vara lyhörd, att kunna umgås med människor, att komma överens o.s.v.

Det du kallar social kompetens kallar jag för allmänbildning.
Jaja, det är ju bara olika namn på samma sak.

/Naug

DAKRilla

Hero
"Om man ska diskutera andra regeländringar så borde BIL faktiskt stiga med åldern - om inte vid framslagning av rollpersoner så i alla fall när de är i spel och åldras."

Jag tror inte någon regeländring krävs för detta. Vid karaktärsskapandet så simuleras detta (dock omvänt mot vad du tänte tror jag) genom att åldern slås fram med Ob3T6+BIL. Inne i själva spelet så kan man få öka BIL med förbättringsslag om spelledaren accepterar ens motivering. Om motiveringen är att man äventyrat ett tag och kanske rest runt bland några städer eller ländre rent av och dessutom mött nytt sorts folk från olika kulturer så borde man definitivt få slå ett slag för att öka BIL. Åldern är inte en direkt orsak till att man borde få mer BIL, men däremoit indirekt eftersom en hög ålder medför att man rent generellt sett varit med om mer. Tycker jag.

Sedan vet jag inte om BIL är en sådan där attribut som inte kan ökas efter start, men om det är så tänker åtminstone jag inte följa den regeln.

Gügenheim

Veteran
man kanske skulle använda BIL till att få Läsa/Skriva
eftersom det ligger väldigt nära varandra att vara bildad och kunna läsa/skriva

bara en tanke

Ezzy

Warrior
hmRe: Bildning --> modersmål?

hm, jag har tänkt på det en del. som jag ser det bör man använda PSY eftersom det är det som avgör hur bra du förstår språket, även om du inte har hört ett ord tidigare kanske du har hört ett ord som liknar det och använder därför din intelligens/PSY för att räkna ut vad det är. jag kan hålla med om att bönder och sådant som bor på landet kanske inte kan ord som kverulera(vad betyder det?? o_O) och liknande, men dom kan å andra sidan hundra tals ord för olika arbets-redskap, växter och djur och sådant som bildade personer aldrig ens har hört... ordförådet begränsas utav ens intelligens/PSY även ifall du fullkomligen omges utav konstiga ord och dialekter så jag föreslår att om du vill att bildningen ska spela in i det så tar du det som är lägst utav PSY och BIL.. jag kommer att fortsätta att använda enbart PSY eftersom jag inte tycker att bildningen spelar in tillräckligt mycket i språkförstålse för att vara intressant... däremot så kommer folk som bara bott i en by att tala med dialekt oavsett hur högt de har i PSY men det blir för jobbigt att hitta på regler för allt sådant så(kanske någon nivå svårare på att tala utan dialekt ifall man aldrig gjort det innan??(samma regel går att applicera på nästan alla färdigheter))...