Dels det, dels finns det (eller fanns, beroende på version - har dålig, dvs. ingen koll på de senare) också en mekanik (Hero Points?) som spelaren kunde använda om allt rent spelmässigt gick åt pepparn.
Dvs. om spelet riskerade att tvärdö för att spelaren lät sig lockades att göra för mycket "cool moves" så att det slutade med att hen vurpade, gled in i ett hus och totalkvaddade bilen, så slängde spelaren ett poäng och SL fick improvisera att "men som tur är, visar det sig att i huset finns en butik som säljer motorcyklar och du kan hoppa upp på en som står i skyltfönstret och köra vidare".
Ett par, tre gånger när jag spelledde och allt var som mest "James Bondigt" så hände just det att spelaren misslyckas katastrofalt med ett slag. Istället för att konstatera att "då kommer skurkarna undan och du står där utan ledtrådar och stora svårigheter att förklara vad &%€#@ du håller på med för den lokala polisen" så gick det att fortsätta.
Den mekaniken hörde så klart inte specifikt till reglerna för biljakt - men är väl ett exempel på att bra regler täcker upp både allmänna och speciella fall.