Nekromanti Biljakter i James Bond

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
I tråden om saker som fungerar dåligt i rollspel påstås det att reglerna för biljakter i James Bond-rollspelet är väldigt bra. Är det någon som kan berätta vad det är som gör dem så bra och hur de fungerar?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Den speciella featuren de har är att varje runda inleds med att parterna "auktionerar" om initiativ genom att bjuda under varandra på lätthetsgrad (i Bond har du ett färdighetsvärde, och handlingen har en lätthetsgrad, och du lyckas genom att slå under FV*lätthetsgrad). Detta motsvarar att du tar större risker för att få ett bättre läge, och ger ett extra spänningsmoment bortom "jag slår... lyckas" eller "jag slår... misslyckas". Misslyckas du är det för att ditt ego skriver checkar dina färdigheter inte kan lösa in.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Blir det några beslut som baseras på hur det ser ut trafikmässigt/vägmässigt? Eller är det auktion runda efter runda, och så anpassar SL beskrivningen till resultatet?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Traffikmässigt/vägmässigt kommer in då det öppnar för specialmanövrar, t.ex. att köra på två hjul genom en trång gränd.

Men generellt sett så är biddingen hur våghalsig man är. Sedan vad det betyder får man i efterhand bygga en beskrivning som passar situationen.

Biddingen går dock väldigt snabbt, men skapar samtidigt hur mycket man pressar situationen.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Dels det, dels finns det (eller fanns, beroende på version - har dålig, dvs. ingen koll på de senare) också en mekanik (Hero Points?) som spelaren kunde använda om allt rent spelmässigt gick åt pepparn.

Dvs. om spelet riskerade att tvärdö för att spelaren lät sig lockades att göra för mycket "cool moves" så att det slutade med att hen vurpade, gled in i ett hus och totalkvaddade bilen, så slängde spelaren ett poäng och SL fick improvisera att "men som tur är, visar det sig att i huset finns en butik som säljer motorcyklar och du kan hoppa upp på en som står i skyltfönstret och köra vidare".

Ett par, tre gånger när jag spelledde och allt var som mest "James Bondigt" så hände just det att spelaren misslyckas katastrofalt med ett slag. Istället för att konstatera att "då kommer skurkarna undan och du står där utan ledtrådar och stora svårigheter att förklara vad &%€#@ du håller på med för den lokala polisen" så gick det att fortsätta.

Den mekaniken hörde så klart inte specifikt till reglerna för biljakt - men är väl ett exempel på att bra regler täcker upp både allmänna och speciella fall.
 
Top