Nekromanti Bill Slavicsek slutar på WotC

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bill Slavicsek tillkännagav häromdagen att han slutar på Wizards of the Coast.

Under sin tid hos TSR/WotC har han hunnit med att jobba på bl.a. AD&D 2nd Edition, D&D 3rd Edition, D&D 4th Edition, Star Wars d20/Saga, Alternity, d20 Modern, samt en uppsjö världar och diverse kampanjmaterial till ovanstående.

anth

Vetefan
Man undrar:
- Slutar han för att han fått ett bättre jobb? (och vad skulle vara bättre än Director of R&D for D&D Games and Novels)
- Har han fått sparken?
- Slutar han för att han inte kommer överens med sin arbetsgivare, Hasbro?
- Är han som en råtta som lämnar det sjunkande WotC-skeppet?

Det här känns som konspirationsteoretikernas julafton.

rjonas

Hero
Jättespännande. Jag kan tänka mig att man inte blir rik på att jobba för Wizards och att Bill kanske vill casha in på sina skills någon annanstans. Detta kan också betyda att 5E is in the works och att de vill ha en förmåga som lovar stanna i några år. Om de sparkar igång 5E-arbetet idag så tar det typ ett år att få ut en ny Player's Handbook, och då är 4E bara fyra år gammalt. Interesting...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
rjonas said:
Jättespännande. Jag kan tänka mig att man inte blir rik på att jobba för Wizards och att Bill kanske vill casha in på sina skills någon annanstans. Detta kan också betyda att 5E is in the works och att de vill ha en förmåga som lovar stanna i några år. Om de sparkar igång 5E-arbetet idag så tar det typ ett år att få ut en ny Player's Handbook, och då är 4E bara fyra år gammalt. Interesting...
Jag kan också tänka mig att man inte blir rik av att jobba på Wizards. Å andra sidan har jag svårt att tänka mig någon annan arbetsplats där man blir rik av att vara jätteduktig på att designa rollspel :gremsmile:

anth

Vetefan
Vitulv said:
Jag kan också tänka mig att man inte blir rik av att jobba på Wizards. Å andra sidan har jag svårt att tänka mig någon annan arbetsplats där man blir rik av att vara jätteduktig på att designa rollspel :gremsmile:
Jag skulle t.o.m. säga att om man vill jobba med rollspel är Bills jobb det mest välbetalda som man kan få.

anth

Vetefan
rjonas said:
Monte Cook har tydligen i en tweet antytt att Bill m fl sagts upp.
Nja, det jag hittade var:
@MonteJCook 24 jun said:
I wish the best for those laid off from Wizards of the Coast today. Some were good friends. All, I'm sure, are talented and capable.
Så flera sades upp för ett par dagar sedan, men Bill var inte specifikt namngiven.

Jarre

Swordsman
Sambandet ska väl inte uteslutas, om än inte kunna bekräftas. Slavicseks avsked skrevs 23 juni och Cook twittrade dagen därpå. Det kan som sagt bara vara tillfälligheter.

anth

Vetefan
OK, så Monte Cook skrev: "I wish the best for those laid off from Wizards of the Coast today"
och vi har sett ett namn: Bill.

Någon som hört några fler kända namn som fått sluta?

Oldtimer

Slava Ukraini!
anth said:
Någon som hört några fler kända namn som fått sluta?
Även Michele Carter, Editing Manager of the D&D Group, och Stephen Schubert, Development Manager for D&D, har fått lämna WotC.

Jarre

Swordsman
Oldtimer said:
Även Michele Carter, Editing Manager of the D&D Group, och Stephen Schubert, Development Manager for D&D, har fått lämna WotC.
Vad ska man spekulera i att denna förändring i toppskiktet innebär, precis som anth undrade tidigare? Känner även WotC av en lågkonjunktur i rollspelvärlden och drar ner på växlarna? Är dessa tre betydande för framtida spelkonstruktion, eller letar de nytt blod månne? Eller är det samlarkortspel och elektroniska spel det satsas på?

Jag är alldeles för dåligt insatt i D&D-världen för att se vad detta skulle kunna innebära, men spekulera är alltid intressant. Tråkigt om det innebär en negativ trend för spelvärlden (inte i bemärkelsen "Faerûn", "Midgård" eller motsvarande) även på andra sidan Atlanten, nu när vi spelsvenskar fått tråkiga nyheter från det senaste decenniets ståthållare.

Sapient

Swashbuckler
Jag tror inte det är läge att spekulera för mycket i undergångstermer - men det är en bekräftelse på att 4E sannolikt går sämre än WotC hoppades.

Det var fler som fick sluta i den förra rundan, som ju kom bara något efter att 4E lanserats. Då hette det att "det var naturligt att man anställt fler under en intensiv utvecklingsfas och nu skedde det en anpassning till mer reguljär produktion", men det var också talande att flera av de som fick sluta då var de som ansvarat för sektioner som lyckats sämre - såsom t.ex. inom webb-området. (Som ju vid det laget knappt lanserat någonting alls utan bara hade kunnat tala om att det skulle bli fler betaltjänster på sikt, hade upprört alla forumanvändare genom att besluta att göra om forumen, och som lök på laxen kom beslutet att stoppa all möjlighet att handla WotC:s produkter i pdf i samma veva om jag minns rätt...)

Jag tror, med tanke på vilka som namnges (även om det inte är bekräftat) att detta handlar om ansvarsutkrävande från ägaren när man inte nått uppsatta mål.

Men det behöver inte betyda att WotC är SAAB... Det kan fortfarande betyda att man har okej lönsamhet - men konsekvent lägre än budgeterat.

Åtminstone i ljuset av övriga förändringar av produktlinjen (minis slopade, Essentials och nybörjarboxarna et.c. et.c.) tyder på att man redan tidigare har börjat lägga om affärsstrategin. Men det gav alltså förmodligen inte heller det önskade resultatet.

Pom

Swashbuckler
Tråkigt när någon blir arbetslös (om han nu inte har ett hägrande starwarsigt jobb i antågande) och principiellt trist när rollspelsbranschens lokomotiv måste banta.

Men jag noterar att jag själv som inbiten och mångårig D&D-are tycks ha undgått att köpa någon enda produkt han gjort, med undantag för Torg Starter Set (dammsamlare av rang) och D&D Basic Game (prisvärt för kartor, minis och tärningar).

OM det nu är så att han fått gå för att hans vision inte var tillräckligt lockande för köparna förstår jag någonstans varför.