Nekromanti Bilmatta till figurspel

rjonas

Hero
Igår när jag skulle ta ut min sons bilmatta för lite pisk så fick jag en idé.

Man skulle kunna använda den för figurspel. Det är en riktig matta som föreställer vägar i en safaripark. Det måste finnas andra bilmattor som lämpar sig. Det trevliga är att en bilmatta har vägar och skogar och annat kul. Nackdelen är att bebyggelse ofta är avbildad i profil. Jag antar att man kan lösa det med hjälp av pappershus som man täcker avbilden med.

Hursomhelst, jag forskade runt lite och hittade bilmattor i ull. De är tredimensionella på så vis att häckar är högre än vägar. Asläckert!

Jag tror att bilmattor "stickas" av maskiner enligt ett pixelmönster. Det borde gå att beställa bilmattor exakt så som man vill ha dem. Det vill säga anpassade för figurspel. Varför har ingen tänkt på det?

rjonas

Hero
Det ena utesluter inte det andra. Rackham släpper till exempel spelplanscher men de är ju i papper. En stickad bilmatta har samma finish som ett flockat bord men är lite mjukare utan att vara sunkig. Dessutom har en bilmatta ofta vägar och floder, något som jag tycker funkar dåligt som terrängmoduler.

Man kan ställa upp broar och hus precis som vanligt.

Exempel:

Foggmock

Myrmidon
Ser ut som en rakad handduk, men bättre än jag först föreställde mig. Enda problemet jag kan tänka mig är att flytta movement trays med flimsiga plastfiggar på (läs: WHFB), men jag spelar bara skirmish med riktiga metallfigurer så... :gremsmile:.

Finns det nån sida där man kan mått/mönsterbeställa? Offerter?

rjonas

Hero
Det finns ju hur mycket som helst. Yllemattan ovan kommer från http://www.littlefrogs.com/lekmatta.php

Kul att det finns ett kustavsnitt på mattan men den är ju inte gratis precis.

Jag är inte så förtjust i movement trays och är just nu inne på Confrontation.

Foggmock

Myrmidon
Den stora är ju typ 4*6 fot vilket (väl?) är standard för WHFB. Måste säga att beskrivningen var jättegullig, men för tre tuss får man mycket annat kul lek till en figurspelslokal...